• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5839 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد

دبير اسبق فدراسيون وزنه‌برداري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مقامي: مي‌گويند ويرانه تحويل گرفتيم؛ براي ويرانه گرفتن از وزير تا نماينده مجلس لابي مي‌كرديد؟

با آن ‌همه هزينه‌ در المپيك نتيجه نگرفتيم آقايان به شعور مردم‌ توهين نكنند!

 روزبه   دلاور

به گزارش «اعتماد»، ميرمصطفي جوادي و علي داوودي دو وزنه‌بردار كشورمان در بازي‌هاي المپيك‌ پاريس دست خالي به ايران بازگشتند و به همين علت فدراسيون و كادرفني تحت فشار منتقدان و افكار عمومي قرار گرفتند. البته تا اين‌ لحظه نصيرشلال به عنوان نفر اول كادرفني و انوشيرواني به عنوان رييس فدراسيون ناكامي اين رشته در بازي‌هاي المپيك را قبول ندارند! به بهانه ناكامي وزنه‌برداران با حسين مقامي، دبير اسبق اين رشته كه يكي از داوران قديمي و بين‌المللي هم به حساب مي‌آيد گپ و گفتي ترتيب داديم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.


علت ناكامي وزنه‌بردارهاي كشورمان در المپيك چه بود؟

قطعا ورزشكارهاي‌مان تلاش خود را كردند حالا عللي داشته كه نتوانستند نتايج مطلوبي كسب كنند كه به ديگر عوامل برمي‌گردد . هر ورزشكاري كه به مسابقات به خصوص المپيك اعزام مي‌شود، هدفش اين است كه بتواند خوشرنگ‌ترين مدال را كسب كند.

جواب سوال‌مان را نگرفتيم! علت اين ناكامي از نظر شما چيست؟

من از نزديك تمرينات بچه‌ها را نديدم، اما همين كه جوادي نمي‌تواند وزنه‌هايي كه حتي در مسابقات جهاني عربستان زده و با حضور بزرگان توانسته بود، طلا بگيرد را بزند و بعد از حدود يك‌سال در المپيك ركوردش كمتر مي‌شود علتش ممكن ‌است نبود شرايط تمريني خوب يا آسيب‌ديدگي باشد ‌كه بايد موشكافانه نگاه كرد. چه دليلي دارد كه در آستانه المپيك تلاش يك ورزشكار منجر به آسيب‌ديدگي شود آيا‌ شرايط اردو يا آب و هوا مساعد نبوده؛ اينها دلايلي است كه مي‌شود درباره آن بحث كرد. انتظاري كه مردم ايران از ورزشكار در المپيك دارد به خصوص ورزش وزنه‌برداري. در سال ۱۹۴۸ وزنه‌بردار ما براي اولين‌بار، اولين مدال را براي وزنه‌برداري ايران و آسيا به ارمغان آورد خب انتظارات زياد است، اما متاسفانه اين انتظار محقق نشد و بچه‌هاي ما به‌رغم تلاش‌هايي كه كردند، اما نتوانستند به حق‌شان برسند.

با حضور يك رييس كه خودش هم وزنه‌بردار بوده شرايط مهيا شده بود تا وزنه‌بردارهاي ما بتوانند در المپيك‌ موفق شوند؟

در بحث اردوها با اذعان ورزشكارها در ۲۸ ماه گذشته بهترين اردوها در سطح‌هاي مختلف براي ورزشكاران ما ترتيب داده شد. شايد بهترين مكمل‌ها و بهترين محل براي برگزاري اردوها انتخاب شده بود. چه در اردوهاي شمال يا در تهران و آخرين اردوي‌شان در كيش. به اذعان تمام ورزشكارها شرايط خوبي بوده، اما قطعا يكي از مولفه‌ها مي‌تواند بحث اسكان و تغذيه ورزشكاران و مولفه‌هاي ديگري هم بايد وجود داشته باشد مثلا در چه زماني در كجا اردو برگزار كنيد تا با شرايط پيشرفت ورزشكارها مطابقت داشته باشد. ايوانف در ايران اين را جا انداخت.مولفه ديگر بحث سبك و طراحي تمرين ورزشكار است. به‌طور حتم كادرفني بهتر مي‌تواند توضيح دهد كه آيا شيوه تمريني مناسبي داشتند كه ورزشكار به ركورد مدنظر برسد و مولفه ديگر در زمان مسابقه است كه چطور ورزشكار را آماده كنند و برايش وزنه بگيرند و روي صحنه بفرستند.

درباره داوودي نمي‌توانستند وزنه‌هاي بهتري را براي او انتخاب كنند؟‌

قطعا داوودي اين شرايط را دارد تا بتواند جزو ‌مدعيان حتي مدال طلا باشد. علي ما چيزي از دو تا ورزشكار ارمني و كالاخادزه كم ندارد. به نظر من داوودي اگر به لحاظ شرايط بدني بالاتر از آنها نباشد، پايين‌تر نيست، اما عرض كردم ما بايد بدانيم چطور ورزشكار را آماده مي‌كنيم و كجا قرار است او را به آمادگي صد درصد برسانيم و‌ چطور در مسابقات مي‌توانيم روحيه‌اش را تقويت كنيم تا بتواند حداكثر وزنه‌هاي تمريني را در آنجا ثبت كند. در مسابقات ملاك وزنه‌اي است كه در آنجا مي‌زنيد و نه در تمرينات. مردم موفقيت يا عدم موفقيت را در كسب مدال مي‌دانند يعني قرار گرفتن روي سكو و هيچ كسي مقام چهارم و پنجم در المپيك را موفقيت نمي‌داند. متاسفانه بعضي از رشته‌ها در توجيه عملكرد و ناكامي مي‌گويند بد كار نكرديم، ‌اما پيروزي در ميدان مسابقه يعني كسب ‌مدال. امروز ممكن است ما بگوييم جوادي خوب ظاهر شد و پنجم المپيك يا داوودي خوب ظاهر شد و چهارم شد، اما دو سال يا چهار سال بعد مردم فراموش مي‌كنند و فقط مدال‌آورها در خاطرشان مي‌مانند.

سرمربي و رييس فدراسيون جواب منتقدان را مي‌دهند! شما فكر مي‌كنيد عملكرد وزنه‌برداري در المپيك جاي دفاع دارد؟

من به عنوان عضو كوچكي از خانواده بزرگ وزنه‌برداري و جامعه بزرگ ورزش يك توصيه دارم براي چه افرادي كه مي‌خواهند از فدراسيون طرفداري كنند و چه افرادي كه مي‌خواهند نقد كنند جانب انصاف را رعايت كنند‌‌.الان اين نتايجي كه اتفاق افتاد اگر دست رييس فدراسيون قبلي يا فردي ديگر بود، واقعا ما همين نقد را داشتيم يا همين طرفداري را مي‌كرديم؟ ۲۸ ماه در اين فدراسيون كار انجام شده و زمان كمي نيست براي اينكه بتوانيم در يك رويدادي نتيجه بگيريم. من از طريق جرايد و سايت‌ها نقدها و حمايت‌ها را مي‌ديدم در دو طرف بعضي‌ها در بعضي موارد درست مي‌گفتند و بعضي‌ها هم‌ نه، به نظرم جانب انصاف را رعايت نمي‌كردند! خيلي از آنهايي كه الان حمايت مي‌كنند اگر اين اتفاق در زمان مرادي رخ داده بود به ‌شدت او را مي‌كوبيدند و مي‌گفتند فاجعه در وزنه‌برداري رخ داده است! بايد جانب انصاف را رعايت كنيم ما اين قدري كه هزينه كرديم و اردو تشكيل داديم و مانور داديم آيا همين قدر هم نتيجه گرفتيم و اين نتايج دلخواه ما بوده؟ از ديد من كه طرفدار فدراسيون هستم و دوستان من آنجا هستند، مي‌گويم نه و نتايج مطلوبي نگرفتيم، چون نتايج مطلوب يعني كسب مدال. اگر بتوانيم فرافكني كنيم خودمان قاضي وجدان داريم كه نمي‌توانيم سر خودمان را كلاه بگذاريم.مي‌گويند نقره داوودي در آن زمان شرايطش فرق مي‌كرد خب براي هر مسابقه شرايط فرق مي‌كند. قطعا علي داوودي ما هم نخوابيده بود تا در اين مسابقات يا مسابقات قبلي بيايد و شركت كند! مي‌گويند ويرانه را تحويل گرفتيم آيا براي گرفتن ويرانه دست به هر تلاشي مي‌زديد؟ رايزني مي‌كرديد و نماينده مجلس و وزير و وكيل مي‌ديديد تا ويرانه تحويل بگيريد؟ من جايي مي‌دوم كه برايم صرف داشته باشد و رشد كنم‌. اينكه پس از ۲۸ ماه بيايم بگويم فدراسيون قبلي ويرانه و بدهي به ما داده، درست نيست. اگر اين‌طور است پس چرا دويديد دنبالش تا رييس فدراسيون شويد؟ چرا دنبال اعضاي مختلف در فدراسيون هستيد؟ اين توهين به شعور مردم است و حرف پسنديده‌اي نيست. در دستگاه‌هاي مختلف مثل رياست‌جمهوري و مجلس هم اين همه تلاش و پوستر و عكس تبليغات مي‌كنند بعد بگويند دولت قبلي مقصر است خب كسي نيامده به شما بگويد تو كه خانه نشستي بيا رييس فدراسيون! ما شما را با خواهش و تمنا وزير و رييس نكرديم كه بعد بگوييد كار قبلي است!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون