• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5848 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور

دو اظهارنظر دور از انتظار

نسرين ضميري

به گزارش «اعتمادآنلاين» و به نقل از خبرگزاري تسنيم مورخ 6/6/1403 وزير محترم نيرو در اولين بازديد خود از مركز ملي پايش برق كشور بيان كرده‌اند كه «مصرف برق كشور بايد به‌طور جدي كاهش يابد و اين امر جز با همراهي مردم امكان‌پذير نيست». همچنين ايشان در مصاحبه با خبرنگار صدا و سيما مورخ 7/06/1403 مجددا بر نقش صرفه‌جويي در مصرف برق توسط مردم تاكيد كرده‌اند و از مردم خواسته‌اند به جاي كولر از ساير وسايل -به عنوان مثال- پنكه جهت خنك كردن فضاي خانه بهره بگيرند.  پيشنهاد آقاي وزير مرا به ياد دوران كودكيم انداخت، در آن دوران در منطقه بهمنشير آبادان زندگي مي‌كرديم، در خانه و نخلستان پدربزرگم. به خاطر دارم تابستان‌ها گرماي هوا به اين شدت نبود و ظهرها فقط يك پنكه داشتيم كه بزرگ‌ترها آن را روشن مي‌كردند و به استراحت مي‌پرداختند و ما بچه‌ها هم در نهرهاي منشعب از رودخانه بهمنشير به داخل نخلستان، شنا و آب بازي مي‌كرديم. شب‌ها هم هنگام خواب روي پشت بام از نسيم خنك دريا به خشكي بهره‌مند مي‌شديم و بي‌نياز از هر وسيله خنك‌كننده‌اي بوديم. خانه آجري بود و پشت بام كاهگلي. ساير شهرها هم معماري متناسب با اقليم خود را داشتند. با گسترش شهرنشيني و افزايش جمعيت و به دنبال آن با تغيير معماري خانه‌ها و تغيير مصالح به كار رفته در آنها، آهن و سيمان و قير جاي خشت و گل را گرفت و گرما هم شدت گرفته و به ناچار از وسايل خنك‌كننده برقي استفاده مي‌شود. تعبيري كه هميشه به كار مي‌برم، اين است كه كولر براي مردم جنوب حكم دستگاه ونتيلاتور را دارد براي بيماران تنفسي، نباشد خفه مي‌شويم!
در حال حاضر نه تنها كولر در خانه استفاده مي‌شود، بلكه استفاده از آن در خودرو، اتوبوس، قطار و ...، فروشگاه‌ها و فضاهاي عمومي و اجتماعي اجتناب‌ناپذير است و صرفه‌جويي كردن هم، محدود به برق نمي‌شود و آب و گاز و بنزين و گازوييل را هم در بر مي‌گيرد.
به عنوان عضوي از خانواده بزرگ وزارت نيرو اگر جاي آقاي وزير بودم براي اولين بازديد و براي چاره‌جويي ناترازي برق سراغ پژوهشگاه نيرو مي‌رفتم و پاي صحبت متخصصان، كارشناسان و پژوهشگران آنجا مي‌نشستم، جايي كه وظيفه وجودي آن كارگزاري، مديريت و راهبري تحقيقات صنعت برق و كمك به گسترش و به كارگيري منابع انرژي‌هاي پاك و جايگزين است و از آنها راهكار مي‌خواستم.
اينكه مردم ‌بايد در مصرف آب و برق و گاز و بنزين و... صرفه‌جويي كنند پيشنهاد درستي است، اما توصيه‌ها و آموزش‌ها را به عهده روابط عمومي‌ها و رسانه‌ها بگذاريد. مردم از شما انتظار راهكار عملي براي برون‌رفت از اين ناترازي دارند. مردم انتطار داشتند بشنوند ساخت و توسعه نيروگاه‌ها را افزايش مي‌دهيد، افزايش ساخت نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي را در دستور كار خود قرار مي‌دهيد، گسترش پنل‌هاي خورشيدي را در نظر گرفته‌ايد و... .
اولين اظهارات شما اميدوار‌كننده نبود، اما بعيد مي‌دانم جنابعالي كه سابقه حضور در وزارت نيرو و دولت را داريد نسبت به اين راهكارها بي‌اطلاع باشيد. شايد به دليل حضور در دولت سيزدهم به نوعي وظيفه خود مي‌دانيد كه از گذشته دفاع كنيد يا حداقل انتقاد نكنيد و حرمت نگه مي‌داريد. اما هم شما و هم ساير وزرا ضمن قدرداني از زحمات گذشتگان بايد وضعيت موجود را به درستي براي مردم تبيين كنيد و چاره كار را هم به مردم بگوييد و آنگاه از مردم بخواهيد همكاري بيشتري داشته باشند. از منظر توسعه پايدار، همه‌جانبه و آينده‌نگر مشكلات را ببينيد. آموزش و فرهنگ‌سازي، تغيير معماري خانه‌ها، تغيير سبك زندگي، ساخت وسايل كم مصرف، يافتن انرژي‌هاي جايگزين و حتي تغيير در شيوه‌ها و نوع كشت محصولات كشاورزي و... همه و همه در كاهش مصرف آب و برق و بنزين و گاز موثرند. همه مشكلات در همه زمينه‌ها راه‌حل‌هاي علمي دارند، تقليل آنها تنها به صرفه‌جويي كردن مردم سودي ندارد.
روانشناس سازماني

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون