• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5839 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد

همزمان با افزايش اميدها به برقراري آتش‌بس جبهه شمال بار ديگر ملتهب شد

شب خونين لبنان

احسان پناه‌بر | به نظر مي‌رسد رژيم اسراييل همزمان با آغاز دور جديدي از گفت‌وگوهاي آتش‌بس در دوحه و قاهره، به دنبال تشديد تنش در منطقه است. وزارت بهداشت لبنان اعلام كرد كه حمله هوايي اسراييل به جنوب لبنان دست‌كم 10 كشته برجاي گذاشته است. اين فاجعه در پي آن رخ داد كه جنگنده‌هاي اسراييلي به منطقه‌اي مسكوني در جنوب لبنان حمله كردند. وزارت بهداشت لبنان روز شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه تعداد كشته‌شدگان اين حملات هوايي اسراييل در منطقه نبطيه شامل يك زن و دو فرزندش و زخمي شدن پنج نفر ديگر بود كه حال دو تن ديگر وخيم است. به‌رغم ادعاي اسراييل، خبرگزاري رويترز گزارش داد در اين حمله، يك ساختمان مسكوني مورد اصابت قرار گرفت و باعث تلفات غيرنظاميان شد. ارتش اسراييل در كانال تلگرامي خود مدعي شد كه نيروي هوايي اين رژيم شبانه به انبار تسليحات حزب‌الله لبنان در منطقه نبطيه واقع در حدود 12 كيلومتري نزديك‌ترين نقطه به مرز سرزمين‌هاي اشغالي حمله كرده است. پيش از اين نيز ارتش اسراييل در شبكه‌هاي اجتماعي مدعي شده بود جنگنده‌هايش به ساختمان‌هاي نظامي در روستاهاي مارون الرأس و عيتا الشعب در بيش از 50 كيلومتري جنوب شهر نبطيه حمله كردند. گزارش‌ها از نبطيه همچنين حاكي از آن است يك خانواده 6 نفري سوري و برخي كارگران كارخانه صنايع فلزي در ساختماني مسكوني زندگي مي‌كردند كه هدف حمله قرار گرفتند.

به گزارش الميادين، حزب‌الله اعلام كرد به تلافي جنايت رژيم اشغالگر اسراييل، حملات راكتي و پهپادي به شمال سرزمين‌هاي اشغالي انجام داده است. ارتش رژيم اسراييل مدعي شد حمله حزب‌الله به شهرك «آيلت هاشهر» تلفات جاني نداشته است. اين حمله يكي از مرگبارترين حملات در لبنان از 8 اكتبر به اين سو و از زماني است كه حزب‌الله در حمايت از حماس و همبستگي با مردم فلسطين مبادله آتش روزانه با نيروهاي اسراييلي را آغاز كرده است. آسوشتيدپرس بر اساس «پروژه داده‌هاي مكان و رويداد درگيري‌هاي مسلحانه»، گزارش داد اسراييل و حزب‌الله و ساير گروه‌هاي مقاومت در لبنان، از ۷ اكتبر تا ۳۱ جولاي، دست‌كم 8 هزار و 533 حمله را در سراسر مرز عليه يكديگر رقم زنده‌اند. اسراييل حدود 82 درصد از اين حملات را انجام داده است كه در مجموع 70 هزار حمله را شامل مي‌شود. حملات اسراييل باعث مرگ دست‌كم 601 نفر در لبنان شده است. در همين ارتباط، روز جمعه، حزب‌الله ويديويي منتشر كرد كه ظاهرا رزمندگانش را در حال انتقال موشك‌هاي بزرگ از طريق تونل‌ها در يك تاسيسات زيرزميني در لبنان نشان مي‌داد. رياض كهوجي، رييس موسسه تحليل نظامي خاور نزديك و خليج‌فارس، موسسه مشاوره امنيتي به الجزيره گفت كه اين ويديو تصويري آشكار از زرادخانه اين گروه را به تصوير مي‌كشد. اين ويديو كه اندازه تونل‌ها و زرادخانه تسليحات خود را نشان مي‌دهد، هشداري به اسراييل است كه توان بالاي رزمي اين جنبش را نشان مي‌دهد. كهوجي گفت كه حزب‌الله احتمالا اين ويديو را براي بازدارندگي اسراييل از انجام يك عمليات بزرگ عليه خود در لبنان منتشر كرده است.

به گزارش خبرگزاري ايرنا، علي باقري‌كني، سرپرست وزارت امور خارجه ايران نيز روز شنبه در گفت‌وگو با همتاي مصري خود گفت: تهران اين حق را براي خود محفوظ مي‌دارد كه در قبال ترور شهيد اسماعيل هنيه، رهبر سياسي پيشين حماس، پاسخي مشروع به اسراييل بدهد. باقري‌كني، اسراييل را «باند جنايتكار» توصيف كرد و از امريكا به دليل حمايت از اين رژيم در جنگ با غزه انتقاد كرد. سرپرست وزارت امور خارجه ايران افزود: ايالات متحده به دليل حمايت بي‌دريغ از اسراييل كه اين رژيم را در جنايات عليه فلسطينيان در غزه شريك جرم مي‌كند، نمي‌تواند ميانجي بي‌طرف در مذاكرات آتش‌بس و تبادل اسراي جاري باشد.

حزب‌الله بارها گفته است كه تنها يك توافق آتش‌بس در غزه، حملات اين جنبش به نيروهاي اسراييلي در شمال سرزمين‌هاي اشغالي را متوقف مي‌كند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل مدعي است اين رژيم هم از نظر دفاعي و هم تهاجمي آماده و مصمم است از خود در برابر حملات احتمالي حزب‌الله و ايران دفاع كند. اما اخيرا فشارها بر اسراييل از سوي ايالات متحده و برخي شركاي اروپايي‌اش افزايش يافته است تا با توافق آتش‌بس در غزه موافقت كند، چراكه در غير اين صورت، هر لحظه ممكن است تهديدات ايران و حزب‌الله محقق و منطقه به آتش كشيده شود.

دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل نيز با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه تيم مذاكره‌كننده پس از بازگشت از دوحه، «خوش‌بيني محتاطانه‌اي» خود را در قبال دستيابي به آتش‌بس و تبادل اسرا ابراز كردند. به گزارش سي‌ان‌ان، آنها مدعي شدند كه اميدوارند ميانجي‌ها اكنون بتوانند فشار بيشتري بر حماس وارد كنند تا توافق آتش‌بس را بر اساس چارچوبي كه جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا در پايان ماه مه ترسيم كرد، بپذيرد. اما حماس اسراييل را متهم كرده است كه به‌طور مستمر شرايط جديدي را به اين توافق اضافه مي‌كند. اسراييل تاييد كرده است كه يك تيم مذاكره‌كننده براي ادامه مذاكرات روز يكشنبه به قاهره اعزام مي‌شود. در همين حال، آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا نيز وارد منطقه شد و قرار است روز دوشنبه با نتانياهو ديدار كند تا بتواند روند مذاكرات آتش‌بس را تسهيل و از التهاب منطقه در پي تهديد ايران و حزب‌الله به خونخواهي شخصيت‌هاي مقاومت بكاهد.

همچنين به گزارش كانال 13 رژيم اسراييل، نخست وزير اسراييل فرصت ديدار با ديويد لامي در جريان سفر وزير خارجه بريتانيا به اسراييل در روز جمعه را رد كرد. اين شبكه تلويزيوني گفت كه نتانياهو از تصميم دولت جديد بريتانيا مبني بر «عدم اعتراض به صلاحيت دادگاه كيفري بين‌المللي براي صدور حكم بازداشت براي نخست وزير اسراييل» عصباني است. لامي كه روز جمعه به همراه همتاي فرانسوي خود استفان سوژورنه در سرزمين‌هاي اشغالي حضور داشت، گفت كه هر دو با يسراييل كاتز، وزير خارجه اسراييل و محمد مصطفي نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار كردند.

مروان بشاره، تحليلگر مسائل خاورميانه در تحليلي در وب‌سايت الجزيره نوشت: در جريان گفت‌وگوهاي آتش‌بس در حال انجام در دوحه و قاهره، مساله اين است اسراييل و حماس را بتوان متقاعد كرد كه با توسل به اهرم ديپلماسي راحت‌تر مي‌توان به خواسته‌ها رسيد تا استفاده از اهرم زور. به عبارت ديگر، اسراييلي‌ها بايد بدانند قرار نيست اسرا را به راحتي و رايگان پس بگيرند. حماس نيز مي‌داند رژيم اسراييل به راحتي غزه را رها نمي‌كند. به عقيده بشاره، دو طرف بايد اين حقيقت سخت را درك كنند و بر اساس آن پشت ميز مذاكره بروند. به عقيده اين تحليلگر مسائل خاورميانه، هر كس ديگري كه غير از اين فكر مي‌كند دچار توهم است. ديپلماسي از طريق قدرت تعيين مي‌شود و اسراييل نشان داده است كه قدرتي براي حذف حماس ندارد. پس بهتر است از طريق ديپلماسي بخت خود را براي برون‌رفت از اين بحران بيازمايد. او مي‌نويسد: اسراييل، حماس و ايالات متحده بايد از فرصت تهديد ايران و حزب‌الله براي اقدام نظامي عليه اسراييل استفاده كنند و تا پيش از آنكه دير نشده باشد، به چارچوب آتش‌بس و تبادل اسرا تن دهند. بشاره مي‌نويسد: از آنجايي كه ديپلماسي ادامه جنگ با ابزارهاي ديگر است، ما يك عامل كاملا جديد داريم كه وارد حوزه اين درگيري شده و آن تهديد مهم دو قدرت منطقه‌اي، ايران و حزب‌الله، عليه اسراييل است. اين امر بايد واشنگتن را نيز به فكر وا دارد تا هر چه جدي‌تر آتش‌بس را در غزه برقرار كند. شايد در اين صورت بتوان منطقه ملتهب و شبيه انبار باروت را آرام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون