• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5841 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد

‌پانزده مطالبه صنعت لجستيك از دولت جديد

سيدرضا آيتي

انتخاب دولت جديد و استقرار وزيران تازه‌نفس راه و شهرسازي صنعت، معدن و تجارت و ديگر وزارتخانه‌هاي مرتبط، چشم‌انداز اميدبخشي پيش روي اصحاب لجستيك در بخش خصوصي قرار داده است. با عنايت به نقش حياتي صنعت لجستيك - در معناي وسيع خود و اعم از صنعت حمل‌ونقل كشور- در اقتصاد و توسعه كشور و با در نظر داشتن چالش‌هاي موجود و پتانسيل‌هاي بالقوه اين صنعت، مي‌توان اميدوار بود كه رييس‌جمهور و دولت آتي مطالبات بخش خصوصي را بشنوند و مطمح‌نظر قرار دهند. مسائل متعددي كه اهم آن را مي‌توان چنين برشمرد: 
1- بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل: يكي از مهم‌ترين نيازهاي صنعت لجستيك، بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل است. اين شامل نوسازي و گسترش شبكه جاده‌اي، ريلي، بندري و فرودگاهي كشور مي‌شود. درخواست مي‌شود بودجه‌اي ويژه براي اين امر اختصاص يابد و برنامه‌اي جامع براي ارتقاي زيرساخت‌ها تدوين و اجرا شود. 
2- تسهيل قوانين گمركي و تجاري: قوانين پيچيده و گاه دست‌و‌پاگير گمركي، مانعي جدي براي فعاليت‌هاي لجستيكي است. انتظار داريم با بازنگري در اين قوانين، فرآيندهاي گمركي ساده‌سازي شوند و استفاده از فناوري‌هاي نوين براي تسريع در امور گمركي مورد توجه قرار گيرد.
3- حمايت از نوسازي ناوگان حمل‌ونقل: ناوگان فرسوده حمل‌ونقل، چالشي جدي براي صنعت لجستيك است. ارائه تسهيلات ويژه و معافيت‌هاي مالياتي، زمينه را براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي، ريلي و دريايي فراهم خواهد ساخت.
4- توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نقش مهمي در توسعه فعاليت‌هاي لجستيكي دارند. توسعه اين مناطق و ايجاد مشوق‌هاي لازم، مي‌تواند زمينه‌ساز جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي در حوزه لجستيك شود.
5- حمايت از ديجيتالي شدن صنعت لجستيك: فناوري‌هاي نوين نقش مهمي در بهبود كارايي فعاليت‌هاي لجستيكي دارند. درخواست اكوسيستم استارتاپي اين است كه با حمايت از استارتاپ‌ها و شركت‌هاي فناور در لجستيك، زمينه براي ديجيتالي‌شدن اين صنعت فراهم شود.
6- آموزش و توانمندسازي نيروي انساني: نيروي انساني ماهر، كليد موفقيت در صنعت لجستيك است. با همكاري وزارت علوم و آموزش‌و‌پرورش، برنامه‌هاي آموزشي تخصصي لجستيك در دانشگاه‌ها و مراكز فني و حرفه‌اي مي‌تواند گسترش يابد.
7- تسهيل همكاري‌هاي بين‌المللي: صنعت لجستيك ماهيتي بين‌المللي دارد و با تسهيل روابط بين‌المللي و عضويت در پيمان‌هاي منطقه‌اي و جهاني، مي‌توان بستر همكاري‌هاي جهاني در لجستيك را پديد آورد.
8- حمايت از توسعه لجستيك سبز: با توجه به اهميت مسائل زيست‌محيطي، انتظار مي‌رود با ارائه مشوق‌هاي لازم، زمينه توسعه لجستيك سبز و استفاده از انرژي‌هاي پاك در فعاليت‌هاي لجستيكي فراهم ‌آيد.
9- ايجاد نهاد تنظيم‌گر در صنعت لجستيك: براي هماهنگي بهتر بين بخش‌هاي مختلف صنعت لجستيك، نهادي تنظيم‌گر با اختيارات لازم مي‌توان ايجاد كرد تا سياست‌گذاري‌هاي كلان در اين حوزه را انجام دهد.
10- حمايت از شركت‌هاي كوچك و متوسط: شركت‌هاي كوچك و متوسط نقش مهمي در پويايي صنعت لجستيك دارند. با ارائه تسهيلات ويژه و مشاوره‌هاي تخصصي، از اين شركت‌ها حمايت كنيد.
11- توسعه مراكز لجستيكي: ايجاد و توسعه مراكز لجستيكي مدرن مي‌تواند به بهبود كارايي فعاليت‌هاي لجستيكي كمك كند. درخواست دست‌اندركاران اين عرصه آن است كه با اختصاص زمين و ارائه تسهيلات لازم، زمينه براي ايجاد اين مراكز فراهم شود.
12- بهبود امنيت مسيرهاي حمل‌ونقل: امنيت يكي از مهم‌ترين عوامل در فعاليت‌هاي لجستيكي است. استدعاي بخش خصوصي اين است كه با تقويت نيروهاي امنيتي و استفاده از فناوري‌هاي نوين، امنيت در مسيرهاي حمل‌ونقل افزايش يابد.
13- حمايت از تحقيق و توسعه: نوآوري كليد پيشرفت در صنعت لجستيك است. با اختصاص بودجه‌اي ويژه به تحقيق و توسعه در اين باره، زمينه براي نوآوري و بهبود فرآيندها مهيا خواهد شد.
14- تسهيل صدور مجوزها: فرآيندهاي طولاني و پيچيده صدور مجوز، مانعي براي توسعه فعاليت‌هاي لجستيكي است. با ايجاد پنجره واحد و ساده‌سازي فرآيندها، صدور مجوزهاي لازم را تسهيل كنيد.
15- حمايت از توسعه لجستيك شهري: با توجه به رشد شهرنشيني، لجستيك شهري اهميت ويژه‌اي يافته است. انتظار مي‌رود با همكاري شهرداري‌ها، برنامه‌اي جامع براي بهبود لجستيك شهري تدوين و اجرا شود.
در پايان، اميد است با توجه به آغاز به كار دولت جديد و اهتمام مسوولان به مطالبات اكوسيستم لجستيكي كشور و اجراي برنامه‌هاي لازم جهت تحقق آنها، شاهد رشد و شكوفايي صنعت لجستيك در ايران باشيم. اين امر نه‌تنها به بهبود وضعيت اقتصادي كشور در ميان‌مدت كمك مي‌كند، بلكه در درازمدت مي‌تواند ايران را به قطبي مهم در لجستيك منطقه بدل سازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون