• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5859 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور

فايننشال تايمز مدعي شد

هم‌صدايي خاموش مثلث مسكو- پكن- تهران

امريكا و انگليس از انتقال اطلاعات محرمانه هسته‌اي توسط روسيه به ايران نگران هستند

فايننشال تايمز مدعي است غرب درباره همكاري نظامي روسيه با چين و ايران نگراني جدي دارد. اين روزنامه در يادداشتي به قلم هنري فورد نوشت مقامات اروپايي به‌طور فزاينده‌اي در مورد همكاري نظامي روسيه با چين و ايران نگران هستند، زيرا مسكو دانش پيشرفته دفاعي خود را با دو بازيگر مهم تامين‌كننده تسليحات خود براي جنگ در اوكراين به اشتراك مي‌گذارد. اين روزنامه مدعي است تجارت چين با روسيه در سه سال گذشته افزايش يافته و تحريم‌هاي غرب را خنثي كرده است. در عوض، چين نيز قطعاتي را براي كارخانه‌هاي تسليحاتي مسكو فراهم كرده است. همچنين، فايننشال تايمز در ادعاي خود مي‌نويسد ايران تسليحات فراواني ازجمله پهپادهاي انتحاري را به روسيه ارسال كرده است. طي هفته گذشته، مقامات امريكايي و اروپايي اطلاعاتي ادعايي را در مورد به‌اشتراك‌گذاري دانش نظامي و بينش دفاعي روسيه با چين و ايران را منتشر كردند؛ ادعايي كه نتايج بالقوه قابل‌توجهي براي قابليت‌هاي نظامي آينده تهران و پكن خواهد داشت.
در همين رابطه، كرت كمپبل، معاون وزير امور خارجه امريكا درباره اطلاعات ادعايي غرب، به مقامات ارشد اتحاديه اروپا و ناتو درباره كمك روسيه به چين در حوزه زيردريايي‌ها، موشك‌ها و قابليت‌هاي رادارگريز پيشرفته هشدار داد. به گزارش سي‌ان‌ان، اخيرا مقامات بريتانيا و ايالات‌متحده درباره اشتراك فناوري روسيه با ايران جهت توسعه برنامه هسته‌اي ايران، رايزني داشتند. گروهي از ناظران در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان خاطرنشان كردند، هماهنگي‌هاي ادعايي ميان تهران، پكن و مسكو به دو دليل باعث ترس مقامات دفاعي اروپا شد؛ اول، آنها نگران اين هستند كه چگونه چين و ايران مي‌توانند از فناوري روسيه براي تقويت توان نظامي خود استفاده كنند و به تهديدي براي دارايي‌هاي دفاعي ايالات‌متحده يا متحدان‌شان در سراسر جهان تبديل شوند. دوم، نگراني عميقي در مورد برنامه آينده كرملين، شايد در برخورد با ناتو، وجود دارد. در گذشته، روسيه به‌شدت از پيشروي‌هاي نظامي خود، به ويژه در برابر رقباي احتمالي آينده مانند چين محافظت مي‌كرد. كمپبل در اين رابطه مدعي شد ايالات‌متحده داده‌هايي را با متحدان اروپايي‌اش به اشتراك گذاشته كه نشان از همكاري نگران‌كننده تهران و پكن در مورد طراحي، تحقيق و توسعه در حوزه تجهيزات نظامي روس‌ها است. كمپبل با اشاره به ارتباط روسيه با چين، ايران و كره‌شمالي مدعي شد: ما در گام‌هاي بعدي همكاري نزديك اين بازيگران را رصد خواهيم كرد، چراكه اين موضوع جدي است.
ناظران معتقدند تصميم پوتين براي آغاز حمله تمام‌عيار به اوكراين، روسيه را درگير جنگ فرسايشي طولاني كرده است و صنايع دفاعي اين كشور را ملزم به توليد و ارسال جريان بي‌وقفه تجهيزات به ميدان نبرد كرده است. فايننشال تايمز مدعي است روسيه كه از سوي غرب تحريم شده و قادر به دستيابي به خودكفايي در زمينه تسليحات نيست، به دشمنان ايالات‌متحده، در درجه اول چين، ايران و كره‌شمالي، به عنوان تامين‌كنندگان نظامي جايگزين روي آورده است. براساس تجزيه و تحليل گزارش اخير مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي، پس از بيش از دو سال از جنگ در اوكراين، وضعيت صنعت دفاعي روسيه اهميت همكاري نظامي-فني روسيه با اين بازيگران را نشان مي‌دهد.  براساس ارزيابي مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي، مسلما پكن مهم‌ترين حامي تلاش‌هاي جنگي كرملين بوده است. چين تاكنون از ارايه آشكار تسليحات خودداري كرده است، هر چند وزير دفاع بريتانيا اخيرا رهبري پكن را به ارايه يا آماده شدن براي ارايه كمك‌هاي تسليحاتي به روسيه متهم كرده است. طبق ارزيابي مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي و ادعاي فايننشال تايمز، پكن از طريق شبكه پيچيده‌اي از شركت‌هاي پوششي مستقر در چين و هنگ‌كنگ، قطعات موردنياز دوگانه مانند نيمه‌رسانا‌ها، ياتاقان‌هاي توپ و ماشين ابزار را دراختيار مسكو قرار داده است. اين ارزيابي‌ها مدعدي‌اند محموله‌هاي چيني با بهره‌گيري از ذخاير عظيم تجهيزات قديمي شوروي، به مجتمع صنعتي دفاعي روسيه كمك كرده است تا بسياري از وسايل نقليه جنگي و فناوري‌هاي دوران شوروي از‌جمله توپخانه، تانك‌ها و موشك‌ها را به سرعت نوسازي كنند. ارتش روسيه همچنين به پهپادهاي تجاري و قطعات هواپيماهاي بدون سرنشين توليد شده توسط شركت‌هاي چيني از‌جمله DJI متكي است. درحالي كه شركت DJI، بزرگ‌ترين توليدكننده هواپيماهاي بدون سرنشين چين، اعلام كرده است كه تجارت خود را در روسيه و اوكراين به دليل جنگ متوقف خواهد كرد، طبق گزارشات و شواهد موجود كه فايننشال تايمز مدعي است آنها را مشاهده كرده، محصولات DJI و اجزاي مربوطه به‌طور مداوم از طريق واسطه‌هاي مختلف وارد پكن مي‌شود. 
در مجموع، پكن فشار ناشي از تحريم‌ها بر پايگاه صنعتي دفاعي روسيه را از طريق ارسال قطعات با كاربرد دوگانه و فناوري‌هاي تجاري به‌طور چشمگيري كاهش داده است. در صورتي كه ادعاهاي اخير در مورد برنامه‌هاي چين براي ارسال تسليحات به روسيه صحت داشته باشد، ناظران تخمين مي‌زنند اين كمك‌ها به سطوح جديدي در آينده مي‌رسد. در آينده، اين مشاركت ممكن است به بخش فناوري پيشرفته نظامي گسترش يابد و پوتين توليد مشترك چين و روسيه در حوزه ريزتراشه‌هاي پيشرفته و دارايي‌هاي مداري بالا براي فضا را پيشنهاد دهد.
طبق گزارش فايننشال تايمز، مقامات غربي مدعي‌اند تهران نيز مانند پكن، سامانه‌هاي پهپادهاي انتحاري به روسيه عرضه كرده است. براساس ادعاي كي‌يف، از زمان آغاز جنگ، مسكو دست‌كم 4600 پهپاد انتحاري شاهد ايراني را عليه شهرهاي بزرگ و زيرساخت‌هاي نظامي و انرژي اوكراين پرتاب كرده است. ايران همواره اين اتهامات را رد كرده است و ارسال هر گونه پهپاد به روسيه براي استفاده در جنگ اوكراين را نادرست و جوسازي عليه تهران مي‌داند. برخي گزارشات غربي همچنين مدعي‌اند ايران با روسيه براي ساخت كارخانه جديدي در منطقه تاتارستان روسيه همكاري كرده است كه طبق گزارش‌ها مي‌تواند حداقل 6 هزار پهپاد شاهد طراحي ايراني را تا سال 2025 بسازد. اخيرا نيز مقامات غرب با طرح اتهاماتي جديد عليه ايران، مدعي‌اند تهران از ژانويه 2024 حدود 400 موشك بالستيك فاتح-110 را به مسكو ارسال كرده است كه قادرند اهدافي را در فاصله 186 تا 435 مايلي مورد اصابت قرار دهند. به گفته رسانه‌هاي روسي، مسكو و تهران ظاهرا تا پايان سال 2023 از سيستم پرداخت سوييفت براي تراكنش‌هاي بين‌المللي خارج شده‌اند. هدف آنها ايجاد سازوكار انتقال مستقيم بين بانكي است كه به شركت‌هاي هر دو كشور اجازه مي‌دهد با روبل و ريال به جاي دلار يا يورو تجارت كنند. فايننشال تايمز مدعي است چنين اقدامي به‌طور بالقوه مي‌تواند همكاري روسيه و ايران را در مقياس بزرگ‌تر ترغيب كند و به تلاش‌هاي جنگي روسيه در اوكراين كمك بيشتري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون