• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5858 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور

مربيان بزرگي كه هرگز فوتباليست نبودند

از ژوزه مورينيوي كار‌آموز تا آريگو ساكي كفش‌فروش

گروه ورزش

دنياي مربيان بسيار پيچيده است. هيچ تضميني وجود ندارد كه ستاره‌هاي بزرگ بتوانند مربيان خوبي شوند. نه تنها چنين تضميني وجود ندارد، از آن طرف مربياني داريم كه حتي فوتباليست نبودند اما روي نيمكت‌ تيم‌هاي مختلف به افتخارات بسيار قابل‌توجهي دست پيدا كردند از جمله آريگو ساكي و ژوزه مورينيو. 

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از فورفورتو، در ادامه ما فهرستي تهيه كرديم از برخي مربيان بزرگ كه فوتباليست حرفه‌اي نبودند. 

 دومنيكو   تدسكو
دومنيكو تدسكو در ايتاليا به دنيا آمد اما در جواني به همراه خانواده‌اش به آلمان رفت و به فوتبال آماتوري در اين كشور ادامه داد. اين مرد ايتاليايي-آلماني در اوايل دهه دوم در زمينه توسعه جوانان در VfB اشتوتگارت شروع به كار كرد. پس از مدت كوتاهي كار با تيم دسته دومي Erzgebirge Aue در سال 2017، او به مربيگري در شالكه و اسپارتاك مسكو پرداخت و 
RB Laipzig را به قهرماني جام حذفي آلمان رساند. تدسكو در فوريه 2023 به عنوان سرمربي بلژيك منصوب شد.

 آنته   چاچيچ
آنته چاچيچ از دانشكده تربيت‌بدني دانشگاه زاگرب فارغ‌التحصيل شد و يكي از 10 مربي اول در كرواسي بود كه مدرك UEFA Pro License را كسب كرد. چاچيچ كه دو بار قهرمان كرواسي را با دينامو زاگرب در كارنامه دارد، بين سال‌هاي 2015 تا 2017 سرمربي كرواسي بود و همچنين در اسلووني، ليبي و مصر كار كرده است.

 ويل   استيل
ويل استيل در نوجواني به صورت آماتور بازي مي‌كرد اما در سنين پايين تصميم گرفت بر مربيگري تمركز كند و كار مربيگري خود را در 17 سالگي آغاز كرد. استيل كه متولد بلژيك است تا حدودي با الهام گرفتن از بازي‌هاي ويديويي
 Championship Manager و Football Manager كارش را پيش برد و سپس به انگلستان نقل مكان كرد تا در كالج Myerscough در پرستون تحصيل كند. او كار مديريتي خود را در باشگاه ليرز بلژيكي در سال 2017 آغاز كرد. پس از مدت كوتاهي كار در بيرشوات دو سال در تيم فرانسوي 
Stade de Reims مشغول به كار شد.

 زدنيك   زمان
زدنيك زمان متولد چكسلواكي است و از دهه 1960 در ايتاليا زندگي مي‌كند و بيشتر پنج دهه مربيگري خود را در اين كشور گذرانده است. پس از تحصيل در يك مدرسه ورزشي و كسب مجوز مربيگري، اولين نقش زِمان به عنوان سرمربي در تيم سيسيلي ليكاتا بود. او در دوران حرفه‌اي طولاني خود هدايت تيم‌هايي مانند رم، لاتزيو، ناپولي، پارما، فنرباغچه و پسكارا را برعهده داشته است، پس از انجام عمل جراحي قلب، او از فوتبال كناره‌گيري كرد. 

 اورام   گرانت
اورام گرانت كار مربيگري خود را در سن 18 سالگي در باشگاه شهر زادگاه هاپوئل پتاه تيكوا در سرزمين‌هاي اشغالي آغاز كرد. او به مدت 14 سال سرپرستي تيم جوانان را برعهده گرفت و درنهايت او تيم را به دو عنوان قهرماني جام توتو رساند. گرانت پس از حضور در تيم‌هاي مكابي تل‌آويو، مكابي هيفا و تيم ملي اسراييل، به عنوان مدير فني به پورتسموث نقل مكان كرد و پس از اخراج ژوزه مورينيو در سال 2007، توسط دوستش رومن آبراموويچ به عنوان سرمربي چلسي منصوب شد و با اين تيم به فينال ليگ قهرمانان رسيد. 

 برندان   راجرز
برندان راجرز در سن 20 سالگي به دليل يك مشكل مزمن زانو، فوتبال را كنار گذاشت. اين در حالي بود كه او به عنوان يك مدافع با استعداد در 18 سالگي از باليمنا به ردينگ نقل مكان كرده بود، بنابراين دوران حرفه‌اي او پيش از موعد به پايان رسيد. او بعدها مدتي را در اسپانيا به مطالعه روش‌هاي مربيگري گذراند. ژوزه مورينيو به او پيشنهاد كار در تيم جوانان چلسي را داد و او در ادامه به مربيگري سوانسي، ليورپول، سلتيك و لستر ادامه داد. مرد ايرلندي شمالي سوانزي را به جام پلي‌آف چمپيونشيپ هدايت كرد، با قرمزها نايب قهرمان ليگ برتر شد، با روباه‌ها يك جام حذفي به دست آورد و يك‌سري جام در سلتيك در دو دوره كسب كرد.

 گاي   روكس
گاي روكس سه سال را در اوسر به عنوان هافبك بين سال‌هاي 1954 تا 1957 در سطح چهارم فوتبال فرانسه گذراند و بعدا بازيكن-مدير باشگاه شد. هنگامي كه اكسر در سال 1970 به دسته سوم فرانسه صعود كرد، روكس بازنشسته شد تا فقط روي مربيگري تمركز كند. او بيش از 40 سال مديريت باشگاه را ادامه داد و در فصل 96/1995 عنوان قهرماني و چهار جام حذفي فرانسه را در دوران حرفه‌اي باور نكردني خود به دست آورد. او براي مدت كوتاهي از بازنشستگي خارج شد و در سال 2007 مربي لنز شد، اما تنها 7 بازي دوام آورد.

 لئوناردو   ژارديم
لئوناردو  ژارديم كه در ونزوئلا از پدر و مادري پرتغالي متولد شد، در جزيره ماديرا بزرگ شد و حرفه مربيگري خود را به عنوان دستيار در تيم محلي كاماچا در سن 27 سالگي آغاز كرد. ژارديم پس از حضور در كاماچا و سپس چاوز در رده سوم پرتغال، بيرا-مار را به ليگ برتر پرتغال هدايت كرد و سپس در براگا همه را تحت‌تاثير قرار داد. بعدا او المپياكوس را به قهرماني در سوپر‌ليگ يونان رساند، در يك فصل با اسپورتينگ سي‌پي دوم شد و سپس با موناكو در يك دوره چهار ساله قهرمان ليگ يك شد. جارديم پس از يك دوره استراحت كوتاه‌مدت در دومين دوره، كسب عناوين را در عربستان‌سعودي و امارات متحده عربي ادامه داده است.

 آلبرتو   زاكروني
آلبرتو زاكروني، مدافع كناري در فوتبال جوانان براي چسناتيكو و بولونيا بازي مي‌كرد اما به دليل بيماري ريوي كه او را به مدت دو سال از ميادين دور نگه داشت، دوران بازيگري خود را محدود كرد. هنگامي كه بازگشت، فقط براي باشگاه‌هاي آماتور Meldola، Civitella و Savio بازي كرد. او پس از مربيگري در تيم‌هاي كوچك‌تر، موفقيت بزرگي در اودينزه به دست آورد و بيانكونري‌ها را به مقام سومي در سري آ رساند. در سال‌هاي 99/1998، ميلان را به اسكودتو رساند و بعدا اولين مربي ايتاليايي بود كه توانست يك جام بين‌المللي با يك تيم خارجي به دست آورد. او ژاپن را به جام ملت‌هاي آسيا در سال 2011 رساند. او همچنين سابقه حضور در لاتزيو، اينتر، تورينو و يوونتوس را داشت. زاك دوران حرفه‌اي خود را با كمي بيش از يك سال كار در امارات متحده عربي به پايان رساند.

 خورخه   سامپائولي
خورخه سامپائولي متولد آرژانتين، شيلي را در سال 2015 به عنوان قهرماني كوپا آمه‌ريكا -اولين عنوان بزرگ فوتبال در تاريخ اين كشور- هدايت كرد. سامپائولي بعدا در تعدادي از باشگاه‌هاي سطح اول ازجمله سويا (دو بار)، مارسي، سانتوس و فلامنگو كار كرد و همين‌طور سرمربي آرژانتين شد. او كه يك بازيكن جوان در نيوولز اولد بويز در سرزمين مادري خود بود، نتوانست بازيكن موثري شود. او در سن 19 سالگي پس از تحمل يك مصدوميت جدي بازنشسته شد. بعدا، او به صورت پاره‌وقت در يك بانك كار كرد، قبل از اينكه به آرامي نقش خود را به عنوان مربي در يك‌سري از تيم‌هاي امريكاي‌جنوبي پيدا كند. درنهايت، او در يك دوره دو ساله بين سال‌هاي 2010 و 2012 در باشگاه‌هاي شيلي عناويني كسب كرد كه منجر به انتصاب او در تيم ملي شيلي در اواخر همان سال شد.

 مائوريتزيو   ساري
مائوريتزيو ساري تمام دوران حرفه‌اي خود را به عنوان مدافع مياني براي باشگاه آماتور فيگلين گذراند، آن‌هم پس از دوران آزمايشي ناموفق با تورينو و فيورنتينا. او كه كارمند بانك بود در دوران مربيگري‌اش كه در سال 1990 آغاز شد، به آرامي راه خود را در بخش‌هاي مختلف پيش برد. پس از رساندن امپولي به سري آ، او در ناپولي نقدهاي مثبتي به دست آورد و بعدا توسط چلسي به عنوان سرمربي منصوب شد، جايي كه اين ايتاليايي سيگاري در سال 2019 قهرمان ليگ اروپا شد. او در سال 2020 قهرماني سري آ با يوونتوس را به افتخاراتش اضافه كرد و سال بعد به لاتزيو پيوست.

 جرارد   هوليه
جرارد هوليه متولد پاريس، به عنوان هافبك براي لو توكه بازي كرد و كار مربيگري خود را در اين باشگاه آماتور در سال 1973 آغاز نمود. هوليه بعدا مربي لنز و پاري‌سن‌ژرمن شد و در سال 1986/1985 عنوان قهرماني فرانسه را به دست آورد و همچنين يك دوره هدايت فرانسه را نيز برعهده داشت، اما او احتمالا به خاطر دوران حضورش در ليورپول به ياد آورده مي‌شود، جايي كه او دو جام ليگ، يك جام حذفي و يك جام يوفا را به دست آورد. او همچنين ليون را به دو عنوان قهرماني در ليگ فرانسه رساند و مدت كوتاهي در استون ويلا بود.

 آندره  ويلاش  بواش
آندره ويلاش بواش در همان بلوك آپارتماني زندگي مي‌كرد كه بابي رابسون حضور داشت. در سن 16 سالگي توسط سرمربي سابق انگليس شغلي به او در باشگاه پورتو و در بخش نظارت داده شد. ويلاس بواش بعدها به عنوان دستيار ژوزه مورينيو در پورتو، چلسي و اينتر كار كرد. او پس از حضور در آكادميكا، پورتو را به قهرماني در ليگ برتر و قهرماني در ليگ اروپا رساند. او در چلسي و تاتنهام كمتر موفق بود، اما در فصل ‌15/2014 با زنيت سن پترزبورگ قهرمان ليگ برتر روسيه و در سال 2024 رييس پورتو شد.

 جوليان   ناگلزمن
جوليان ناگلزمن بازيكني اميدواركننده در سطح جوانان بود، اما اين مدافع مياني سابق در سن 20 سالگي پس از ناكامي در بازي‌هاي بزرگسالان در مونيخ 1860 يا اف سي آگسبورگ به دليل مصدوميت مجبور به بازنشستگي شد. او به جاي بازي بر مربيگري تمركز كرد و با كمك به توماس توخل در آگسبورگ، به تحصيل در رشته مديريت بازرگاني و علوم ورزشي پرداخت. پس از كسب موفقيت با تيم‌هاي جوانان هوفنهايم و حتي كسب لقب «ميني مورينيو» از دروازه‌بان سابق تيم ويزه، او در سن 28 سالگي مربي تيم اصلي شد. ناگلزمان بهترين مربي سال آلمان در سال 2017 شد زماني كه در RB كار مي‌كرد. او از لايپزيگ به بايرن‌مونيخ رفت و حالا سرمربي تيم ملي آلمان است.

  رافا   بنيتز
رافا بنيتز، مدافع جوان آينده‌دار رئال‌مادريد، هنگام بازي براي يكي از دانشگاه‌هاي اسپانيا در مكزيك دچار مصدوميت شديد شد و نتوانست براي تيم جوانان لوس بلانكوس، كاستيا، در سطح دوم اسپانيا به ميدان برود. بنيتز در سطح سوم و چهارم اسپانيا براي پارلا و لينارس بازي كرد، اما در سال 1986 پس از يك مصدوميت ديگر بازنشسته شد. دوران مربيگري او قبل از حضور در وايادوليد، اوساسونا، اكسترمادورا و تنريف از تيم‌هاي جوانان رئال‌مادريد آغاز شد. موفقيت بزرگ او در والنسيا اتفاق افتاد، جايي كه او دو قهرماني لاليگا و يك جام يوفا را به دست آورد، قبل از اينكه ليورپول را به ليگ قهرمانان اروپا، يك جام حذفي و يك سوپركاپ يوفا برساند. او بعدا در اينتر، چلسي و ناپولي موفقيت‌هايي كسب كرد و نيوكاسل را به عنوان قهرماني در فصل ‌17/2016 چمپيونشيپ هدايت كرد. بنيتز در رئال‌مادريد، اورتون و سلتاويگو نيز حضور داشته است.

 كارلوس  آلبرتو  پريرا
كارلوس آلبرتو پريرا در سال 1994، سرمربي برزيل بود و قهرمان جهان شد. او در مجموع سه دوره هدايت تيم ملي را برعهده داشت. پريرا پنج كشور مختلف شامل كويت، امارات متحده عربي، برزيل در دو نوبت، عربستان‌سعودي و آفريقاي جنوبي را به جام جهاني برده است. او هرگز به صورت حرفه‌اي فوتبال بازي نكرد، در عوض روي حرفه مربيگري تمركز كرد كه با يك دوره مديريت تيم ملي غنا در سن 23 سالگي شروع شد.

  آريگو  ساكي
آريگو ساكي كه براي بازي در باشگاه محلي باراكا لوگو خوب نبود در سن 26 سالگي مربي تيم شد و مجبور شد بازيكناني را كه بسيار بزرگ‌تر از او بودند زيرنظر بگيرد. ساكي سال‌ها به عنوان فروشنده كفش كار كرد، درحالي كه در باشگاه‌هايي مانند بلاريا، چزنا و ريميني در ليگ‌هاي پايين مربيگري مي‌كرد. درنهايت، او در پارما همه را تحت تاثير قرار داد و در سال 1987 به ميلان پيوست. حتي در آن زمان، برخي به گذشته غيرفوتبالي او مشكوك بودند. او گفت: «من هرگز متوجه نشدم كه براي تبديل شدن به يك سواركار ابتدا بايد يك اسب بود.» او بعدا ايتاليا را به فينال جام جهاني 1994 رساند و مقابل برزيل در ضربات پنالتي شكست خورد. حتي مهم‌تر از آن، او يكي از انقلابي‌ترين مربيان تاريخ فوتبال به حساب مي‌آيد كه استفاده از پرس بالا، تله آفسايد و خط دفاعي بالا را رواج داده است.

 ژوزه   مورينيو
ژوزه مورينيو، پسر يك دروازه‌بان سابق، مدت كوتاهي زيرنظر پدرش در ريو آوه و بلننسس بازي كرد، قبل از اينكه مدت كوتاهي در 
Sesimbra و Comércio e Indústria در ليگ‌هاي پايين پرتغال حضور داشته باشد. او كه به دنبال حرفه مربيگري بود، در سن 23 سالگي كفش‌هاي خود را آويزان كرد.
مورينيو به تحصيل در رشته علوم ورزشي و گذراندن دوره‌هاي مربيگري ادامه داد. او حتي قبل از اينكه نقش دستيار را برعهده بگيرد، به عنوان معلم ورزش كار كرد و سپس در كنار بابي رابسون در اسپورتينگ سي‌پي، پورتو و بارسلونا تجربه اندوخت. بعدها، او به يكي از موفق‌ترين مربيان تاريخ تبديل شد و يك سري جام‌هاي مهم را در پورتو، چلسي، اينتر، رئال‌مادريد، منچستريونايتد و رم به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون