• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد

بررسي‌هاي «اعتماد» نشان مي‌دهد وقوع جنايات در تهران طي ماه جاري به دليل «درگيري و اختلافات خانوادگي» بوده است

سويت مقتولان 

طبق اعلام پليس در سال گذشته طي ۴۴ روز ۵۴۳ قتل به وقوع پيوسته است

گروه حوادث 

«قابيل گفت بي‌ترديد تو را خواهم كشت. هابيل گفت مرا گناهي نيست كه خدا قرباني پرهيزكاران را خواهد پذيرفت. اگر تو به كشتن من دست برآوري من هرگز به كشتن تو دست برنياورم كه من از خداي جهانيان مي‌ترسم. مي‌خواهم كه گناه كشتن من و گناه مخالفت تو هر دو به تو بازگردد تا اهل جهنم شوي كه آن آتش جزاي ستمكاران عالم است. آنگاه پس از اين گفت‌وگو هواي نفس او را بر كشتن برادرش ترغيب كرد تا او را به قتل رساند و بدين سبب از زيانكاران شد. آنگاه خدا كلاغي را برانگيخت كه زمين را به چنگال گود كرد تا به او نشان دهد كه چگونه بدن مرده برادر را زير خاك پنهان كند. قابيل با خود گفت واي بر من؛ آيا من از آن عاجزترم كه مانند اين كلاغ باشم تا جسد برادر را زير خاك پنهان كنم؟ پس برادر را به خاك سپرد و از اين كار سخت پشيمان شد.» (سوره مائده. آيه ۲۶)؛ اين قتل اولين آدم‌كشي در تاريخ اجتماع انسان‌هاست. قتل يا كشتن اكثرا با انگيزه‌هايي همچون خشم، درگيري، حسادت، انتقام، اختلافات خانوادگي، مسائل ناموسي و... صورت مي‌گيرد. در اخبار حوادث، جرم قتل بيش از ساير جرم‌ها سر و صدا به پا مي‌كند. بررسي‌هاي «اعتماد» نشان مي‌دهد وقوع جنايات در تهران طي ماه جاري به دليل «درگيري و اختلافات خانوادگي» بوده است.

در ايران گاهي طي يك و ماه نيم، بيش از ۵۰۰ قتل رخ مي‌دهد؛ در همين راستا ارديبهشت سال گذشته محمد قنبري، رييس پليس آگاهي فراجا اعلام كرد: «در ۴۴ روز گذشته ۵۴۳ قتل به وقوع پيوسته كه نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال گذشته ۶۱ نفر افزايش داشته است.» 

اين در حالي است كه در ايران هيچ آمار دقيقي از وقوع قتل‌ها و انگيزه متهمان در دست نيست تا عوامل اصلي جرم مورد بررسي قرار گيرد و به روند نزولي آن كمك كند.

«اعتماد» در اين گزارش به قتل‌هاي مهمي كه در مرداد ماه جاري در تهران توسط رسانه‌ها و خبرگزاري پايگاه پليس تهران منتشر شده، پرداخته است. 

 

يكم مرداد ماه

بامداد جمعه كاركنان انتظامات بيمارستان رسول اكرم از طريق تماس تلفني با مركز فوريت‌هاي پليسي 110، مرگ مشكوك مرد جواني را روي تخت بخش اورژانس گزارش كردند. با اعلام اين خبر، تيمي از كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي پاي در سردخانه بيمارستان گذاشتند و جسد مردي حدودا 30ساله را مشاهده كردند كه بر اثر حدودا 18 ضربه چاقو به قتل رسيده بود. بررسي‌هاي اوليه هم نشان مي‌داد كه مقتول از اشرار تهران بوده و در پارك ياران بلوار آيت‌الله كاشاني قرباني جنايت شده است. طولي نكشيد كه تيم جنايي براي بررسي‌هاي ميداني پاي در بوستان ياران گذاشتند و در اين شاخه از تحقيقات متوجه شدند كه مقتول به خاطر مشاجره لفظي با چند نفر درگير شده و در جريان اين نزاع با ضربات مهلك چاقو به قتل رسيده است، همچنين عاملان اين جنايت قبل از رسيدن پليس پا به فرار گذاشته‌اند. تيم پليسي مخفيگاه چند نفر عاملان جنايت را شناسايي و ۴ نفر از متهمان را دستگير كردند. كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي در آخرين تحقيقات خود از متهمان بازداشت شده پي بردند كه مرد جواني در اين نزاع حضور داشته و ضربات سهمگيني را به مقتول وارد كرده است. تيم جنايي پس از دريافت اين اطلاعات دريافتند كه متهم پس از ارتكاب جنايت به اسلامشهر گريخته و در يك خانه‌باغ مخفي شده است كه همين سرنخ كافي بود تا متهم دستگير شود. او در جريان تحقيقات ابتدايي به جرم نزاع مرگبار در بوستان ياران اعتراف و عنوان كرد كه ضربات متعدد چاقو را فقط به دستان مقتول وارد كرده است. 

 

اوايل مرداد ماه، ماموران كلانتري نارمك در تماس با كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ، از قتل زن جواني خبر دادند. به ‌دنبال اعلام اين خبر، تيم بررسي صحنه جرم راهي محل جنايت در خيابان رسالت شدند و با جسد زني 40ساله مقابل بوتيك لباس‌فروشي مواجه شدند. آن زن از ناحيه سر و قفسه سينه مورد اصابت چاقو قرار گرفته بود و بررسي‌هاي اوليه نيز نشان مي‌داد آن بوتيك، محل كار مقتول بوده است. تحقيقات ابتدايي حكايت از آن داشت كه مقتول 15 سال پيش از همسر خود جدا شده و حضانت دخترش را كه آن زمان 8 سال داشته به ‌عهده گرفته است، پسر او نيز از سال گذشته و بعد از آنكه 18سالش شده، تصميم به زندگي با مادر و خواهرش گرفته بود. در بازبيني دوربين‌هاي مداربسته اطراف محل جنايت مشخص شد زن جوان تصميم به ورود به محل كارش داشته است كه شوهر سابق او مانع شده و در جريان درگيري با ضربات چاقو او را به قتل رسانده است، بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌داد كه اختلاف آنها بر سر حضانت فرزندان بوده است. بررسي‌ها همچنان ادامه داشت تا اينكه كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ در اين شاخه از تحقيقات با تجزيه و تحليل‌هاي اطلاعاتي گسترده مخفيگاه متهم را رديابي كردند تا اينكه دوم مردادماه، متهم هنگامي كه در پاسداران قصد داشت با چاقو خودكشي كند، شناسايي و خيلي زود با دستور قاضي محسن اختياري؛ بازپرس ويژه قتل شعبه اول دادسراي امور جنايي، توسط پليس دستگير شد. متهم در جريان بازجويي‌ها صراحتا به جرم قتل همسرش به‌ خاطر اختلافات خانوادگي اعتراف كرد.

 

اوايل مرداد ماه، دختر جواني با پليس تماس گرفت و از حادثه‌اي تكان‌دهنده خبر داد. او گفت: «من و مادرم در مهماني بوديم كه برادرم تعدادي عكس برايم فرستاد. او عكس‌هايي از دستان خون‌آلود پدرم و يك كلت كمري فرستاد و پايين عكس‌ها نوشته بود؛ من بابا را به قتل رساندم.»

بعد از اين تماس، تيم جنايي پايتخت راهي محل حادثه در ساختمان قديمي در محله بهارستان شد. آنها پس از ورود به ساختمان، با جسد پدر خانواده كه به ضرب گلوله به قتل رسيده بود، روبه‌رو شدند. با دستور قاضي محمدجواد شفيعي، بازپرس جنايي تهران تحقيقات آغاز و معلوم شد كه مقتول كارمند حراست يكي از دانشگاه‌هاي تهران بوده است. پسر خانواده كه بر اساس شواهد موجود، عامل جنايت بود فراري شده بود و خواهرش به تيم جنايي گفت: «برادرم اختلافات زيادي با پدرم داشت. آنها مدام بر سر مسائل جزيي با هم درگيري داشتند و تصور مي‌كنم كه برادرم قتل ديگري هم مرتكب شده است.» با بررسي‌هاي بيشتر معلوم شد اين متهم مرد جواني را كه‌ راننده اسنپ بوده نيز به قتل رسانده است. تحقيقات نشان مي‌داد كه مقتول مسافركش اينترنتي بوده و با ماشين پژو پارس خود مسافركشي مي‌كرد كه ماشين او توسط قاتل به سرقت رفته، اما چند روز بعد حوالي ميدان امام حسين كشف شده بود. با اين اطلاعات معلوم شد كه اظهارات دختر جوان مبني بر اينكه برادرش يك راننده مسافركش را هم به قتل رسانده، حقيقت دارد. در نهايت متهم در شرق تهران دستگير و در بازرسي او يك كلت كمري و ۱۶ فشنگ كشف شد.

 

سوم مرداد ماه

سوم مرداد ماه، فرمانده انتظامي شهرستان ساوه از وقوع يك فقره نزاع خياباني و قتل جواني 30 ساله خبر داد و گفت: «متهم و همدست او جهت سير مراحل قانوني با تشكيل پرونده تحويل مرجع قضايي شدند.»

مجتبي جمالي گفت: «در پي اعلام مركز فوريت‌هاي پليسي 110 مبني بر يك فقره درگيري با سلاح سرد در يكي از خيابان‌هاي شهر ساوه بين 3 جوان، گشت انتظامي به محل اعزام شد.» 

او به كشته شدن يكي از ۳ جوان اشاره كرد و گفت: «در اين نزاع يكي از طرفين كه جواني 30 ساله بود، مجروح و به مركز درماني انتقال داده شد، اما بر اثر شدت جراحات وارده در بيمارستان جان خود را از دست داد.» فرمانده انتظامي شهرستان گفت: «در نهايت با تحقيقات تخصصي قاتل شناسايي شد.» 

 

چهارم مرداد ماه

مجيد عسكري‌نيا، فرمانده انتظامي شهرستان بهارستان در غرب تهران با اعلام جزييات گفت: «در پي اعلام مركز فوريت‌هاي پليسي 110 مبني بر وقوع يك مورد تيراندازي با سلاح گرم در صالحيه بلافاصله عوامل گشت انتظامي به محل مورد نظر اعزام شدند.» 

او با اشاره به اينكه يك دختر 30ساله سوار بر يك دستگاه خودروي پرايد از ناحيه سر مورد اصابت گلوله سلاح گرم قرار گرفته است، گفت: «در همين خصوص قاتل كه پدر مقتول بود، دستگير و به مقر انتظامي منتقل شد.» فرمانده انتظامي شهرستان بهارستان با بيان اينكه جسد متوفي توسط اورژانس به سردخانه بيمارستان منتقل شد، گفت: «متهم در بازجويي‌هاي انجام شده علت اين اقدام را اختلافات خانوادگي اعلام كرد.» 

 

هفتم مرداد ماه

كاركنان انتظامات بيمارستان بهارلوي تهران از طريق تماس تلفني، مرگ مشكوك مرد جواني را روي تخت بخش اورژانس به مركز فوريت‌هاي پليسي 110، گزارش كردند. با اعلام اين خبر، قاضي سالار صنعتگر؛ بازپرس ويژه قتل شعبه هشتم دادسراي امور جنايي به ‌همراه تيمي از كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ پاي در سردخانه بيمارستان گذاشتند و جسد مرد جواني را مشاهده كردند كه بر اثر جسم نوك‌تيز به گردنش قرباني جنايت شده بود. بررسي‌هاي اوليه نيز نشان مي‌داد كه مقتول دقايقي قبل به‌ همراه 2 برادر خود با يك مرد جوان اگزوزساز در محله خزانه درگير شده است. بدين ترتيب اقدامات كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي آغاز و متهم دستگير شد و به جنايت در محله خزانه اعتراف كرد.

 

علي وليپورگودرزي، رييس پليس آگاهي تهران گفت: «شامگاه يكشنبه هفتم مردادماه امسال، كاركنان انتظامات يكي از بيمارستان‌هاي شرق تهران از طريق تماس تلفني با مركز فوريت‌هاي پليسي ۱۱۰ مرگ مشكوك مرد جواني را روي تخت بخش اورژانس خبر دادند كه در همين راستا تيمي از كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ به سردخانه بيمارستان مذكور رفته و تحقيقات خود در اين زمينه را آغاز كردند.» 

او گفت: «كارآگاهان در جريان تحقيقات خود با جسد مرد حدودا ۱۹ ساله‌اي مواجه شدند كه بر اثر تصادف عمدي به قتل رسيده بود. بررسي‌هاي اوليه نشان ‌داد كه مقتول ساعتي قبل به خاطر دختر جواني در يك پمپ بنزين در محله پيروزي با عامل جنايت درگير شده است. بدين‌ ترتيب دوست مقتول هدف تحقيق قرار گرفت و گفت كه در شب حادثه با موتورسيكلت خود به پمپ بنزين رفته، اما مقتول در آنجا دختر مورد علاقه‌اش را سوار بر خودروي پرايد يك مرد غريبه مشاهده كرده و نهايتا با راننده آن مشاجره كرده است.» 

رييس پليس آگاهي تهران بزرگ گفت: «مشاجره و فحاشي ادامه داشت تا اينكه راننده پرايد ناگهان با سرعت زيادي متواري شد و مقتول هم روي صندوق عقب آن پريد و فرياد مي‌زد خودرو را متوقف كن كه قاتل طي يك مسير طولاني با حركات مارپيچ و مخاطره‌آميزي كه در خيابان داشت باعث شد تا مقتول به طرز وحشتناكي به زمين بخورد و سرش آسيب ببيند.

پس از آن متهم و دختر جوان با همان خودروي پرايد متواري شدند.»  وليپورگودرزي گفت: «پس از اظهارات شاهد جنايت، بررسي و تجزيه‌هاي اطلاعاتي تيم جنايي آغاز و در اين شاخه از تحقيقات تردد متهم در ميدان امام خميني شناسايي و توسط كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي دستگير و به مقر انتظامي منتقل شد. اين فرد در مقر انتظامي تحت بازجويي قرار گرفت كه در جريان بازجويي‌ها با اظهار ندامت و پشيماني صراحتا به قتل مرد جوان در محله پيروزي اعتراف كرد.» 

 

هشتم مرداد ماه

مرگ مشكوك زن و مرد ميانسالي در خانه‌اي در محله خزانه به مركز فوريت‌هاي پليسي 110، گزارش داده شد.

به ‌دنبال اعلام اين خبر، تيمي از كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران به ‌همراه بازپرس حسين گودرزي از شعبه ششم دادسراي امور جنايي راهي محل حادثه شدند و جسد يك مادر و پسر را مشاهده كردند كه بر اثر ضربات چاقو به قتل رسيده بودند؛ بررسي‌هاي اوليه نيز نشان مي‌داد پسر جواني كه نوه مقتوله و برادرزاده‌ مقتول بوده دست به اين جنايت هولناك زده است. تحقيقات ابتدايي حكايت از آن داشت؛ پسر جوان كه حالت طبيعي نداشته با مادربزرگ و عموي خود به ‌خاطر ارثيه و مسائل ديگر اختلافات پيدا كرده و روز حادثه به‌ جهت همين موضوع با ضربات چاقو مرتكب قتل شده است. كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي پس از دريافت اين اطلاعات متهم را بازداشت كردند كه او در همان بازجويي‌هاي اوليه به قتل مادربزرگ و عموي خود اعتراف كرد.

 

چهاردهم مرداد ماه

سرپرست فرماندهي انتظامي پاكدشت از دستگيري فردي كه هم‌خانه‌اش را به قتل رسانده بود، خبر داد.

شهرام ولي‌خاني در تشريح جزييات اين خبر گفت: «به دنبال وقوع يك فقره قتل در يكي از روستاهاي شهرستان پاكدشت، موضوع به صورت ويژه در دستوركار كارآگاهان پليس آگاهي فرماندهي انتظامي شرق استان تهران قرار گرفت و آنان با انجام اقدامات فني و تخصصي و بررسي آثار به‌جا مانده، محل اختفاي قاتل را شناسايي و او را دستگير و به مقر انتظامي منتقل كردند.» او با اشاره به انجام بازجويي از متهم گفت: «متهم در تحقيقات پليسي به بزه انتسابي اعتراف و اعلام كرد كه به همراه مقتول در خانه كارگري زندگي مي‌كرد، اما از چند روز قبل از حادثه مقتول با اصرار قصد بيرون كردن او از خانه را داشت كه سر همين موضوع با مقتول درگير شده و در اوج عصبانيت چند ضربه با چاقو به دست و سينه او زده و او را به قتل رسانده است. پس از قتل نيز جسد اين فرد را رها كرده و متواري شده است.» 

پانزدهم مرداد ماه

كشف جسد مرد جواني در يكي از ساختمان‌هاي نيمه‌كاره تهرانسر به مركز فوريت‌هاي پليسي 110، گزارش داده شد. با اعلام اين خبر، تيمي از كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ به‌ همراه قاضي محمدجواد شفيعي؛ بازپرس ويژه قتل شعبه پنجم دادسراي جنايي، راهي محل حادثه شدند و جسد مرد جواني را مشاهده كردند كه بر اثر ضربات چاقو به قتل رسيده بود، بررسي‌هاي اوليه هم نشان مي‌داد كه مقتول با يكي از دوستان خود به‌ خاطر اختلاف مالي 15 ميليون توماني درگير و قرباني جنايت شده است. ماموران پليس با اقدامات اطلاعاتي و بهره‌گيري از شيوه‌هاي كشف نوين جرم، هويت متهم را شناسايي كردند و متوجه شدند كه او در ساختمان نيمه‌كاره‌اي در اسلامشهر كارگري مي‌كند. كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي پس از دريافت اين اطلاعات راهي اسلامشهر شدند و پس از تعقيب و مراقبت‌هاي نامحسوس متهم را دستگير كردند. متهم در جريان تحقيقات مقدماتي به قتل دوست خود اعتراف و عنوان كرد كه به ‌خاطر اختلافات مالي دست به اين جنايت زده است. 

 

اواسط مرداد ماه

رييس پليس آگاهي پايتخت از دستگيري پيرمردي ۷۰ ساله كه در پي اختلاف بر سر زباله پيرمرد ۶۵ ساله همسايه را به قتل رسانده بود، خبر داد. 

علي وليپورگودرزي درباره جزييات اين خبر گفت: «ماموران كلانتري ۱۴۵ ونك از طريق تماس تلفني با مركز فوريت‌هاي پليسي ۱۱۰ از مرگ مشكوك پيرمردي ۶۵ ساله روي تخت اورژانس يكي از بيمارستان‌هاي شمال تهران با خبر و براي رسيدگي به موضوع وارد عمل شدند. در همين راستا نيز پرونده تشكيل و به دستور مقام قضايي رسيدگي تخصصي به آن بر عهده كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار داده شد.» 

او گفت: «كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي به‌ همراه تيم بررسي صحنه جرم پاي در سردخانه بيمارستان گذاشتند و جسد مردي سالخورده را مشاهده كردند كه بر اثر ضربه مشت به قفسه سينه به قتل رسيده بود. بررسي‌هاي اوليه نيز نشان مي‌داد كه مقتول ساعتي قبل با پيرمرد همسايه كه حدودا ۷۰ سال سن داشته درگير شده و در جريان نزاع هدف ضرب‌ و جرح قرار گرفته است.» 

به گفته وليپورگودرزي تحقيقات ابتدايي حكايت از آن داشت كه اين دو همسايه كه ساكن يكي از ساختمان‌هاي منطقه پاسداران هستند به ‌خاطر مسائل ساختماني از جمله نحوه بيرون بردن زباله با يكديگر درگير شدند كه نهايتا اين نزاع با ضربه مشت يكي از پيرمردها به قفسه سينه ديگري به پايان تلخي رسيده است. مصدوم هم كه دچار آسيب‌هاي جدي شده بود بلافاصله به بيمارستان منتقل شد، اما متاسفانه تلاش پزشكان براي نجات جان او بي‌نتيجه ماند و در بخش اورژانس جان خود را از دست داد. 

رييس پليس آگاهي تهران بزرگ گفت: «كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ، پس از دريافت اين اطلاعات اقدام به اخذ مجوزهاي لازم قضايي كرده و با حضور در ساختمان محل زندگي مقتول، متهم را كه يك پيرمرد ۷۰ ساله بود، بازداشت و به مقر انتظامي منتقل كردند. همچنين جسد براي انجام معاينات دقيق‌تر به پزشكي قانوني منتقل شد و متهم نيز براي روشن شدن زواياي پنهان پرونده در اختيار اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دارد.» 

 

هجدهم مرداد ماه

در جريان اعلام كشف جسد مرد جوان در يكي از شهرك‌هاي رباط‌كريم تيمي از كارآگاهان جنايي به محل كشف رفتند و با پيكر غرق در خون مرد جواني كه كنار يك سطل زباله افتاده بود، روبه‌رو شدند. در كنار جسد كيسه پلاستيكي بود كه آثار خون به جا مانده نشان مي‌داد اين كيسه با جسد كشف شده ارتباط دارد. با بررسي مداركي كه در اين كيسه مشكي رنگ وجود داشت، كارآگاهان توانستند هويت مرد جوان را شناسايي كنند. در حالي كه كارآگاهان بررسي صحنه جرم در حال بررسي صحنه جنايت بودند، زن جوان از پنجره يكي از واحدهاي ساختماني سرش را بيرون آورد و از افسران تحقيق سوال كرد كه چه اتفاقي افتاده است؟! باتوجه به شناسايي هويت جسد بلافاصله كارآگاهان واحد مسكوني مقتول را شناسايي كردند وقتي وارد ساختمان شده و در واحد را زدند با همان زن جواني روبه‌رو شدند كه در حال پيگيري اين اتفاق بود. اين زن كه مدتي قبل از همسرش جدا شده، اما دوباره به او رجوع كرده بود براي تحقيقات جنايي به اداره پليس منتقل شد. او در اظهاراتش مدعي شد كه همسرش ساعت ۴صبح به محل كارش رفته و ديگر از او خبري نداشته است. كارآگاهان با دوربين‌هاي مداربسته يكي از فروشگاه‌هايي كه در مجاور ساختمان مسكوني قرار داشت به سرنخ‌هاي تازه‌اي دست يافتند. آنها در اين فيلم‌هاي گرفته شده به مرد غريبه‌اي با كفش كتاني سفيدرنگ كه چهره‌اش چندان واضح نبود، رسيدند؛ او از حدود ساعت ۳بامداد در مقابل ساختمان محل زندگي مقتول در حال راه رفتن بوده تا به محض اينكه با او تماس تلفني گرفته مي‌شود به مقابل ساختمان رفته و با چاقو مقتول را به قتل رسانده و خيلي زود متواري شده است. وقتي چهره اين مرد به فرزند مقتول نشان داده مي‌شود، مي‌گويد كه اين مرد مدت‌هاست با مادرم در ارتباط است. با كنترل تماس‌هاي همسر سابق مقتول مشخص مي‌شود كه او با اين فرد رابطه داشته و سناريوي قتل را طراحي كرده است. با هماهنگي مقام قضايي متهم در يكي از محله‌هاي رباط‌كريم دستگير مي‌شود و پس از دستگيري به قتل مرد ۳۸ ساله اعتراف مي‌كند. پس از اعتراف‌هاي اين متهم بود كه راز اين جنايت برملا و همسر سابق مقتول نيز به اتهام معاونت در قتل بازداشت شد. 

 

بيستم مرداد ماه 

خانواده‌اي با حضور در شعبه اول بازپرسي دادسراي جنايي تهران شكايت كردند كه پسر ۲۶ ساله‌شان در جريان درگيري با پسر ۲۰ ساله همسايه‌شان فوت كرده و اكنون به اتهام قتل از پسر همسايه و دوستش شكايت دارند. با دستور قضايي، پرونده به اداره دهم پليس آگاهي تهران ارسال شد‌ و شاكي در تحقيقات گفت‌: «خانواده‌ام در طبقه سوم و خانواده اين پسر در طبقه ‌دوم ساكن هستند. اين خانواده علاوه بر اين پسر، يك دختر و يك پسر خردسال دارند كه هميشه در خانه بازي مي‌كنند و دعوا و سرو‌صداهاي‌شان تمامي ندارد‌. بارها بابت اين سر‌و‌صدا‌ها به آنها تذكر داديم كه ‌فايده‌اي نداشت. آخر هم پسرم سر همين مزاحمت‌ها با اين خانواده درگير شد و از سوي پسر ۲۰ ساله آنها و دوست او كتك خورد و جان باخت‌.» 

با دستور بازپرس جنايي تهران‌ دستور بازداشت پسر ۲۰ ساله همسايه‌ و دوستش صادر و آنها بازداشت شدند.‌ متهمان براي ادامه تحقيقات به اداره دهم پليس آگاهي تهران منتقل شدند. متهم در تحقيقات پليسي گفت‌: «خواهر و برادر خردسالي دارم كه بيشتر مواقع در خانه بازي و سر‌و‌صدا مي‌كردند‌. آن روز بچه‌ها دوباره ‌موقع بازي در خانه سر‌و‌صدا كردند‌. همين باعث اعتراض مقتول شد و به ما تذكر داد. ما از ترس در را باز نمي‌كرديم. محكم به در كوبيد تا قفل شكست. من و دوستم بيرون آمديم. بچه‌ها از ترس در اتاق پنهان شده بودند. او به ما اعتراض كرد و هر چه مي‌گفتيم بچه‌اند و توجهي نمي‌كنند، فايده نداشت. مشاجره لفظي‌مان با ‌جوان همسايه بالا گرفت. كارمان به زد‌ و خورد كشيده شد و با دوستم سعي مي‌كرديم او را از خانه‌مان بيرون كنيم تا شايد دعوا پايان گيرد كه بي‌فايده بود‌. نفهميدم چطور با ليوان‌ به سر و بدنش ضربه زدم كه ليوان شكست‌. او حالش بد بود و به خانه‌شان رفت. ما نيز قفل را درست كرده و به خانه بازگشتيم. ساعاتي بعد ‌از طريق همسايه‌ها فهميديم او مرده است.» 

دوست اين جوان هم گفته‌هاي او را تاييد كرد و گفت فكر نمي‌كرد اين دعوا باعث مرگ آن جوان شود‌. 

 

بيست و پنجم مرداد ماه

ماموران كلانتري 119 مهرآباد از طريق تماس تلفني با قاضي سالار صنعتگر؛ بازپرس ويژه قتل شعبه هشتم دادسراي امورجنايي، مرگ مشكوك مرد سالخورده‌اي را در يك خانه‌ گزارش كردند. طولي نكشيد كه ماجراي اين مرگ مشكوك در بي‌سيم كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ پيچيد و خيلي زود تيم بررسي صحنه جرم راهي خانه 2 طبقه شدند و در پاگرد طبقه اول جسد مرد حدودا 60 ساله‌اي را مشاهده كردند كه غرق در خون روي زمين افتاده است. گزارش پزشك صحنه نيز حكايت از آن داشت كه مرد سالخورده بر اثر اصابت جسم سخت به سرش فوت كرده است. بررسي‌هاي اوليه هم نشان مي‌داد چند كارگر افغانستاني در طبقه دوم ساختمان مشغول بازسازي بودند كه متوفي، ساكن طبقه اول، براي بررسي آسيب‌ديدگي سقف منزل خود به آنجا رفته، اما دقايقي بعد به دلايل نامشخصي دچار اين حادثه مرگبار شده و 2 نفر از كارگران شاهد اين ماجرا بودند. بدين ‌ترتيب يكي از كارگر‌ها هدف تحقيق قرار گرفت و با اظهارات ضد و نقيضي گفت: «مشغول كار بوديم كه ناگهان متوفي پيش ما آمد و مدعي شد به‌ خاطر بازسازي، سقف خانه‌اش آسيب ديده است. او از ما درخواست كرد تا به خانه‌اش برويم و سقف را مشاهده كنيم. در مسير راه‌پله‌ها بوديم كه ناگهان روي پاگرد طبقه اول افتاد و سرش با زمين برخورد كرد.» 

با توجه به تناقض‌گويي‌هاي 2 كارگر جوان و حساسيت موضوع، بازپرس جنايي دستور بازداشت آنها را صادر كرد و در ادامه نيز كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي ماموريت يافتند تا با اقدامات اطلاعاتي تحقيقات خود را در رابطه با اين پرونده ادامه دهند. با صدور قرار قانوني از سوي قاضي صنعتگر، جسد براي معاينات دقيق‌تر و تعيين علت تامه فوت به پزشكي قانوني منتقل شد و متهمان جهت روشن شدن زواياي پنهان پرونده در اختيار اداره پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفتند. 

 

بیست و هفتم مرداد ماه

به‌ دنبال قتل مرد جوان با ضربه شمشیر در صحنه موبایل‌قاپی محله افسریه، تحقیقات گسترده جنایی برای دستگیری عاملان این جنایت هولناک آغاز شد.

ساعت 3 بامداد شنبه بیست و هفتم مردادماه مامور گشت انتظامی مرکز فوریت‌‌های پلیسی 110، از طریق تماس تلفنی با قاضی محسن اختیاری؛ بازپرس ویژه قتل شعبه اول دادسرای امور جنایی، سرقت مرگباری را در محله افسریه گزارش کرد.

تیم جنایی در محل حادثه با جسد مرد جوانی مواجه شدند که از ناحیه قفسه سینه هدف ضربه شمشیر قرار گرفته و به قتل رسیده بود، بررسی‌های اولیه هم نشان می‌داد که مقتول در جریان سرقت موبایل‌‌قاپی قربانی جنایت شده است. تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت که مقتول که به ‌تازگی از کمپ ترک اعتیاد ترخیص شده، در حال پیاده‌روی در خیابان بود که ناگهان 2 سارق جوان با موتورسیکلت به او حمله‌ور شدند. سارقان با تهدید سلاح سرد، قصد زورگیری تلفن همراه مقتول را داشتند که در همین حین، یکی از سارقان با ضربه شمشیر به قفسه سینه مقتول، او را مجروح کرد و سپس همراه همدستش بدون سرقت تلفن همراه، قبل از رسیدن پلیس از محل متواری شدند. تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی در نخستین گام با دستور بازپرس جنایی اقدام به انگشت‌نگاری از روی جسد و صحنه جرم کردند تا ردپایی از هویت متهمان به دست آورند، از سوی دیگر نیز کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ماموریت یافتند با اقدامات اطلاعاتی و بازبینی دوربین‌های مداربسته ابتدا هویت عاملان جنایت را شناسایی و  سپس نسبت به دستگیری آنها اقدام کنند.

با دستور قاضی اختیاری از شعبه اول دادسرای امور جنایی، جسد مقتول برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات جهت دستگیری عاملان جنایت آغاز شده است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون