• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5859 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور

امنيت سايبري: سرمايه‌گذاري حياتي در مديريت كسب و كار

بهنام عباسي وندا

امنيت سايبري، بنيان كسب و كار و نوآوري در دنياي ديجيتال است. امروزه شركت‌ها به‌طور فزاينده‌اي براي محافظت از خود در برابر اين تهديدات، در امنيت سايبري سرمايه‌گذاري مي‌كنند. حملات سايبري و سرقت داده‌ها يك تهديد جدي براي همه شركت‌ها و سازمان‌ها هستند. تصور كنيد كه سوابق مالي، اسناد مهم، يا حتي اطلاعات شخصي شما به دست هكرها بيفتد! اين تهديدي جدي براي هر كسب و كاري، چه بزرگ و چه كوچك است. به خصوص در زمينه‌هايي مانند خدمات مالي، حقوقي و دولتي كه اطلاعات فوق‌العاده حساس در دست دارند، امنيت سايبري حياتي‌تر از هميشه است. به عبارتي هرچه داده‌ها حساس‌تر باشند، احتمال حمله سايبري براي سرقت آنها بيشتر مي‌شود.
 
امنيت سايبري: يك ضرورت
 براي كسب وكارهاي كوچك
دنياي ديجيتال مانند درياي مواج است و كسب وكارهاي كوچك مثل قايق‌هاي كوچكي هستند كه در معرض توفان‌هاي سايبري قرار دارند. كسب و كارهاي كوچك معمولا منابع كمي دارند و به راحتي هدف هكرها مي‌شوند. اما راهي براي عبور از اين توفان‌ها وجود دارد. با استفاده از ابزارهاي امنيتي مانند نرم‌افزارهاي ضد بدافزار، فايروال‌هاي نسل جديد و آموزش كاركنان، مي‌توان از اين توفان‌ها جان سالم به در برد. تحقيقات موسسه گارتنر نشان مي‌دهد كه كسب و كارهايي كه امنيت سايبري را جدي مي‌گيرند خسارات مالي را به‌طور قابل توجهي كاهش مي‌دهند.
 
دفاع در عمق: كليد امنيت در دنياي سايبري
تهديدات سايبري در دنياي امروز به پيچيدگي و تنوعي بي‌سابقه‌ دست يافته‌اند. حملاتي مانند باج‌افزارها از طرف گروه‌هاي هكري حرفه‌اي، نيازمند رويكردي چندلايه و پيشرفته براي دفاع است. براي مقابله با اين چالش، بايد از راهكارهايي مانند «دفاع در عمق» استفاده كرد كه امنيت را در تمام سطوح سيستم تقويت مي‌كند. به همين منظور، استفاده از فايروال‌هاي هوشمند نسل جديد و ابزارهاي پيشرفته مانند XDR و EDR مي‌تواند در شناسايي و پاسخ به تهديدات مختلف كمك شاياني كند.

آزادي عمل و امنيت در دنياي سايبري
 با قوانين جديد
در دنياي پيچيده و پوياي سايبر، نياز است قوانين قديمي و زائد كه مانع رشد و نوآوري مي‌شوند مورد بررسي مجدد قرار گيرند. براي ساختن دنياي سايبري امن و پر رونق، بايد قفل‌هاي زنگ زده را كنار بگذاريم و با ساخت قوانين نوين، دريچه‌هاي نوآوري را به روي كسب و كارها بگشاييم. قوانين جديد بايد هم امنيت را تضمين كنند و هم آزادي عمل براي رشد و پيشرفت را به ارمغان آورند. براي رسيدن به اين هدف، نيازمند همكاري نزديك و هماهنگ بين نهادهاي حاكميتي، سازمان‌ها و متخصصان امنيت سايبري هستيم. تنها در اين صورت است كه مي‌توان انتظار داشت بين امنيت و نوآوري تعادل را برقرار كرده و دنياي سايبري را به مكاني امن‌تر و پوياتر براي همه تبديل كنيم.
 
10 راهكار موثر براي امنيت كسب و كارها
براي اينكه كسب و كارتان در برابر تهديدات امنيتي، از آسيب مصون بماند، به يك‌سري راهكارها نياز داريد كه در ادامه به آنها اشاره خواهيم كرد: 
1- شناسايي اطلاعات حساس: ابتدا داده‌هايي كه نياز به محافظت دارند را شناسايي كرده و برنامه‌هاي امنيتي مناسب براي آنها اجرا كنيد.
2- آموزش كاركنان: به كاركنان خود بهترين روش‌هاي امنيتي و آگاهي از تهديدات احتمالي را آموزش دهيد.
3- استفاده از رمزهاي عبور قوي: رمزهاي عبور قوي و منحصر به فرد ايجاد كنيد و آنها را به صورت دوره‌اي تغيير دهيد.
4- امنيت دستگاه‌ها و شبكه‌ها: برنامه‌هاي ضدبدافزار با قابليت پاسخ خودكار و فايروال‌هاي هوشمند را استقرار داده و از شبكه‌هاي رمزنگاري شده استفاده كنيد.
5- به روزرساني خودكار نرم‌افزارها: به روزرساني‌هاي خودكار براي سيستم عامل، برنامه‌ها و نرم افزارهاي امنيتي را فعال كنيد.
6- محافظت از محيط كسب وكار: اقدامات امنيت فيزيكي مانند كنترل دسترسي به ساختمان و نظارت تصويري را اجرا كنيد.
7- رمزنگاري داده‌ها: از ابزارهاي رمزنگاري قوي براي حفاظت از اطلاعات حساس استفاده كنيد. (مانند DLP و غيره).
8- نظارت مستمر بر شبكه‌ها: با راه‌اندازي مراكز عمليات امنيت شبكه‌ها را به‌طور مداوم نظارت كنيد تا تهديدات را شناسايي و به آنها پاسخ دهيد.
9- ايجاد سياست‌هاي امنيتي مناسب: سياست‌هاي امنيتي مناسبي را مطابق با استانداردهاي بين‌اللملي امنيت تدوين و اجرا كنيد.
10- واكنش و بازيابي حادثه: برنامه‌هاي پاسخگويي قوي به حوادث داشته باشيد تا بتوانيد رخنه‌ها را سريع تشخيص داده و عمليات را بازيابي كنيد.
امنيت سايبري، نه تنها يك ضرورت بلكه يك سرمايه‌گذاري حياتي براي هر كسب و كاري است. با توجه به افزايش تهديدات سايبري و پيچيدگي حملات، كسب و كارها بايد به‌طور جدي به امنيت اطلاعات خود بپردازند. با استفاده از راهكارهاي ارايه شده، شركت‌ها و سازمان‌ها مي‌توانند با اتخاذ رويكردهاي چندلايه و پيشرفته، از اطلاعات حساس خود محافظت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون