• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد

دولت وفاق ملي بدون مشاركت زنان معنايي ندارد

زهرا نژاد بهرام

معرفي خانم فرزانه صادق در كابينه مسعود پزشكيان بخش كوچكي از مطالبات زنان را پاسخ داده است. ادامه اين مسير در گروي تصميم نمايندگان است كه توانايي‌هاي زنان ايراني را باور كرده و آن را قدر نهند. براي رسيدن به پيشرفت و توسعه به همه ظرفيت‌هاي انساني و مديريتي نياز داريم. نمي‌توان كشور را با نيمي از منابع انساني هدايت كرد و به كرانه‌هاي توسعه رساند. دولت دكتر پزشكيان مكلف است هم به مطالبات افراد راي‌دهنده پاسخ دهد هم به طيفي كه به ايشان راي نداده‌اند. از سوي ديگر بايد به مطالبات افرادي كه در انتخابات مشاركت نداشته‌اند توجه نشان دهند. نيمي از افرادي كه در فرآيند انتخابات مشاركت كرده يا نكرده‌اند، زنان هستند. مجموعه آنها مطالبات انباشت شده‌اي دارند كه انتظار مي‌رود پزشكيان كه با رويكرد وفاق ملي روي كار آمده به اين مطالبات توجه نشان دهد. در طول 40سال گذشته، مطالبات زنان در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بر زمين مانده و ذيل مطالبات انباشت شده قرار گرفته‌اند. زنان ايراني نگرانند كه دولت وفاق ملي، تنها با مردان، ايده وفاق را شكل دهد. اما دولت، مكلف به تحقق مطالبات زنان نيز هست. هر اندازه مطالبات زنان كمتر ديده شود، دولت چهاردهم از وعده‌ها و قول‌هاي بنيادينش بيشتر دور افتاده است. آقاي پزشكيان خود را صداي بي‌صدايان خطاب كرد و عنوان كرد مسائل اقشار مختلف از جمله زنان را خواهد شنيد. بر اساس اين رويكرد، بايد مطالبات زنان هم در دولت طنين‌انداز شود. هم در حوزه انتخاب مديريت‌هاي كلان دولت، هم در حوزه‌هاي مديريت‌هاي مياني و هم در ساير حوزه‌هاي مرتبط با زنان اين مطالبات طنين‌انداز شود.
انتظار ما اين بود كه دكتر پزشكيان از بين 5معاون معرفي شده خود، 2الي 3معاونت را به زنان تخصيص دهد. اين انتظار وجود دارد تا بخش بزرگي از كابينه ايشان در اختيار زنان باشد. معاونت‌هايي كه سازمان‌هاي اجرايي دارند و زنان ايراني در بطن آنها سوابق خوبي دارند. معاونت‌هاي حقوقي، سازمان محيط زيست، كتابخانه ملي و... بخشي از حوزه‌هايي است كه ذيل مديريت زنان قرار داشته و تجربيات خوبي از مديريت زنان در آنها ثبت شده است.
آنها مي‌توانند رنگ كابينه را تغيير دهند. اميدواريم آقاي پزشكيان با انتخاب خانم صادق به عنوان وزير راه و شهرسازي اين پيام را به قشر زنان ارسال كند كه توانايي‌هاي زنان را مي‌بيند و باور دارد كه براي تحقق توسعه به مشاركت فعال و پوياي آنها نياز دارد. معتقدم كه زنان مي‌توانند اين پيشتازي را داشته باشند. سياست‌ورزي زنان از جنس گفت‌وگو و مبتني بر مهر زنانه است. زنان هرگز با كسي سر جنگ ندارند. اگر جاي پزشكيان بودم از زنان بيشتري استفاده مي‌كردم، چرا كه زنان با مباني گفتمان او مانند دعوا نكردن، گفت‌وگو و مهرورزي و..همخواني بيشتري دارند.
اولويت مسعود پزشكيان در گام نخست، فعال كردن لايحه نفي خشونت عليه زنان است كه 3سال است در بايگاني مجلس خاك مي‌خورد. تا امنيت خانگي، فرهنگي و اجتماعي براي زنان وجود نداشته باشد، آنها نمي‌توانند فعاليت‌هاي مولد خود را در عرصه جامعه و خانواده از سر بگيرند. در كنار اين لايحه، باز پس‌گيري لايحه يا طرح مرتبط با گشت ارشاد است كه به جز گسترده كردن نا امني بر سر كشور هيچ دستاورد ديگري نداشته است. اصلاح‌طلبان، اصولگرايان و طيف‌هاي معتدل معتقدند اين نوع برخوردهاي سلبي، فضاي اجتماعي كشور را نسبت به زنان توهين‌آميز، نا امن و غير اصولي ساخته است. از دكتر پزشكيان مي‌خواهيم به سرعت نسبت به بازپس‌گيري اين لايحه اقدام جدي كنند. لايحه نفي خشونت عليه زنان را فعال كنند و مساله امنيت زنان در جامعه و خانواده را اولويت اصلي خود قرار دهند. اين مسير را از طريق معاونت امور زنان پيگير باشند. در كل بايد گفت كه دولت وفاق ملي بدون حضور زنان معناي عيني نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون