• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5848 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور

تراز تجاري امسال احتمالا منفي‌تر از پارسال مي‌شود

رييس پيشين اتاق بازرگاني ايران پيش‌بيني كرد تراز تجاري كشور در سال جاري نسبت به سال گذشته منفي‌تر شود، زيرا به گفته او تسهيلي در شرايط بازرگانان ايجاد نشده و چالش‌هاي برآمده از موضوع پيمان‌سپاري ارزي هنوز برقرار است.
حسين سلاح‌ورزي، عضو هيات نمايندگان اتاق ايران در گفت‌وگو با ايلنا گفت: پيش‌بيني من اين است كه تراز تجاري كشور امسال منفي‌تر از سال گذشته خواهد بود، زيرا با گذشت بيش از پنج ماه از سال جاري هيچ تسهيلي در توسعه صادرات غيرنفتي حاصل نشده و اكنون مهم‌ترين چالش صادركنندگان كه همان موضوع پيمان‌سپاري ارزي است همچنان برقرار است و تا زماني كه از فشار اين چالش كاسته نشود، نمي‌توان انتظار تغيير مثبتي در تراز تجاري كشور داشت. او اظهار كرد: با توجه به شعارهاي آقاي پزشكيان و تيم همراه‌شان در زمينه بازگشت به اقتصاد بين‌الملل و هم با توجه به تاكيدات ايشان بر محورهاي برنامه هفتم توسعه، در ميان سرمايه‌گذاران داخلي و حتي شماري از سرمايه‌گذاران خارجي كه پيش‌تر با ايران كار كرده‌اند اين انتظار به وجود آمده كه اتفاقات خوبي در زمينه جذب سرمايه‌گذاران خارجي در كشور رخ بدهد. وي افزود: در برنامه هفتم توسعه اين‌گونه هدف‌گذاري شده كه رشد اقتصادي 8 درصدي و جذب مبلغ قابل توجهي از محل سرمايه‌گذاري خارجي مستقيم تحقق بپذيرد با اين حال بايد صبر كرد و براي بررسي چگونگي رقم خوردن اين اتفاقات را از طرف دولت چهاردهم به اين دولت زمان داد. اما دستيابي به رقم ياد شده از رشد اقتصادي سالانه در برنامه هفتم توسعه مستلزم جذب گسترده سرمايه‌گذاري خارجي و مثبت شدن نرخ تشكيل سرمايه در كشور است و براي اجراي اين امر در زمينه تبادلات خارجي نياز به حل و فصل كردن نظام تحريم‌ها و به‌خصوص تحريم‌هاي بانكي و در امتداد آن حل موضوع اف‌اي‌تي‌اف است.
رييس پيشين اتاق بازرگاني ايران گفت: علاوه بر چالش‌هاي خارجي در داخل كشور نيز نياز جدي به بهبود فضاي كسب و كار و رفع مقررات زائدي است كه در اين زمينه وجود دارد و اگر به اين دو موضوع چنانكه وعده داده شده به عنوان اولويت‌هاي قابل ‌توجه پرداخته شود هم امكان جذب سرمايه‌گذار خارجي فراهم مي‌آيد و هم در داخل كشور شاهد بهبود شرايط نرخ تشكيل سرمايه خواهيم بود و در نهايت همه اينها زمينه رشد اقتصادي را براي كشور فراهم مي‌آورد.
وي ادامه داد: البته در كنار اينها موضوع به رسميت شمردن حقوق مالكيت هم بايد لحاظ شود. مداخله ساختاري در بازار اسعار خارجي و جلوگيري معامله مردم با آنها نقض سيستماتيك حق مالكيت است و اين شيب لغزنده قطعا به انكار صريح حق مالكيت نيز منتهي مي‌شود. وي در پاسخ به اينكه آيا با تغيير دولت سرمايه‌گذاران خارجي سيگنال‌هاي مثبتي به ايران ارائه كرده‌اند يا نه، تصريح كرد: هنوز قدري زود است كه در اين مورد نتيجه‌گيري گرفته شود و بايد براي بررسي دستاوردهاي حاصل از تغيير دولت چنانكه پيش‌تر اشاره كردم، صبر كرد. سلاح‌ورزي در اظهارنظر در مورد آمار ارائه ‌شده از سوي گمرك درباره افزايش 16 درصدي تجارت ايران با كشورهاي همسايه در سال جاري گفت: من اين آمار را نديده‌ام، اما تا جايي كه مي‌دانم صادركنندگان در موضوع صادرات اظهار رضايت چشمگيري نداشته‌اند و به نظر مي‌رسد اگر رشدي هم در تجارت اتفاق افتاده در واردات بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون