• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5847 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۸ شهريور

رمزگشايي كتيبه ابوالهول باستاني

محمود فاضلي

كتيبه اسرارآميز روي نقاشي ابوالهول باستاني كه براي دهه‎ها دانشمندان را متحير كرده بود، سرانجام به‎عنوان نوشته يوناني رمزگشايي شد. براي چندين دهه، آنها براي رمزگشايي اين كتيبه ناموفق بودند، شايد به اين دليل كه در يك گسست «غير معمول» از هنجارهاي باستاني از راست به چپ خوانده مي‎شود. مجسمه ابوالهول برنزي كه قدمت آن به قرن سوم مي‎رسد، از «داچيا»، يك استان رومي كه تا حد زيادي با روماني امروزي مطابقت دارد، منشا گرفته است. مجسمه پس از كشف در قرن نوزدهم، در حدود سال 1848 به سرقت رفت و هرگز پيدا نشد، اما نقاشي دقيقي از ابوالهول باقي مانده بود. در طراحي، كتيبه‎اي كه از تعداد انگشت‌شماري شخصيت تشكيل شده است، روي پايه مجسمه ديده مي‎شود. مجسمه مفرغي ابوالهول متعلق به قرن سوم ميلادي است.
ابوالهول يكي از شناخته ‌شده‎‌ترين چهره‌هاي دوران باستان، شكل‎‌هاي مختلفي را در تمدن‎‌هاي يونان، خاور نزديك و آسيا به تصوير كشيد. ابوالهول با ويژگي‎هايي از جمله سر انسان نر يا ماده، بدن شير و بال‎هاي يك پرنده غول‌پيكر، نماد قدرت است. ابوالهول قديمي‎ترين و بزرگ‎ترين مجسمه ساخته شده در دوران «پادشاهي قديم مصر» (حدود ۲۶۸۶ تا ۲۱۸۱ قبل از ميلاد) است كه به آن «عصر اهرام» نيز مي‎‌گويند. اين مجسمه كه در كرانه غربي رود نيل واقع شده است، موجودي نيمه‌ مرد و نيمه ‌شير را به تصوير مي‎‌كشد كه سربند سلطنتي بر سر و ريش بر چهره دارد. حوالي ۱۸۰۰ ميلادي بود كه مجسمه عظيم ابوالهول كه تا گردن در شن فرو رفته بود براي نخستين‌بار در يك كاوش باستان‌شناسي مدرن كشف شد. اين پروژه باستان‌شناسي به سرپرستي «جيواني باتيستا كاويجليا»، كاوشگر ايتاليايي انجام شد و باستان ‌شناسان موفق شدند شن‌‎ها را به حدي از مجسمه كنار بزنند كه تنه او مشخص شود. كاوش در كنار اين مجسمه تا قرن نوزدهم ميلادي ادامه پيدا كرد و در نهايت باقي قسمت‎‌هاي تنه مجسمه‌ عظيم ابوالهول به‌همراه سنگ يادبود «تحوتموس چهارم» نيز آشكار شد. پيتر ريوز (Peter Revesz) نويسنده و استاد دانشگاه معتقد است: «ابوالهول توسط سازندگان و استفاده‌كنندگان اصلي اين مصنوع به‎عنوان نمادي از يك خداي اسطوره‎اي كه آنها را مورد احترام و پرستش قرار مي‌دادند، بوده است. اين مطالعه در مجله Mediterranean Archaeology and Archaeometry منتشر شده است. شايد در ابتدا شخصيت‌ها مرموز به نظر برسند، اما هنگامي كه مورد توجه قرار مي‎گيرند، شخصيت‎‌ها به‎راحتي به‎عنوان حروف الفباي يوناني قابل تشخيص مي‌‎شوند كه تعدادي از آنها به شكل باستاني‎‌تري هستند. «ريوز» معتقد است: «شعر رمزگشايي شده قابل توجه است، زيرا فرقه ابوالهول بخشي از جريان اصلي اساطير روم باستان نبود كه خدايان و الهه‎هاي رومي را كه بسياري از مردم امروز با آنها آشنا هستند، نشان مي‎دهد. اين منحصر به فرد است كه اين مجسمه ابوالهول برخي آيين‌‎هاي اقليت در امپراتوري روم را ارايه مي‌‎كند كه سوابق آن بسيار كمياب است.رمزگشايي از اين شعر باستاني از اين حيث با ارزش است كه مذهب ابوالهول هرگز بخشي از جريان اصلي اسطوره‌هاي روم باستان كه شامل خدايان و الهه‌هاي رومي مي‌شدند و براي مردم امروزي آشنا هستند، نبوده است. او تاكيد مي‌كند كه اين مجسمه منحصربه‌فرد است، زيرا سندي تاريخي از وجود برخي فرقه‌هاي مذهبي اقليت است كه ثبت تاريخي آنها در تاريخ روم بسيار اندك است. تصاويري از اين خدا براي اولين‌بار در قرن سوم قبل از ميلاد در مصر و بخش‎هايي از خاورميانه مشاهده شد و بعدها بر اساس فرهنگ لغت كلاسيك آكسفورد در سراسر جهان از جمله مديترانه يافت شدند. به باور «ريوز» با استفاده از اين ويژگي‎هاي شاعرانه، كاتب متن خاصي را انتخاب كرد كه همچنين با دقت و هنرمندانه ساخته شده بود. ابوالهول موجود افسانه‎‌اي است كه در چندين فرهنگ مختلف وجود داشته است. «ابوالهول» معمولا به شكل موجودي با سر انسان، ‌شاهين، ‌گربه يا گوسفند و بدن شير با بال‎‌هاي شاهين به تصوير كشيده شده است. با اين حال، ظاهرا اين موجود با توجه به منطقه‎اي كه در آن به تصوير كشيده مي‌شد، تفاوت‎‌هايي دارد. در داستان «اديپ» در يونان باستان، ابوالهول به‎عنوان موجود وحشتناكي توصيف شده است كه با معمايي نيرنگ‌‌آميز از شهر «تمس» ‌محافظت مي‎كند. با اينكه ابوالهول در سنت‎‌هاي يونان با سر زن و كردار بدخواهانه توصيف مي‎شود، اما در مصر ابوالهول را با سر مرد به تصوير كشيده‎اند كه بيشتر به‎عنوان نمادي از نيروي خيرخواه در نظر گرفته مي‎شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون