• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5857 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور

«اعتماد» در گفت‌وگو با نمايندگان، تلاش جريان رقيب در سهم‌خواهي از كابينه پزشكيان را بررسي كرد

ترور واژه‌ها با نيت سوءاستفاده از شعار«وفاق ملي»

معصومه معظمي|حدود دو ماه از تشكيل دولت چهاردهم مي‌گذرد. دولتي كه رييس‌جمهور آن با وعده تحقق «دولت وفاق ملي» كوشيد طرحي نو دراندازد و علاوه بر حاميان خود همه جريانات سياسي حتي رقبايش را در اداره كشور سهيم كند و در كابينه خود جاي دهد. موضوعي كه مورد نقد برخي از حاميان پزشكيان و كساني كه در روي كار آمدن دولت او نقش داشتند قرار گرفت. چرا كه در دولت‌هاي گذشته، خصوصا در دولت سيزدهم حداكثر خالص‌سازي صورت گرفت. اما پزشكيان ترجيح داد اولين رييس‌جمهوري باشد كه به معناي واقعي دولتي فراجناحي تشكيل مي‌دهد و اين امر را در انتخاب و معرفي وزراي انتخابي‌اش به مجلس، نشان داد. چرا كه اعتقاد دارد با انسجام و وفاق ملي است كه مي‌توان كشور را بهتر اداره كرد و امور را سروسامان داد. اما اينطور كه به نظر مي‌رسد، اين تصميم رييس‌جمهور براي جريان رقيب، ايجاد سوءتفاهم كرده و با توصيه و گاهي طلبكارانه خواستار سهم خواهي بيشتري از كابينه هستند و توقع دارند بيش از اين، از آنها در پست‌هاي كليدي استفاده شود. يا برخي مديران دولت قبل توقع ابقا در پست‌هاي خود را دارند؛ به نحوي كه طبق شنيده‌ها بسياري از روساي دانشگاه‌ها در حال رايزني هستند تا در سمت فعلي خود بمانند. اما اين همه ماجرا نيست و برخي از آنها شعار وفاق ملي رييس‌جمهور را زير سوال مي‌برند و مدعي‌اند اگر اين شعار واقعي است، چرا اعضاي تابلودار جبهه پايداري يا حاميان سعيد جليلي «رقيب انتخاباتي پزشكيان» يا جريان نزديك به زاكاني و حتي از اعضاي حزب موتلفه اسلامي از كابينه وفاق ملي پزشكيان سهمي ندارند؟! 
توقعي كه اين روزها زياد به گوش مي‌رسد و افرادي با توصيه و گاهي حق‌به‌جانب و طلبكارانه خواستار سهم بيشتري از دولتي هستند كه نه تنها در روي كارآمدنش نقشي نداشتند، بلكه در جريان سياسي رقيب به فعاليت پرداختند. در خصوص اين موضوع، نظر برخي نمايندگان اصولگراي مجلس دوازدهم را جويا شديم.
نبايد به بهانه وفاق ملي، رييس‌جمهور
 را تحت فشار قرار دهيم
عبدالوحيد فياضي، نماينده مردم محمودآباد و نور در مجلس دوازدهم در پاسخ به اينكه شعار وفاق ملي رييس‌جمهور باعث ايجاد توقع در جريان رقيب شده به نحوي كه انتظار دارند تركيب مديران دولت قبل تغيير نكند و حتي رييس مجلس روز گذشته در توصيه‌اي از رييس‌جمهور خواست در انتصاب مديران مياني، نيم نگاهي به جريان انقلابي متخصص داشته باشد، به «اعتماد» گفت: «در دولت‌هاي گذشته از هر جنس سياسي، خالص‌سازي صورت مي‌گرفت و اجازه نمي‌دادند مو از درز اين تغييرات رد شود و همه مديران و نيروها را خالص‌سازي مي‌كردند؛ اما دكتر پزشكيان اين قاعده را تغيير داده است.» او افزود: «اين تغيير رويكرد ممكن است مطلوب همه نباشد و حتي باعث ايجاد ناراحتي در بين دو طرف حاميان پزشكيان و جريان رقيب و كساني شده است كه با وعده وفاق ملي انتظار به كارگيري نيروهاي بيشتري از خود در دولت چهاردهم هستند. انتظاري كه منطقي نيست.» نماينده مردم محمودآباد و نور در مجلس ادامه داد: «افراد همسو با دولت آقاي پزشكيان انتظار دارند دولت اصلاح‌طلب باشد و جريان رقيب هم انتظار دارند طبق اين وعده و شعار از افراد بيشتري از آنها در دولت به كار گرفته شوند. در حالي كه نمي‌شود چنين انتظار و توقعي داشت و بايد دست رييس‌جمهور را در انتصاباتش باز گذاشت.» فياضي همچنين بيان كرد: « آقاي پزشكيان اگر بتواند به معيارها و شاخص‌هاي مدنظرش از جمله تخصص و توانمندي افراد عمل كند، قدم خوبي برداشته است.» اين نماينده دو دوره مجلس در پاسخ به اينكه برخي روساي دانشگاه‌ها با استفاده از شعار وفاق ملي، انتظار دارند دست به تركيب آنها زده نشود يا برخي در حال توصيه به رييس‌جمهور هستند كه در بدنه دولت و مديران مياني تغيير ايجاد نكند يا از نيروهاي انقلابي و متخصص اصولگرا بيشتر استفاده كند، گفت: «نمي‌توان چنين توقعي داشت. اگر قرار باشد همين سبك مديريت ادامه داشته باشد، الگوهايي كه آقاي پزشكيان مدنظر دارد ممكن است عملي نشوند. بنابراين اصرار بر استمرار خدمت مديران گذشته خيلي مطلوب و معمول نيست؛ هر دولت بايد امكان داشته باشد از نيروهاي همفكر خودش استفاده كند.» عضو كميسيون آموزش مجلس دوازدهم همچنين تاكيد كرد: «رييس‌جمهور در برابر مردم و مجلس پاسخگو است. پس بايد ميدان عمل بيشتري داشته باشد تا بتواند نسبت به انتصاب‌هايش، پاسخگو هم باشد.» فياضي با اشاره به انتصاب استانداران نيز بيان كرد: «درگذشته شاهديم كه نمايندگان در انتصاب استانداران دخالت داشتند و گزينه‌هايي را مطرح مي‌كردند؛ اين امر را مطلوب نمي‌دانم و معتقدم بايد از سوي دولت استاندار انتخاب شود، سپس با نمايندگان در اين باره مشورت شود. اكنون هم نبايد چنين توقعي از طرف نمايندگان وجود داشته باشد.» او نسبت به توصيه‌هايي كه اين روزها درباره انتصابات زياد به پزشكيان بيان مي‌شود نيز گفت: «البته توصيه اشكالي ندارد، اما نبايد انتظار بيش از اندازه بر ابقاي مديران در دولت جديد داشت و به بهانه شعار وفاق ملي، به رييس‌جمهور فشار آورد. اين كار درستي نيست. بايد اين حق قانوني رييس‌جمهور را به رسميت بشناسيم تا بتواند تغييراتي ايجاد كند. اگر از فشارها بكاهيم دولت وفاق ملي مدنظر آقاي پزشكيان مي‌تواند موفق شود.» 

آقاي پزشكيان در اجراي شعار وفاق ملي خوب عمل كرده است
سميه رفيعي، نماينده مردم تهران در مجلس دوازدهم هم در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكيد بر وعده «وفاق ملي» مدنظر پزشكيان گفت: «طبق شناختي كه همه ما از آقاي پزشكيان داريم، ايشان به‌شدت فرد صادقي است و بر اساس اين صداقت سعي دارد به شعار و وعده‌اي كه مي‌دهد پايبند باشد.»
او افزود: «درخصوص موضوع وفاق هم ايشان روي حرفش ايستاده و تلاشش را كرده و هزينه سنگيني هم داده است.» 
رفيعي ادامه داد: «بايد كمك كنيم رييس‌جمهور درخصوص موضوع وفاق كه اتفاقا مورد انتظار و خواست مردم هم است، موفق شود.»
نماينده مردم تهران در مجالس يازدهم و دوازدهم در پاسخ به اينكه برخي سعي دارند از موضوع وفاق مطرح شده سوءاستفاده كنند و رييس‌جمهور را تحت فشار قرار داده و مانع از تغيير در بدنه دولت قبل شوند، بيان كرد: «ايجاد تغيير حق رييس‌جمهور است و نمي‌توان به بهانه‌هايي مانع از استفاده ايشان از حق قانوني خود شد. هر‌چند ايشان به وفاق وعده داده شده پايبند بوده است و نبايد انتظار بيشتري از او داشت.»
رفيعي همچنين تاكيد كرد: «متاسفانه آقاي پزشكيان از هر دو طرف تحت فشار است و داشتن انتظار و توقع بيشتر از او در به كار گرفتن نيروها انتظار به‌جايي نيست.»

 رييس‌جمهور بايد بتواند از اختياراتش در انتصابات افراد متعهد و متخصص استفاده كند
شهباز حسن پور، نماينده مردم كرمان در مجلس دوازدهم هم در گفت‌وگو با «اعتماد» در اين باره گفت: «كشور نيازمند فرمانده واحد است و رييس‌جمهور بايد بتواند از اختياراتش در انتصابات افراد متعهد و متخصص و مومن و در عين حال جسور و شجاع و تصميم‌گير و تصميم‌ساز استفاده كند.»
او افزود: «دولت پزشكيان به كسي بدهكار نيست، اما متاسفانه امروز شاهديم برخي اتفاقات كه خوشايند دولت هم نيست رقم مي‌خورد و افرادي در برخي مسووليت‌ها منصوب مي‌شوند كه از شايستگي لازم برخوردار نيستند و برخي هم انتظاراتي دارند كه توقعات نا‌به‌جايي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون