• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5846 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۷ شهريور

تيرانداز المپين ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

شرمينه چهل اميراني: براي المپيك تجهيزات را خودم خريدم، اميدوارم پولش را بدهند

نفر اول رنكينگ جهاني و مدال‌آور دوره قبلي المپيك را پشت سر گذاشتم اما ديده نمي‌شود

روزبه دلاور

تيم تيراندازي كشورمان متشكل از چهار تيرانداز در المپيك پاريس شركت كرد اما نتوانست مدالي كسب كند. با اين حال، شرمينه چهل اميراني تيرانداز تفنگ ده متر از عملكردش در پاريس رضايت‌ دارد.‌ چهل اميراني كه تجهيزاتش را خودش تهيه كرده بود و به پاريس رفت، حالا اميدوار است تا مسوولان فدراسيون هزينه آن را بپردازند. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي خبرنگار «اعتماد» با تيرانداز المپيكي كشورمان را مي‌خوانيد.

 

از تجربه حضور‌ در اولين المپيكي كه شركت كرديد، بگوييد؟

تجربه خيلي خوبي بود و فشار آن از بقيه مسابقات بيشتر بود اما در كل خوب بود!

انتظاري كه از خودتان داشتيد را توانستيد برآورده كنيد؟

بيش از اين از خودم انتظار داشتم اما نتيجه‌اي هم كه گرفتم خوب بود و توانستم ركورد المپيك ايران را ۵ نمره افزايش دهم. در كل نسبت به تجربه‌ام نتيجه خوبي گرفتم.

جامعه ورزشي انتظار بيشتري از تيراندازها داشت. آيا شرايط براي كسب موفقيت فراهم بود؟

خب رقابت در تيراندازي با بقيه رشته‌ها متفاوت است.‌ همه تيراندازها از كشورهاي مختلف جهان هستند كه بعضي كشورها يك نماينده داشتند و بعضي كشورها هم با دو نماينده در بازي‌ها سنجيده مي‌شوند و مثل رشته‌هاي ديگر نيست كه تك به تك با ورزشكاران ديگر كشورها رودررو شوند. ۸ نفر فيناليست مي‌شوند و خبري از شانس مجدد هم نيست و رقابت هم فوق‌العاده نزديك است. فكر مي‌كنم اين رشته را بايد جدا سنجيد. در همين يازدهمي من در المپيك در واقع نفر اول رنكينگ‌ جهاني را پشت‌سر گذاشتم اما ديده نمي‌شود يا مدال‌آور المپيك قبلي را هم پشت سر گذاشتم كه اين هم ديده نمي‌شود‌. متاسفانه همه اين‌طور مي‌بينند كه فلان تيرانداز به فينال نرسيد اما بقيه چيزها ديده نمي‌شود. در همين عنوان يازدهمي من خيلي از ورزشكاران كشورهاي مختلف را پشت سر گذاشتم. به نظرم دستگاه‌هايي كه در كشور هستند همسطح با دستگاه‌هايي كه در اين مسابقات است، به‌روزرساني شوند خيلي مي‌تواند به ما كمك كند.

گويا زمان بازگشت از پاريس هم به مشكل خورديد. درباره اين موضوع توضيح مي‌دهيد؟

چون در يك ‌شهر ديگري تيراندازي برگزار مي‌شد يك ناهماهنگي از سمت برگزار‌كننده پيش آمد كه سلاح ما را از آن شهر به پاريس نفرستاده بودند، چون سلاح همراه خودم وارد شده بود و بايد همراه خودم خارج مي‌كردم تا مشكلي پيش نيايد مجبور شدم بمانم تا دوباره سلاح را ارسال كنند و بتوانم با سلاح برگردم.

براي كسب مدال تيراندازي چه ابزاري نياز است؟

تيراندازي يك رشته تجهيزات‌محور است و هرقدر تجهيزات به‌روزتر باشد خب مسلما نتيجه بهتري هم مي‌توانيم انتظار داشته باشيم. دستگاه‌ها به‌روزرساني شود خيلي كمك مي‌كند و خطاهاي دستگاهي در تمرينات به حداقل مي‌رسد. ما يك ماه مانده به المپيك‌ تا جايي كه مي‌شد تجهيزات‌مان را درست كرديم و به نسبت با تجهيزات خوبي اعزام شديم. من يك ماه مانده به شروع بازي‌ها سلاحم را تعويض كردم و سلاح نو خريدم و خيلي خوب توانستم با آن وفق پيدا كنم. هرقدر تجهيزات بهتر باشد و اردوهاي برون‌مرزي بيشتري داشته باشيم و دسترسي به ساچمه‌هاي تست شده پيدا كنيم، خيلي خوب و دقيق‌تر تيرهاي‌مان مي‌خورد. رقابت بين دهم‌هاست اين تفاوت بين نفرات اول تا بيستم است. هر چي اين امكانات بهتر شود نتيجه‌گيري بهتر خواهد شد.

قبل از المپيك اردو داشتيد؟

يك اردو در مجارستان داشتيم و يك مسابقه هم در آلمان كه توانستيم در آنجا تجهيزات خودمان را به‌روز كنيم‌.

يك ماه مانده به المپيك تجهيزات را به‌روز كرديد. بهتر نبود زودتر اين تجهيزات به‌روزرساني مي‌شد؟

خب با برنامه‌ريزي خوب سرمربي خيلي خوب توانستيم خودمان را با اين موضوغ وفق بدهيم، مسلما هر چه زودتر باشد بهتر است، با اين حال با برنامه‌ريزي خوب سرمربي توانستيم زود خودمان را وفق دهيم و ركوردهاي‌مان را بالا ببريم.

رفتار جامعه ورزش و مسوولان با شما چطور بود؟

مسوولان زحمت كشيدند در فرودگاه به استقبال‌مان آمدند. آن زمان حس خوبي بود. مسوولان استان تهران بدرقه مفصلي كردند و چندين دوره هم تجليل كردند. قرار هم شده به زودي نشستي داشته باشيم. اما خب مسلما الان توجه به مدال‌آوران است و اين موضوع طبيعي هم هست. الان در دوره ريكاوري هستيم و اميدوارم يك برنامه‌ريزي منسجم و چهار ساله باشد. اميدوارم با خوابيدن اين تب و تاب براي اين المپيك موج جديد و برنامه‌ريزي خوب براي المپيك بعدي رخ دهد. بايد نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقويت كنيم. تيراندازي محور نوساني زيادي دارد و ممكن است براي يك نمره يا يك‌دهم نمره حتي كسب سهميه را از دست داد.‌

برنامه‌تان براي آينده چيست؟

بعد از ريكاوري با يك برنامه‌ريزي خوب براي المپيك بعدي آماده مي‌شوم. فكر مي‌كنم تا يك سال آينده هم مسابقه مهمي ندارم.

از حال و هواي بازي‌هاي المپيك براي‌مان بگوييد.

اولين تجربه المپيك من بود اما قبل از آن بازي‌هاي آسيايي و يونيورسياد هم تجربه كرده بودم كه هر دو در دهكده‌اي بود. تجربه حضور در مسابقات دهكده‌اي را داشتم، اما المپيك استرس متفاوتي دارد، حالا چه در داخل دهكده باشيم و چه بيرون. فشار بالايي دارد اما تجربه خوبي بود. ما يك شهر ديگر بوديم و دهكده ما فقط تيراندازان بودند. سالن مسابقات خيلي گرم بود و سيستم تهويه نداشت و براي رشته تفنگ‌ به خاطر لباس‌هايي كه داريم شرايط سخت‌تر مي‌شود، چون لباس‌هاي‌مان زخيم است‌. كادرفني اعتراض كرد اما گفتند هزينه‌شان زياد مي‌شود و در مسابقات هوا را خنك‌تر مي‌كنند، اما سالن تهويه نداشتند.

صحبت پاياني؟

تجهيزات خودمان را قبل از المپيك خودمان تهيه كرديم، اما قول بازگشت وجه را كميته داده بودند. يكسري لوازم يورويي بود كه هزينه آن را دقيق نمي‌شود گفت اما اميدوارم همان‌طور كه قول دادند اين اتفاق رخ دهد و منتظريم پرداخت كنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون