• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5841 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد

مجلس بال مهم شكل‌گيري دولت وفاق ملي است

سيد محمد علي ابطحي

سيد محمد ابطحي فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص دورنماي راي اعتماد مجلس به كليت كابينه چهاردهم مي‌گويد: تشكيل دولت وفاق ملي يك امر تك بُعدي نيست و اقدامي چند جانبه است. وفاق ملي ابعاد مختلفي دارد و همه اركان حاكميت بايد با هم تصميم بگيرند تا وفاق ملي شكل بگيرد، همچنين اختلافات كاهش يافته و تندروها به حاشيه رانده شوند. براي حصول به يك نتيجه مهمي، پزشكيان وظيفه خود را به نحو احسنت انجام داده است. او كابينه‌اي را معرفي كرد كه هر نامي بر آن مي‌توان گذارد، جز اينكه آن را كابينه‌اي «جناحي» تلقي كرد. كابينه چهاردهم، كابينه‌اي است كه هر فردي كه توانايي دارد در آن حضور دارد، ميزان سواد، تخصص، تجربه و كارايي وزرا بسيار چشمگير است، به گونه‌اي كه حتي توجه نمايندگان را هم جلب كرده و بسياري از نمايندگان بر وجود تخصص و كارآمدي در كابينه مهر تاييد زده‌اند.
در اين ميان، جريان تندرويي در مجلس حضور دارد كه ديدگاه‌هاي متضادي با جرياناتي دارند كه به دنبال وفاق هستند. خوشبختانه اين طيف‌هاي تندرو امروز در حاشيه قرار گرفته‌اند و سكه آنها خريداري ندارد. با توجه به رفتاري كه اكثريت نمايندگان دارند همچنين با عنايت به توصيه‌هايی كه رهبري معظم در خصوص انجام كارها با سرعت بيشتر دارند، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه جريانات تندرو هم در بطن جامعه و هم در درون مجلس به حاشيه خواهند رفت. به عبارت روشن‌تر، افراد و جرياناتي كه به دنبال مصالح عاليه كشور و به دنبال ديدن واقعيت‌ها هستند، صداي بلندتر و طنين وسيع‌تري در كشور خواهند داشت.
 بر اين اساس معتقدم، كليت كابينه پزشكيان به احتمال زياد راي خواهند آورد. تنها در خصوص يك الي 2وزير پيشنهادي، برخي موارد حاشيه‌اي مطرح شده كه گمان نمي‌كنم، اكثريت مجلس توجه چنداني به اين موارد حاشيه‌اي داشته باشند. بنابراين راي اعتماد مجلس به كليت كابينه محتمل است و فرآيند شكل‌گيري دولت هرچه سريع‌تر استارت مي‌خورد. كشور در آستانه هفته دولت قرار دارد و ماه‌هاست كه فعاليت‌هاي اجرايي در ايران به دليل عدم حضور رييس‌جمهور با ابهاماتي در برخي حوزه‌ها مواجه است. لازم است هرچه سريع‌تر كشور به مسير روتين فعاليت‌هاي خود بازگشته و فعاليت‌هاي سياسي، اقتصادي، ديپلماسي و...از سر گرفته شوند. معتقدم وفاق ملي مد نظر دولت با راي اعتماد مجلس به كابينه شكل گرفته و نمايندگان مجلس به عنوان يك بال موثر براي شكل‌دهي به اين دولت وفاق عمل مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون