• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5851 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور

نتانياهو به دنبال گشودن جبهه شمال ا ست؟

ارتش اسراييل در آماده‌‌باش

آن‌طور كه از شواهد ميداني بر مي‌آيد، شدت حملات برون‌مرزي بين حزب‌الله و اسراييل پس از تبادل سنگين آتش ميان طرفين در هفته‌هاي اخير، به ويژه از سوي حزب‌الله، در 25 آگوست كاهش يافته است. اما پس از يك هفته پرحادثه در اسراييل، حملات اين رژيم به كرانه باختري و كشته شدن شش اسير اسراييلي در غزه، به نظر مي‌رسد كابينه نتانياهو تحت فشار مضاعفي قرار دارد. همزمان آن‌گونه كه رسانه‌هاي اسراييلي مدعي‌اند، ارتش اين رژيم خود را براي عملياتي تهاجمي در خاك لبنان آماده مي‌كند. «هرتزي هالوي»، رييس ستاد ارتش اسراييل در بازديد از بلندي‌هاي اشغالي جولان ضمن تكرار اين ادعا، مدعي شد كه اين تركيب بر توانايي حزب‌الله براي كاهش تهديدات عليه اهالي شمال از جمله بلندي‌هاي جولان تاثير مي‌گذارد و اين مساله در كنار آمادگي براي حمله (به لبنان) بسيار مهم است.حال اين پرسش مطرح است كه آيا نخست‌وزير اسراييل مي‌تواند براي انحراف افكار عمومي و تقويت پايگاه خود در جبهه‌هاي ديگر وارد ميدان شود؟ نتانياهو در نشست خبري اخير خود در پاسخ به مرگ شش اسير اسراييلي ادعا كرد: ما بهاي سنگيني از حماس خواهيم گرفت. من قصد ندارم به شما بگويم كه هزينه آن چقدر خواهد بود و ما قرار است چه كاري انجام دهيم. نتانياهو با طرح اين ادعا كه كار تمام نشده است، مدعي شد همگان بايد منتظر شگفتي باشند. مذاكرات آتش‌بس با حماس همچنان در كش و قوس و وعده و وعيد به‌سر مي‌برد و جبهه شمال نيز دوباره ملتهب شده است. از سوي ديگر، مقامات ايران نيز اعلام كرده‌اند هرگز نسبت به خونخواهي اسماعيل هنيه كوتاه نيامده‌ و انتقام عليه اسراييل حتمي است.  اما نتانياهو غير از تقاضاي حضور دايمي اسراييل در كريدور فيلادلفي در مرز سيناي مصر و در نتيجه اطمينان از بي‌نتيجه گذاشتن مذاكرات آتش‌بس غزه، در باب آينده الگوي روشني ترسيم نكرده است. در اين ميان آنچه مبهم است، اين است كه آيا حزب‌الله قصد دارد جبهه جديدي عليه اسراييل باز كند و آيا از قدرت بازدارندگي بالايي برخوردار است كه بتواند اسراييل را براي حمله به لبنان منصرف كند. الجزيره در تحليلي به قلم جاستين صلحاني، تحليلگر مسائل خاورميانه به اين موضوع پرداخته است. او مي‌نويسد: حزب‌الله در 8 اكتبر، يك روز پس از آغاز جنگ تلافي‌جويانه اسراييل عليه غزه، حملات به شمال سرزمين‌هاي اشغالي را آغاز كرد. اما درگيري‌ها ميان اسراييل و حزب‌الله از زماني اوج گرفت كه در 31 جولاي، اسراييل به ساختماني در حومه جنوبي بيروت حمله كرد كه طي آن پنج نفر، از جمله دو كودك، دو زن و فواد شكر از فرماندهان ارشد حزب‌الله به شهادت رسيدند. اسراييل مدعي شد فواد شكر مسوول حمله به مجدل شمس در بلندي‌هاي جولان اشغالي سوريه بود كه منجر به كشته شدن 12 كودك شد. حزب‌الله هر گونه دست داشتن در حمله به مجدل شمس را رد كرد. فواد شكر بلند‌پايه‌ترين، اما نه اولين، فرمانده ارشد حزب‌الله اسراييل بود كه در لبنان ترور شد. در 8 ژانويه، اسراييل وسام الطويل، يكي از فرماندهان نيروهاي نخبه رضوان حزب‌الله را در مجدل سلم، تنها 6 روز پس از ترور و شهادت صالح العاروري، يكي از مقامات ارشد گردان‌هاي قسام حماس، در حومه جنوبي بيروت به شهادت رساند. پس از ترور فواد شكر، حملات برون‌مرزي تشديد شد. حزب‌الله وعده داد انتقام فرمانده بلندپايه خود را خواهد گرفت و در اولين مرحله با پرتاب بيش از دويست موشك به سمت سرزمين‌هاي اشغالي، يك رشته عمليات خونخواهي را آغاز كرد. 
حزب‌الله بارها گفته است كه نبرد با اسراييل به غزه مرتبط است و پس از دستيابي به آتش‌بس در غزه، حملاتش به اسراييل را متوقف خواهد كرد. با اين حال، برخي مناقشه حزب‌الله و اسراييل را درگيري جداگانه‌اي تلقي مي‌كنند، به‌طوري كه بر اساس برخي گزارش‌ها، گروهي از ديپلمات‌هاي غربي ماه‌ها تلاش كردند تا از جنگ گسترده‌تر در لبنان جلوگيري كنند. تحليلگران گفتند كه حمله اخير با هدف ايجاد مجدد سطح بازدارندگي براي منصرف كردن اسراييل از حمله به رهبران ارشد حزب‌الله، به ويژه در شهرهايي مانند بيروت صورت گرفت. عماد سلامي، تحليلگر سياسي در دانشگاه امريكايي لبناني در بيروت به الجزيره گفت كه حزب‌الله پس از كارزار تلافي‌جويانه گسترده خود براي انتقام از ترور فواد شكر، در واقع سطح قابل‌توجهي از بازدارندگي خود را دوباره برقرار كرده است.
سلامي ادعاي اسراييل مبني بر كاهش قابل‌ملاحظه توانايي‌هاي حزب‌الله را رد كرد و گفت كه حزب‌الله به‌رغم كارزار نظامي 10 ماهه و پرهزينه نظامي اسراييل با هدف تضعيف اين حزب، فرماندهي و كنترل خود را افزايش داده است. تحليلگران به الجزيره گفتند صرف‌نظر از نتايج مذاكرات آتش‌بس، دست‌كم تا روز يكشنبه اين هفته، ثبات به درگيري بازگشته است. پيش از اين دو طرف تهديد كرده بودند درگيري‌هاي پراكنده ممكن است از كنترل خارج شود و بازيگراني را از منطقه و فراتر از آن به ميدان بكشاند. اخيرا رويترز گزارش داد كه اسراييل و حزب‌الله به يكديگر گفته‌اند كه هيچ‌ كدام خواهان تشديد تنش نيستند. به نظر مي‌رسد تحليلگران نيز معتقدند كه تنش، حداقل به‌طور موقت كاهش يافته است.
قاسم قصير، تحليلگر سياسي نزديك به جنبش حزب‌الله به الجزيره گفت: وضعيت و تاكتيك حمله حزب‌الله لبنان به وضعيت قبل از ترور فواد شكر بازگشته است. كريم اميل بيطار، استاد روابط بين‌الملل در دانشگاه سنت جوزف در بيروت نيز معتقد است تبادل آتش اخير ميان حزب‌الله و اسراييل عمدتا به عنوان تلاشي سازماندهي شده از‌سوي ايالات‌متحده براي برگرداندن ورق به قبل از ترور فواد شكر و جلوگيري از تشديد تنش است. بيطار افزود: اسراييل احتمالا حمله به اهداف خاص در لبنان را ادامه خواهد داد، اما من شك دارم كه در كوتاه‌مدت به دنبال ماجراجويي جديد همانند ترور شخصيت مهمي چون فواد شكر باشد، چراكه بسياري در لبنان، اسراييل و فراتر از آن در منطقه از وقوع جنگ گسترده‌تر دوري مي‌كنند. اين تحليلگر با اين همه خاطرنشان كرد كه توفان جنگ ممكن است هر لحظه برگردد و اين‌بار معلوم نيست بتوان جلوي آن را گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون