• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور

جزييات جديد مرگ يك جوان در بازداشتگاه «ناصركياده»

مرگ هولناك در بازداشتگاه لاهيجان

بهاره شبانكارئيان

«شب قبل از حادثه پدر محمد براي اينكه او به خودش يا ديگران آسيب نرساند محمد را تحويل ماموران نيروي انتظامي داد، اما گفتند؛ محمد بر اثر سكته قلبي فوت كرده است.» اين بخشي از روايت يكي از اقوام نزديك «سيدمحمد ميرموسوي» در مورد شب قبل از حادثه براي «اعتماد» است درحالي كه محمد ميرموسوي؛ جواني است كه اوايل شهريور ماه جاري در بازداشتگاه ناصركياده از توابع شهرستان لاهيجان در استان گيلان جان باخته است. ابراهيم انصاري، دادستان شهرستان لاهيجان هفتم شهريورماه در مورد اين اتفاق بدون ذكر نام متهم اعلام كرد: «پنج نفر از كاركنان نيروي انتظامي در جريان پرونده فوت يك متهم تحت نظرگاه فرماندهي انتظامي اين شهرستان دستگير شدند.» مركز اطلاع‌رساني فرماندهي نيروي انتظامي كشور طي دومين اطلاعيه خود علت وقوع اين حادثه را توضيح و اعلام كرد: «عدم كنترل خشم و احساسات عوامل پاسگاه و بي‌اعتنايي به وضعيت متهم دليل مرگ او بوده است.» همچنين طبق اين اطلاعيه، فرمانده پاسگاه ناصركياده عزل شده است. حالا «اعتماد» در گفت‌وگو با خاله متوفي كه نخواست نامش در اين گزارش فاش شود به ابعاد حادثه پرداخته است.

محمد چند سال داشت و تحصيلاتش چه بود؟

محمد متولد ۱۳۶۶ بود و فوق ديپلم برق‌ داشت.

متاهل بود يا مجرد؟

مجرد بود.

چه اتفاقي افتاد كه محمد بازداشت شد؟

محمد دو روز قبل از آن درگيري با مادرش خداحافظي كرد تا به خانه‌شان در روستاي سادات‌محله برود. او اكثر مواقع به آنجا مي‌رفت. شبي كه درگيري رخ داد محمد به چند نفر از اهالي اعتراض كرده بود و به همين دليل برخي اهالي ماشين پدر محمد را آتش زدند. پدر محمد وقتي در جريان اين موضوع قرار گرفت خودش را به آنجا رساند، اما محمد اجازه نداد پدرش داخل خانه شود. پدر متوفي از ترس اينكه محمد به خودش يا ديگران آسيب نرساند او را تحويل ماموران انتظامي داد.

اطلاع داريد در لحظه دستگيري، ماموران با محمد درگير شدند يا نه؟

ما هنوز هيچي نمي‌دانيم، اما پدرش روال قانوني را انجام داد و از ماموران خواست با تمهيدات لازم محمد را دستگير كنند و تحت‌الحفظ او را نگه دارند تا آسيبي به خودش و ديگران وارد نكند. در لحظه دستگيري پدر محمد آنجا حضور نداشت و اصلا نمي‌داند آن لحظه و بعد از آن چه اتفاقي براي پسرش افتاده است. تا اعلام نتيجه پزشكي قانوني اطلاعات ما در مورد نحوه مرگ محمد ناقص است.

خانواده محمد چگونه متوجه فوت او شدند؟

فرداي همان شبي كه ماموران محمد را دستگير كردند از پاسگاه با پدرش تماس گرفتند و گفتند پسرت بر اثر سكته قلبي فوت كرده است؛ حدود ساعت ۴ بعدازظهر بود كه اين موضوع را به پدرش اعلام كردند.

ماموران محمد را به بيمارستان اعزام نكرده بودند؟

او را به بيمارستان رسانده بودند، اما پزشكان بيمارستان گفتند ما جسد محمد را تحويل گرفتيم.

محمد را به كدام بيمارستان منتقل كرده بودند؟

جسد محمد را به بيمارستان پيروز لاهيجان منتقل كرده بودند.

در برخي اخبار سعي شده اين‌طور جلوه داده شود كه آثار ضرب و جرح روي بدن مرحوم از قبل وجود داشته است! اين موضوع باتوجه به فيلمي كه از جسد محمد در غسالخانه منتشر شده و نشان مي‌دهد آثار ضرب و جرح مربوط به قديم نيست، چقدر صحت دارد؟

گفته‌ها متناقض است. منتظر نتيجه پزشكي قانوني و تحقيقات هستيم تا حقايق براي‌مان روشن شود.

 

مركز اطلاع‌رساني فرماندهي انتظامي در دومين اطلاعيه خود مبني بر فوت مرحوم محمد ميرموسوي در بازداشتگاه پليس لاهيجان اعلام كرد: «پنجشنبه يكم شهريور ماه در روستاي ناصركياده از توابع شهرستان لاهيجان خبر نزاع و درگيري توسط اهالي محل در سه مرحله و به‌طور مكرر به پاسگاه محلي گزارش مي‌شود. در اين درگيري افراد يكديگر را مورد ضرب و شتم قرار داده و بنابر اظهارات امدادخواهان، منشا درگيري مرحوم موسوي بوده و خودروي متوفي همان‌طور كه در تصاوير به‌ صورت مستند مشخص است كاملا تخريب و در آتش مي‌سوزد. اين موضوع باعث رعب و وحشت اهالي محل شده و پليس تمامي عاملان حادثه از جمله مرحوم ميرموسوي را بنابر وظيفه ذاتي و قانوني بازداشت مي‌كند. متوفي در پاسگاه انتظامي شروع به فحاشي و استنكاف از دستورات عوامل انتظامي و درگيري با ماموران كرده كه اين روند تا حضور در بازداشتگاه ادامه مي‌يابد. متاسفانه به دليل هيجان ناشي از اصطكاك صورت گرفته ميان مرحوم ميرموسوي و عوامل انتظامي و عدم كنترل خشم و احساسات از طرف برخي كاركنان و بي‌اعتنايي به وضعيت متهم اين اتفاق رخ مي‌دهد. علت فوت باتوجه به اتفاقات قبل از حضور پليس و شرايط جسمي و روحي متوفي، توسط پزشكي قانوني در حال بررسي است. پيش از اين مرحوم چندين مورد سابقه شرارت و درگيري داشته و در سال ۱۳۹۹ نيز در اجراي حكم جلب، با پليس درگير و به ۹ ماه حبس محكوم مي‌شود. رفتار رخ داده توسط برخي از عوامل انتظامي برخلاف مشي حرفه‌اي پليس بوده و به‌هيچ‌وجه قابل قبول نيست. بدين جهت افراد فوق دراختيار مرجع قضايي قرار گرفتند. روز گذشته نيز رييس بازرسي كل فراجا در موقعيت حاضر و براساس جمع‌بندي گزارشات بازرسان، با دستور سردار رادان، فرمانده پاسگاه عزل و ساير عوامل دخيل معلق از خدمت شدند. همچنين درصورت تاييد سهل‌انگاري و عدم توجه ديگر مديران انتظامي؛ تنبيهات انضباطي متناسب اجرا خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون