• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5846 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۷ شهريور

به مناسبت روز کارمند

خوب، بد، زشت

محمد ذاکری

چهارم شهریور و در میانه هفته دولت، به نام روز کارمند نامگذاری شده است. در سال‌های دور در این روز و این هفته از کارمندان نمونه دولت و گاه بخش خصوصی در مراسمی مجزا در هر سازمان تقدیر می­‌شد و هدایا یا پاداش‌­هایی بدین مناسبت به ایشان پرداخت می­‌گردید. در سال‌های اخیر این سنت در بخش دولتی عملا برچیده شده و هفته دولت به تبلیغ عملکرد دولت‌­ها و وزارتخانه‌ها و گفت‌وگو با روسای آنها یا تقدیر از سازمان‌های برگزیده در قالب جشنواره شهید رجایی می‌­گذرد. در بخش خصوصی نیز گاه روز یازده اردیبهشت که روز کارگر است، گرامی داشته می­‌شود یا مناسبت­‌هایی همچون سالگرد تاسیس آن شرکت یا سازمان. به هرحال اگرچه در بخش خصوصی دست مدیران برای تقدیر از کارکنان خود به مناسبت­‌های گوناگون بازتر است اما در مجموع بدنه کارشناسی، اداری و اجرایی یا به تعبیری یقه سفیدها چه در سازمان‌های‌شان و چه در سطح جامعه کمتر دیده می­‌شوند. برای فهم بهتر این کم‌توجهی بد نیست روز کارمند را با روزهای دیگری که به نام دیگر اصناف و اقشار زحمتکش جامعه نام‌گذاری شده مقایسه کنیم: روز پزشک، روز مهندس، روز معلم، روز پرستار و...

امسال که آغاز کار دولت جدید با هفته دولت و روز کارمند مقارن شده است بد نیست در این یادداشت به اختصار به برخی از دغدغه‌های کارمندان و انگاره‌های ذهنی جمعی در مورد ایشان اشاره کنیم. شاید وزرا و مدیران ارشد دولت جدید، در برنامه‌­ریزی­‌ها و سیاست­‌گذاری­‌ها این مسائل را نیز مورد توجه قرار دهند و قشر کارمند کمی بیشتر در مرئی و منظر مدیران دولت قرار گیرد: 
۱- حافظ (علیه الرحمه) در بیتی فرموده: «اگر به دست من افتد فراق را بکشم/ که روز هجر سیه باد و خان و مان فراق» من می­‌خواهم این بیت را این‌گونه تغییر دهم که «اگر به دست من افتد تبعیض را بکشم»
1- فارغ از آنکه مساله تبعیض‌های ناروا تقریبا در همه شؤون جامعه و کشور ما رسوخ و نفوذ یافته و افراد جامعه تقریبا از سنین کودکی تا هنگام مرگ به اشکال مختلف آن را تجربه می­‌کنند، این موضوع در بخش دولتی و حوزه منابع انسانی بسیار فراگیرتر است. جدا از تبعیض­‌هایی که گاه به واسطه سلايق یا ناهنجاری‌­های فکری و شناختی برخی مدیران بین کارمندان‌شان ایجاد می‌­شود و البته معمولا گذرا است یا شاید با تغییر آن مدیر یا جابه‌جایی یک کارمند مساله موقتا برطرف شود؛ تبعیض­‌های ساختاری و رویه‌­ای بلای جان بخش دولتی ایران است. تبعیض در استخدام و به کارگیری (همان پارتی‌بازی و باندبازی مرسوم خودمان)، تبعیض در بهره­‌مندی از امکانات سازمانی (از‌جمله امکانات رفاهی و اقامتی و مسافرت، ماموریت‌­های خارجی، فرصت‌های آموزشی خوب و... که معمولا بین مدیران و کارمندان اتفاق می‌­افتد)؛ تبعیض در نظام‌­های پرداخت که در بند بعد مفصل‌­تر بدان خواهم پرداخت؛ تبعیض در برخورداری از فرصت‌­های ارتقا و پیشرفت و انتصاب (که ناشی از دلایل شخصی، جناحی و سیاسی، قومی و مذهبی، جنسیتی و... است) و موارد متعدد دیگر. اصولا تبعیضی که در ارکان مختلف نظام اجتماعی و سیاسی ما نهادینه شده است در بخش دولتی و نظام کارمندی چهره عریان و کریه­‌تری از خود نشان می‌­دهد. 
۲- منطق منابع انسانی عدالت در پرداخت را پرداخت یکسان برای کار مشابه به افراد مشابه تعریف می­‌کند، اما تبعیضی که از آن یاد کردم در بخش دولتی و بدنه کارمندی خصوصا در نظام‌­های پرداخت به اشکال مختلف هم درون‌سازمانی و هم برون­‌سازمانی رخ می‌­دهد. مثلا ممکن است دو فرد با تحصیلات و توانایی و سابقه کاملا یکسان به دلایل مخالف در یک سازمان حکم متفاوت یا دریافتی متفاوت داشته باشند و برخی فوق‌العاده‌ها یا آیتم‌­های حقوقی به دلایل مختلف غیرعملکردی به برخی از آنها داده نشود، مثل تفاوت فوق‌العاده ویژه بین شاغلین مشاغل عمومی و اختصاصی. یا دو فرد با شایستگی‌­ها، سوابق و شغل مشابه در دو سازمان حکم حقوقی و دریافتی متفاوتی داشته باشند. تفاوت بین دستگاه‌های اجرایی در این موضوع شبیه داستان «پدر پولدار، پدر بی‌­پول» است و در اینکه کارمندی فرزند پدر پولدار باشد یا پدر بی پول «شانس» و البته پارتی (در درجات بعد) حرف اول را می‌­زند و شایستگی و توانمندی نقش زیادی ندارد. به همین خاطر است که جریان جابه‌جایی از مبدا برخی سازمان‌ها به مقصد برخی دیگر معمولا پررنگ است. این تفاوت­‌های درون سیستم دولتی را هم که کنار بگذاریم، تفاوت بین دریافتی و مزایا در بخش دولتی و بخش خصوصی و به ویژه خصولتی معنادار است. خصوصا در سطوح مدیریتی و کارشناسی ارشد و به اصطلاح استعدادهای سازمانی. ممکن است خواننده محترم در پاسخ بگوید که اگر در جای دیگری پول بیشتری می­‌دهند و می‌­تواند به آنجا برود و غر نزند. این حرف شاید در سطح یک نفر یا دو نفر درست باشد اما اگر قرار باشد همه مدیران و کارمندان مستعد و توانمند دولت برای دریافتی بیشتر و مزایای بهتر از دولت خارج شوند، چه کسانی قرار است کشور را اداره کنند؟ تبعیض ساختاری باید به صورت ساختاری اصلاح شود که بسیار دشوار است.
۳- در افواه عمومی تلقی‌هایی جا افتاده از جمله اینکه «دولت ایران از شلوغ‌ترین و پرتعدادترین دولت‌­های دنیا است» یا «کارمند دولت در ایران روزانه دو ساعت کار مفید انجام می‌دهد ‌و ... مطالعات مستندی انجام شده که نشان می­‌دهد دولت ایران از حیث تعداد کارمند جزو دولت­‌های متوسط رو به پایین است و البته مدل­‌ها یا شاخص‌­های اندازه­‌گیری متفاوت نتایج متفاوتی را نشان می­‌دهد اما هیچ­یک دولت ایران را جزو دولت­‌های پرجمعیت کارمندی نشان نمی‌­دهد. در مورد دوم هم هیچ ابزار یا روش متقنی برای سنجش میزان کار مفید یک فرد در روز وجود ندارد و از آن دست حرف‌­هایی است که نه خودش و نه نقیض قابل اثبات نیست. نمی‌­توان انکار کرد که در دولت هم کارمندان سختکوش و وظیفه‌­شناس کار می­‌کنند و هم کارمندان تنبل و کم‌­کار و البته همه ما در مراجعات متعدد به سازمان‌های دولتی با هر دو دسته مواجه شده‌­ایم. استخدام فله‌­ای و بدون ضابطه و شایستگی، ضعف مدیرانی که خود بدون شایستگی لازم در جایگاه مدیریت نشسته‌­اند، قوانین اداری که خروج از خدمت دولتی را محدود می­‌کنند و فرهنگ عمومی و سازمانی ما که میانه خوبی با قطع همکاری با نیروهای ضعیف هم ندارد، همگی مسبب بروز کم‌­کاری و عدم خدمت­‌رسانی درست به مردم هستند و البته چوب کم‌­کاری برخی را همه کارمندان دولت می­‌خورند. 
۴- من در مطالب و یادداشت‌­های دیگرم بارها ناکارآمدی سیستم اداری و عدم ارائه خدمات مطلوب را نقد کرده‌­ام و خواهم کرد اما در این یادداشت که به مناسبت روز کارمند نوشته شده می­‌خواهم کمی جدی‌­تر از کارمندان دولت دفاع کنم. انصافا کارمندان (قشر حقوق‌­بگیر چه دولتی و چه خصوصی) جزو اقشار مظلوم جامعه هستند که در سال‌های اخیر به واسطه تورم پایدار و گسترده روز به روز ضعیف‌­تر شده و عملا از طبقه متوسط به طبقه ضعیف جامعه سقوط کرده‌­اند. درحالی‌­که بروکرات­‌ها و کارمندان در بسیاری از نظام­‌های اجتماعی جزو طبقات متوسط و در کنار روشنفکران، کارآفرینان، دانشجویان و... پیش­‌برنده تحولات اجتماعی بوده‌­اند. با همه این دشواری‌­ها کمتر اعتراض یا اعتصابی ازسوی کارمندان حتی در اعتراض به مشکلات کاری یا معیشتی­‌شان شکل می­‌گیرد. در‌حالی که اقشار یا اصناف دیگر معمولا تجمعات اعتراضی برگزار می­‌کنند. کارمندان حتی اگر در واکنش به ناکارآمدی مدیران یا کمبود حقوق و... اعتراض آرام و درون سازمانی هم برگزار کنند از فردا سر و کارشان با حراست و گزینش و... است. 
۵- عرض آخر! این حق مسلم همه شهروندان است که در مراجعه به سازمان‌های دولتی و البته غیر‌دولتی احترام ببینند و خواسته‌­شان در محدوده مجاز قانون اجابت شود. اگر نشد هم حق دارند که به عدم پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری کارمند یا مدیرش اعتراض کنند. برای این موضوع سامانه‌­ای هم طراحی شده و به هر کارمند کدی اختصاص یافته که می­‌شود از آن طریق بازخورد داد؛ اما در مقابل اگر در جایی رفتید و برخورد خوب و خدمت مطلوب دریافت کردید حداقل از دادن بازخورد مثبت به آن کارمند یا ريیسش مضایقه نکنید. حتی اگر نخواستید بازخورد سیستمی هم بدهید بازخورد کلامی شما تا مدت‌ها آن کارمند را شارژ خواهد کرد و انگیزه مضاعفی برای کار بهتر به او خواهد داد. امتحانش مجانی است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون