• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5851 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور

واكاوي سريال اصل برائت با بازي چشمگير جيك جيلنهال

انتخاب ما، تاثير مستقيمي روي زندگي فرزندان‌مان دارد

فرزانه متين

 ميني سريال ۸ قسمتي اصل برائت كه گناه فرضي هم خوانده مي‌شود، آخرين قسمت آن از سرويس اپل تي وي پلاس پخش شد و با پاياني شوكه‌كننده، مخاطبان را در بهت و حيرت فرو برد. اصل برائت نيز همزمان از پلتفرم‌هاي شبكه نمايش خانگي در دسترس مخاطبان ايراني قرار مي‌گرفت. اين سريال در ژانر جنايي و‌ درام قرار دارد. جيك جيلنهال، روث نگا، بيل كمپ، پيتر سارسگارد و اليزابت مارول در آن به ايفاي نقش مي‌پردازند.
داستان سريال در مورد شخصيتي به نام راستي سبيچ با بازي جيك جيلنهال است كه يكي از كاركنان دفتر دادستاني شيكاگو است. همكار راستي به نام كارولين كه با راستي رابطه مخفيانه داشته، به قتل مي‌رسد. داستان از آنجا دچار پيچش و گره مي‌شود كه راستي يكي مظنونان اين پرونده قتل است و حالا بايد خودش را از اين اتهام بزرگ نجات دهد.
در سال ۱۹۸۷، اسكات تورو، اولين رمانش را با نام اصل برائت در ژانر دلهره‌آور و حقوقي روانه بازار كرد و در سال ۱۹۹۰ فيلمي با همين نام با هنرنمايي هريسون فورد در قالب نقش اصلي داستان روي پرده سينما رفت و مورد استقبال قرار گرفت. خالق اين سريال، ديويد‌اي.كلي از پركارترين نويسنده‌هاي درام حقوقي و دادگاهي امريكا شناخته شده است كه‌ خودش قبلا وكيل مدافع بوده است.
«من راستي سبيچ، نماينده دادستان در اين پرونده هستم. فردي كه در اينجا نشسته، متهم جيمز مك ديويده و ‌با اطمينان تمام ميگم ايشون به عنوان يك فرد بي‌گناه اونجا نشسته و چون قانون اساسي از ما مي‌خواد فرض رو بر بي‌گناهيش بگيريم، من مدارك لازم را به شما ارايه مي‌كنم تا بهشون نشون بدم ‌كه متهم گناهكاره. اگر گناهكار بودنش براتون ‌محتمل بود، بايد راي رو بر بي‌گناهيش صادر كنيد. اگر هم براتون خيلي محتمل بود، باز هم بايد آزادش كنيد. وظيفه شغلي من ايجاب مي‌كنه، گناهكار بودنش رو ‌جوري ثابت كنم كه ‌جاي شك و شبهه باقي نمونه. قضاوت در هيات منصفه مسووليت خطيري دارد و به عهده داشتن وظيفه نمايندگي دادستان و بار سنگين اثبات دعوي هم مسووليت خطيريه. من به وظيفه‌ام پايبند خواهم بود و متقابلا از شما همين رو ميخوام. كارمون رو شروع كنيم؟»
مونولوگي كه‌ خوانديد، اولين جملاتي است كه از دهان كاراكتر راستي با بازي فوق‌العاده در مديوم تلويزيون مي‌شنويم. اين شروع بسيار هوشمندانه سريال است و نشان از آن دارد كه سريال قرار است بر حول محور جنايت و دادگاه بچرخد و دادگاه لوكيشن اصلي و محل درگيري و تنش اين كاراكتر است.
راستي كه در حال بازي با بچه‌هايش است و به نظر مي‌آيد خانواده‌اي گرم و ‌صميمي دارد، بلافاصله پس از تماس تلفني، خبر قتل كارولين، همكارش به او داده مي‌شود. صورت ناراحت و برافروخته وي همان لحظه نشان ‌مي‌دهد كه رابطه او با كارولين، چيزي بيشتر از يك همكار است و از اينجا سريال كه موضوع اصلي را به مخاطب سريعا داده، پاي شخصيت‌هاي ديگر وارد داستان مي‌شود.
منتقدان اين داستان را هوشمندانه، مورمور‌كننده و فوق‌العاده غير قابل پيش‌بيني توصيف كرده‌اند حتي منتقد سايت ورايتي اين سريال را يكي از بهترين تريلرهاي حقوقي در سال‌هاي اخير خواند و منتقد سايت گاردين هم با وجود نقدهايي كه داشت آن را يك روايت جذاب و كارآمد با بازيگران خيلي خوب خواند.
ريتم سريال تند است و ما در هر قسمت با گمانه‌زني و حدس‌هايي مبني بر شناسايي قاتل داريم. داستان به گونه‌اي پيش مي‌رود كه قاتل همين دور و بر است و در خارج از دادگاه نيست. گاهي باربارا همسر راستي را قاتل مي‌پنداريم، گاهي پسرش، گاهي پسر كارولين و شوهر سابقش، گاهي دادستان اصلي پرونده، تامي كه شخصيتي كينه‌اي و‌ منفور دارد، هر كسي را كه‌ گمان مي‌كنيم قاتل است متوجه مي‌شويم در قسمت بعدي با ارايه يكسري فكت‌ها، قاتل نيست. ما حتي در قسمت‌هايي، خود راستي را نيز قاتل مي‌دانيم.
بازي‌ها درخشان است. جيك جيلنهال يكي از بازي‌هاي به يادماندني خودش را براي اولين‌بار در مديوم تلويزيون به مخاطبان نشان مي‌دهد.

آينده فرزندان؛ تحت تاثير انتخاب والدين
خيانت مي‌تواند يكي از فاكتورهاي مخربي باشد كه تعادل سيستم خانواده را بر هم مي‌زند. آگاهي همسر و فرزندان از خيانت طرف مقابل، افراد را دچار بي‌قراري، خشم، ناراحتي، مشكلات خواب، اضطراب، افسردگي و پوچي مي‌كند. اگر فرزندان در رده سني كودكان باشند، شايد چندان متوجه فروپاشي عاطفي بين والدين‌شان نباشند اما هر قدر سن كودكان بالاتر مي‌رود و نزديك نوجواني مي‌شوند اين مساله باعث مي‌شود آنها به‌شدت در خود فرو بروند و واكنش‌هايي توام با پرخاشگري و مشكلات متعدد سازگاري را بروز دهند. آنها گيج و آشفته مي‌شوند و ممكن است دست به انتخاب‌هايي بزنند كه جبران‌پذير نباشد. آسيبي كه به همسر وارد مي‌شود باعث مي‌شود درجه شديدي از اين رفتارها را تجربه كند.
در سريال اصل برائت ما دو خط موازي داريم؛ يكي تنش‌هاي دادگاه و اثبات بي‌گناهي راستي است و مورد ديگر چالشي كه در خانواده راستي پيش آمده و او بايد با آنها دست و پنجه نرم كند. راستي در آخرين دفاعيه‌اش از همسر و فرزندانش (يك دختر و پسر) عذرخواهي كرد و گفت شايد آنها ديگر من را به عنوان پدر قبول نداشته باشند.
گاهي خود فرزندان وقتي با اين مساله چالش‌برانگيز مواجه مي‌شوند و زندگي خود را در معرض تهديد مي‌بينند، سعي مي‌كنند خودشان به شيوه‌هايي كه فكر مي‌كنند، درست است وارد عمل شوند و از خانواده‌شان محافظت كنند. پس انتخاب‌هاي ما به عنوان يك پدر و مادر به‌طور مستقيم روي زندگي فرزندان‌مان اثر مي‌گذارد. اگر والد مي‌خواهد وارد اين حيطه شود بهتر و درست آن است كه از اول خانواده را در جريان بگذارد و راه جدايي را انتخاب كند نه اينكه مخفيانه و به دور از چشم عزيزان‌شان، خيانت كند. راستي در اين سريال هم به خود و‌ جايگاه اجتماعي‌اش خيانت كرد و هم به خانواده‌اش و حالا بايد با عواقب آن كنار بيايد.
طبق آخرين نتايج ۶۲ درصد از فرزندان از خيانت والدين خود احساس شرمندگي دارند، ۳ درصد تصور مي‌كنند نگرش والدين در رابطه با خيانت بر روابط آنها تاثير مي‌گذارد و ۸۳درصد نيز تصور مي‌كنند اطرافيان آنها به‌طور مكرر دروغ مي‌گويند.
سريال اصل برائت خارج از موضوعات دلهره‌آور دادگاهي، درس تاثيرگذاري به والدين داد، از اين رو تماشاي اين سريال حتما به والدين توصيه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون