• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5848 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خبر داد

پیشرفت ۶۵ درصدی عملیات کشت نیشکر

در سال زراعی جاری، عملیات کشت نیشکر در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع واحدهای نیشکری با موفقیت آغاز شده است. این دستاورد بزرگ، حاصل برنامه‌ریزی دقیق و تلاش شبانه‌روزی هزاران کارگری است که در گرمای طاقت‌فرسای خوزستان، با پشتکار و ایثار به کار خود ادامه می‌دهند. عملیات کشت که از نیمه مردادماه امسال آغاز شده، گامی مهم در جهت تامین امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود. دکتر عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در گفت‌وگو با روابط‌عمومی، جزيیات کشت ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار نیشکر در هشت کشت و صنعت را تشریح کرد. وی باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی گرم، زمان‌بندی عملیات کشت را از ساعت حدود ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد تا ۱۰ صبح اعلام نمود و افزود: این اقدام به‌منظور حفظ سلامت کارگران و همچنین تضمین کیفیت کشت در دمای مناسب انجام می‌شود.

کشت نیشکر در واحدهای نیشکری از ۱۰ مردادماه آغاز شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، بین ۱۲ تا ۲۰ شهریورماه به پایان خواهد رسید. وی با اعلام خبر پایان زودتر از موعد کشت نیشکر امسال نسبت به سال‌های گذشته (۲ تا ۳ هفته) تاکید کرد که پایان زودتر کشت، تاثیر مثبتی بر سرعت جوانه‌زنی و رشد گیاه داشته و منجر به افزایش عملکرد و کیفیت محصول در سال آینده خواهد شد.

پیشرفت ۶۵ درصدی عملیات کشت

طبق اعلام مدیرعامل توسعه نیشکر، تاکنون ۶۵ درصد از عملیات کشت انجام شده که باتوجه‌به مجموع میانگین کشت روزانه بیش از ۵۰۰ هکتار، این میزان پیشرفت، نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است؛ این دستاورد، حاکی از افزایش بهره‌وری و تلاش‌های صورت‌گرفته در این بخش است. کشت نیشکر عمدتا به‌صورت دستی انجام می‌شده و این امر علاوه بر هزینه‌های بالا، کارایی و بهره‌وری را کاهش می‌داده است. بااین‌حال، در سال‌های اخیر با تلاش متخصصان نیشکری، دستگاه کارنده نیشکر طراحی و ساخته شده است که گامی مهم در جهت مکانیزاسیون این صنعت به شمار می‌رود. ناصری دراین‌خصوص اظهار داشت: تاکنون با استفاده از این دستگاه، حدود ۱۵۰ هکتار از مزارع نیشکر در کشت و صنعت‌های امام خمینی (ره)، دهخدا و سلمان فارسی کشت شده است؛ نتایج اولیه نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه سرعت کشت، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصول است.

مزایای کشت مکانیزه نیشکر

مدیرعامل توسعه نیشکر با تاکید بر مزایای دستگاه کارنده بیان کرد که این دستگاه ضمن کاهش هزینه‌های کشت باعث افزایش کیفیت از طریق یکنواختی ریزش قلمه، تراکم مناسب و در نتیجه افزایش تعداد جوانه و ساقه در هکتار شده و از این طریق محصول را افزایش دهد. همچنین این دستگاه با مکانیزه‌کردن فرآیند کشت، از بار کاری نیروی انسانی در شرایط سخت و دشوار کاسته و راندمان تولید را افزایش می‌دهد. ناصری با اشاره بر اهمیت زمان و مکان کشت مناسب افزود: کشت در بستر خاک مناسب و در تاریخ تعیین شده، می‌تواند منجر به افزایش قابل‌توجه محصول در سال اول (کشت جدید) و همچنین افزایش پایداری تولید در سال‌های بعد (بازروئی) شود.

بهبود وضعیت معیشتی مردم مناطق همجوار

در عملیات کشت، از نیروهای مناطق همجوار طرح‌های نیشکر استفاده می‌شود. این موضوعی است که دکتر جعفر آل‌کثیر، معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر به آن اشاره می‌کند. وی دراین‌خصوص در گفت‌وگو با روابط‌عمومی گفت: در اجرای عملیات کشت، به طور کامل از نیروهای بومی و مناطق پیرامونی کشت و صنعت‌های نیشکری استفاده می‌شود که این امر، در ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم این مناطق بسیار موثر است. معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر به کشت ارقام مختلف نیشکر هم اشاره کرد و افزود: همه ارقام کشت‌شده با شرایط اقلیمی استان سازگارند؛ اما برای افزایش تنوع واریته‌ای و در نتیجه افزایش محصول، بهبود مقاومت به آفات و بیماری‌ها، تحمل بهتر تنش‌های محیطی و در نهایت پایداری تولید، به‌طور مستمر نیاز به اصلاح و معرفی ارقام جدید احساس می‌شود. به گفته وی، در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مسوولیت اصلاح، معرفی و توسعه ارقام مقاوم و سازگار با شرایط محیطی منطقه و دارای عملکرد کمی و کیفی مطلوب، بر عهده موسسه تحقیقات نیشکر است؛ این ارقام جدید پس از هماهنگی با کشت و صنعت‌های مختلف، کشت و توسعه می‌یابند. آل‌کثیر در پایان با اشاره به دستاوردهای جدید این موسسه، از کشت گسترده سه واریته اصلاح‌شده جدید به نام‌های IR01-412، IRC99-07 و IRC00-14 خبر داد؛ این واریته‌ها که حاصل سال‌ها تحقیق است، پس از بررسی‌های لازم، در آینده‌ای نزدیک در سطح وسیع‌تری کشت خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون