• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5843 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور

اربعینِ «برائت»

شمر امروزت را بشناس

سیدمحمدرضا مرتضوی

مراسم اربعین، امروزه دیگر صرفا یک قالب شیعی برای تعظیم شعائر نیست، بلکه رسما به یک گردهمایی بزرگ اسلامی و بلکه انسانی تبدیل شده است، چنان‌که در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم از مذاهب غیرشیعی و حتی سایر ادیان نیز در آن حضور به‌هم می‌رساندند. 
از مراسم اباعبدالله جز این هم انتظاری نیست که وحدت بخش امت اسلامی باشد.
 اما امسال ما در ایام برگزاری این مراسم باشکوه، شاهد رویدادهای بزرگ و البته اسفناکی در جهان هستیم که در این فرصت بی‌نظیر و استثنایی مراسم اربعین نیز نباید بدون توجه جدی به آن گذر کنیم و آن مساله غزه و مقاومت اسلامی است. نزدیک یک سال است که برادران و خواهران، فرزندان و پدران و مادران ما زیر یوغ وحشیانه‌ترین حملات اشغالگران قرار دارند به‌طوری که فریاد اعتراض و خشم شهروندان دورترین کشورها از این منطقه که از قضا دولت‌های‌شان دارای نزدیک‌ترین روابط با اشغالگران هستند را بلند کرده است. 
در چنین شرایطی وظایف ما مسلمانان حتما بسیار بیشتر و حساس‌تر است. هرچند متاسفانه در جهان اسلام نیز به ویژه از سوی برخی دولت‌ها اقدامات لازمی که انتظار آن وجود دارد دیده نمی‌شود، اما حساب ما به عنوان کسانی که همچنان خودمان را سوگوار فجایعی می‌دانیم که در عاشورای سال 61 هجری بر خاندان نبوت رفت، از دیگران جدا است. همه ما از هر قوم، نژاد، طایفه، مذهب و مرامی که خود را به نوعی سوگوار اباعبدالله می‌دانیم باید در مراسم امسال بیش از همیشه نسبت به مساله فلسطین حساسیت داشته باشیم. فراموش نکنیم که از مهم‌ترین کارکردهای نهضت عاشورا در طول تاریخ شیعه، ایجاد وحدت و انسجام در مبارزه با ظلم و بیداد بوده است و حال باید پرسید آیا جنایاتی که امروز در غزه شاهد آن هستیم نظیری در تاریخ داشته است؟ امروز کدام موضوع، ضرورت بالاتری از مساله غزه، برای جهان اسلام 
-اعم از شیعه و سنی- وجود دارد؟
چنان‌که مرحوم شهید مطهری با آن لحن قاطع و لهجه صریح فریاد می‌زد: «اگر حسين بن‏ علی[ع] بود می‏گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری كنی، برای من سينه و زنجير بزنی، شعار امروز تو بايد فلسطين باشد. شمر امروز موشه دايان است. شمر هزار و سيصد سال پيش مرد، شمر امروز را بشناس. امروز بايد در و ديوار اين شهر با شعار فلسطين تكان بخورد.» 
جای تاسف دارد که مرحوم شهید مطهری نزدیک به نیم قرن پیش این مساله را مطرح می‌کند و امروز همچنان مساله فلسطین حل نشده و به عنوان بزرگ‌ترین مساله جهان همچنان باقی مانده است.
رژیمی که سران آن به تعبیر استاد شهید، شمر زمانه ما هستند و روز به روز به درندگی و سبوعیت‌شان افزوده می‌شود همچنان در حال کشتار، جنایت و از همه مهم‌تر نسل‌کشی است. 
با این همه اما دوران ما دارای یک ویژگی ممتاز است که در زمان مرحوم مطهری هنوز جوانه‌ای بیش نبود. این ویژگی ممتاز، همانا وجود جبهه مقاومت در بخش مهمی از مناطق اسلامی است که حقیقتا تبدیل به کابوس اشغالگران وحشی شده است. 
نیروهایی متشکل از ایران، عراق، لبنان، فلسطین، یمن و سوریه که دورتا دور رژیم جعلی صهیونیستی را حلقه‌ای از آتش و آنها را در فلاکتی قرار داده‌اند که تنها می‌توانند بمب‌های چند تنی که از امریکا دریافت می‌کنند را بر سر زنان و کودکان غزه خالی کنند. 
اما این حلقه مقاوم با پشتیبانی افکار عمومی که روز به روز در جهان اسلام ‌-و حتی بیرون از آن- در حال توسعه و افزایش است نهایتا به توفیق نهایی دست خواهد یافت اگرچه راه سختی پیش رو خواهد داشت. اما نیرو و نهضتی که الگوی خود را عاشورا قرار داده باشد از کدام دشواری است که بهراسد؟ کدام دشمن با هر درجه از توحش است که بتواند عزمی که منشا آن را قیام اباعبدالله رقم زده، مهار کند؟ 
لذا در توفیق نیروهای مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس تردیدی نیست اما هرچه ما دوستداران اهل بیت طهارت (ع) و برپاکنندگان عزای سید و سالار شهیدان در عمل به برائت از یزیدیان امروز مستقر در مناطق اشغالی قدس اهتمام بیشتری ورزیم، قوت قلب بیشتری برای برادران و خواهران آواره مصیبت زده‌مان در غزه خواهیم بود.  لذا همان‌طور که مقام معظم رهبری حج امسال را «حج برائت» نامیدند شاید لازم باشد ما نیز اربعین امسال را با تاکید بر ضرورت برائت از کفار و کسانی که قلمرو مسلمین را تصرف و به جان و مال آنها تعدی کرده‌اند اربعین «برائت» بخوانیم. 
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون