• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3311 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد

توافق روسيه و امريكا درباره سوريه

خبرگزاري‌ها به نقل از ديپلمات‌‌هاي امريكايي خبر داده‌اند كه جان كري و سرگئي لاوروف، وزراي خارجه امريكا و روسيه در حاشيه اجلاسي در كوالالامپور (مالزي) بر سر متن قطعنامه‌اي درباره ايجاد گروه تحقيق براي شناسايي عامل حملات شيميايي در سوريه به توافق رسيده‌اند. در پيش‌نويس اين قطعنامه از بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل خواسته مي‌شود كه براي تشكيل چنين گروهي و تعيين اعضاي آن اقدام كند.

امريكا، بريتانيا و فرانسه دولت سوريه را عامل حمله با گاز كلر مي‌خوانند. اما دمشق و حاميانش معتقدند كه شورشيان از عامل كلر استفاده كرده‌اند. گاز كلر رسما به عنوان سلاح شيميايي شناخته نمي‌شود اما گازي سمي و در موارد زيادي مهلك است.

يادآوري مي‌شود به دنبال حملات شيميايي در حومه دمشق، سوريه در سال ۲۰۱۳ در قراردادي پذيرفت كه سلاح‌هاي شيميايي خود را نابود كند اما گاز كلر مشمول اين خلع سلاح نبود. بنا بر داده‌هاي سازمان ناظر بر ممنوعيت سلاح‌هاي شيميايي (OPCW) كه به سازمان ملل وابسته است، پس از اين اقدام، همچنان در جنگ داخلي اين كشور از گاز كلر به عنوان سلاح استفاده شده است. تحقيقات سازمان ناظر بر ممنوعيت سلاح‌هاي شيميايي نشان مي‌دهد در سال ۲۰۱۴ در چندين مورد از گاز كلر براي حمله نظامي استفاده شده كه مرگ ۱۳ نفر و آسيب‌ديدن ۳۵۰ تا ۵۰۰ نفر ديگر از پيامدهاي آن بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون