• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5839 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد

افزايش انتقادات از فدراسيون فوتبال بابت تجهيزات كمك داور ويديويي

اين VAR نيست آقاي تاج! ويديوچك است و خيلي هم گران!

گروه ورزش | بعد از برگزاري دو ديدار از هفته نخست ليگ برتر با VAR انتقادات از نحوه ورود و به كارگيري اين دستگاه در ايران در حال افزايش است. علاقه‌مندان به فوتبال و رسانه‌ها مي‌پرسند اين ديگر چه جور كمك داور ويديويي است؟
به گزارش روزنامه اعتماد، در دو بازي پرسپوليس با ذوب آهن و همين‌طور استقلال با شمس آذر قزوين كمك داور ويديويي كه مديران فوتبال مدعي هستند به كار گرفته‌اند، وارد عمل شد. در بازي استقلال تصميمات VAR نتيجه بازي را تغيير داد. در چند دقيقه آخر بازي يك پنالتي به نفع شمس آذر توسط وار گرفته شد و همچنين بازبيني گل استقلال از نظر آفسايد صورت گرفت. اما در كمال تعجب هيچ كدام از اين صحنه‌ها از تلويزيون پخش نشد! درحالي كه در تمام دنيا صحنه‌هايي كه داور مورد بررسي قرار مي‌دهد از تلويزيون پخش مي‌شود. 
همين مساله تعجب رسانه‌ها و اهالي فوتبال را به دنبال داشت. سايت ورزش سه نوشت: در ورزشگاه‌هاي اراك و قزوين صحنه‌هاي مشكوك كه از سوي داوران چك مي‌شد هنگام بررسي به نمايش درنيامد كه يك اتفاق عجيب به نظر مي‌رسد. همچنين روزنامه جام‌جم با انتقاد از VAR كه وارد شده، نوشت: دو گل از سه گل اين بازي با تصميم كمك داوران ويديويي به ثبت رسيد، اما ذهن بيننده تلويزيوني با گذشت دو روز از اين بازي پر است از علامت سوال. صحنه‌هاي آهسته‌اي كه از اتفاقات دقايق پاياني اين بازي ديده شد نه خطاي پنالتي شمس ‌آذر را به درستي به تصوير كشيد و نه آفسايد رامين رضاييان را.در واقع درهمه جاي دنيا وقتي كار به كمك داور ويديويي كشيده مي‌شود، بيننده تلويزيوني همان تصويري را مي‌بيند كه داور مسابقه با تماشاي آن مجاب به اعلام راي شده است، چه آن تصوير مربوط به خطاي بازيكن باشد يا آفسايد بودن و نبودن صحنه. اما اينجا در ليگ برتر ايران، كمك داور ويديويي روي تصاويري تصميم‌گيري مي‌كند كه در جريان بازي امكان پخش ندارد! سايت فوتبال 360 نيز در همين رابطه نوشت: صحنه‌هاي مشكوك ۲ مسابقه‌اي كه از سيستم كمك ‌داور ويديويي بهره مي‌بردند، تنها در اتاق (VAR) و همچنين در نمايشگر داور در كنار زمين قابل ‌رويت بود و بينندگان تلويزيوني و همچنين حاضرين در ورزشگاه از طريق اسكوربورد امكان تماشاي آنها را نداشتند.پيش از اين شايعه شده بود كه دستگاه‌هاي خريداري شده توسط فدراسيون فوتبال با سيستم‌هاي صدا‌وسيما همخواني و امكان پخش تصاوير براي مخاطبان وجود ندارد. حالا و پس از انجام ديدارهاي هفته نخست ليگ برتر شاهد تصديق شايعه مذكور بوديم. گويا كيفيت دستگاه‌هاي خريداري شده قابل توجه نيست و اشكالات مهمي دارد.
روز گذشته يكي از مجريان تلويزيون با صراحت بيشتري پيرامون اين موضوع صحبت كرد. او با انتقاد از شرايط به وجود آمده گفت: «خيلي بامزه است كه تصاويري كه VAR بايد بررسي كند از تلويزيون پخش نمي‌شود. چرا پخش نمي‌شود؟ آيا مجوز لازم دريافت نشده؟ آيا اين VAR نيست؟ پول وار را به خودش اختصاص داده؟ آيا اين همان ويديوچك ساده است كه همه ما مي‌توانيم داشته باشيم و از فضايي ويديو بگيريم و دوباره آن را نگاه كنيم و اسمش را گذاشتيم وار؟ خيلي سختش كرديم. يك ويديوچك ساده را خيلي سخت و گران به مردم تحويل داديم.»
اما روز 24 مرداد و قبل از همه اين انتقادات «اعتمادآنلاين» در گزارشي به اين موضوع پرداخته و پيش‌بيني كرده بود كه چنين اتفاقي رقم خواهد خورد. در آن گزارش آمده بود كه دستگاه‌هاي VAR وارد شده مشكلات زيادي خواهند داشت كه به مرور مشخص خواهد شد. اينكه فدراسيون هنوز نتوانسته از صداوسيما و نهادهاي امنيتي و نظارتي مجوز لازم را دريافت كند و اصلا به خاطر همين است كه شركت توسعه و تجهيز مبلغ 110 ميليارد توماني كه دولت براي خريد وار اختصاص داده به حساب فدراسيون واريز نمي‌كند. به خاطر مبهم بودن قراردادهاي منعقد شده بين فدراسيون و شركت چيني و همين‌طور كيفيت دستگاه‌ها.
حالا پس از گذشت چند روز مشخص شده است كه دستگاه‌هاي وارد شده كه تنها باكس VAR هستند و دوربين ندارند با سيستم‌هاي صداوسيما سازگار نيستند و صداوسيما به عنوان نهادي كه حق پخش فوتبال ايران را در اختيار دارد مجوز لازم را صادر نكرده و دوربين‌هاي خود را به پورت دستگاه VAR وصل نمي‌كند. 
ابهامات زيادي در مورد دستگاه‌هاي وارد شده و قيمت آنها وجود دارد. همان‌طور كه مجري صداوسيما اعلام كرد به نظر مي‌رسد اين دستگاه‌ها با توجه به كيفيت پايين‌شان گران وارد شدند. طبق اطلاعات به دست آمده اين باكس‌هاي وارد شده تنها چهار پورت خروجي دوربين دارند. فدراسيون فوتبال بايد هر چه سريع‌تر در مورد كيفيت دستگاه‌هايي كه وارد كرده و هيچ كس اطلاعي از نام شركت و برند آن ندارد، توضيح بدهد. اينكه هر دستگاه با چه قيمتي خريداري شده و چه امكاناتي دارد. اينكه دستگاه VAR در استاديوم قرار بگيرد، اما تصاويرش براي مردم پخش نشود و داوران تنها بيننده صحنه‌هاي حساس باشند، امكان‌پذير نيست و حتي در بازي‌هاي بين‌المللي مشكلاتي براي فوتبال ايران و ميزباني به وجود مي‌آورد. 
برخي رسانه‌ها از جمله «اعتمادآنلاين» و سايرين نگراني خود را بابت بروز يك پرونده ديگر شبيه به پرونده ويلموتس اين‌بار در حوزه VAR ابراز كردند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون