• ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5866 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر

كوتاه درباره فيلم درون بيرون‌2 (‌‌2 ‌‌Inside Out ‌)

مديريت احساسات

تينا جلالي

فيلم «درون بيرون 2»، فارغ از اينكه انيميشني با ساختار جذاب و شاد است، نكات روانشناختي بي‌شماري با خود دارد، اگرچه جهان فيلم براي كودكان و نوجوانان ساخته شده، اما مناسب سنين مختلف است و هر كسي با هر طرز تفكري و با هر نگاهي مي‌تواند به تماشاي اين انيميشن بنشيند و از تماشاي آن لذت ببرد.  از ساختار فيلم بگذريم، اساسا دوگانه «درون بيرون» درباره چالش احساسات فرد است، فيلم همچون روانشناس با مخاطبش حرف مي‌زند و لحظه لحظه‌هاي زندگي، تلخي‌ها، رنج‌ها را براي او تشريح و تحليل مي‌كند و در انتها مي‌گويد اگر احساسات درست مديريت شود، جسم و روح ما هم درست عمل مي‌كند، به بيان ديگر فيلم به مخاطب اين هشدار را مي‌دهد كه اگر نتوانيم بر احساسات منفي و ترس و اضطراب‌هاي زندگي غلبه كنيم اين احساسات هستند كه بر ما غلبه كرده و نيرو و توان را از ما مي‌گيرند.

همان‌طور كه اشاره شد، «درون بيرون» 2 قسمت دارد و قصه آن حول دختري به نام رايلي است، در بخش اول فيلم «درون بيرون»، ما كودكي رايلي را با خواسته‌ها و اميال كودكانه در كنار احساسات غم و شادي و خشم و تنفر مي‌بينيم. در قسمت اول هر آنچه كودكان در سنين پايين با آن مواجه هستند متناسب با روحيه آنها و احساسات‌شان مي‌بينيم، به عنوان مثال شادي‌هاي بچگانه، لجبازي‌هاي كودكانه، غم و خشمي كه لحظه‌هاي آنها را مي‌سازد، آنجايي كه كودكان ناگهان شادي مي‌كنند يا از شدت خشم فرياد مي‌زنند يا زماني كه قهر مي‌كنند همه اين چالش‌ها قصه زندگي رايلي را در قسمت اول مي‌سازد. 

 اما در بخش دوم رايلي به سن بلوغ مي‌رسد، او ورزشكار است و هاكي بازي مي‌كند و با رسيدن به سن بلوغ تغييرات و بحران‌هايي در او ايجاد مي‌شود و حالا او بايد از اين تغييرات پي در پي عبور كند. 

رايلي اگر در قسمت اول فيلم «درون بيرون» احساساتي نظير شادي و غم و تنفر و خشم را تجربه مي‌كرد حالا با سن بلوغ در بعضي لحظه‌ها خجالت مي‌كشد، يعني حس شرم در او نمايان مي‌شود يا لحظه‌هايي رايلي بي‌حوصله است، اما آن چيزي كه تمام جسم او را در بر مي‌گيرد و رايلي بايد با آن مبارزه كند، اضطراب و استرس است. در واقع در بخش دوم فيلم «درون بيرون 2» به مخاطب هشدار داده مي‌شود كه اضطراب بيش از حد آن هم در مقطع حساس بلوغ چه پيامدهاي جبران‌ناپذيري دارد و ديگر اينكه چگونه حس «شادي» در لحظه لحظه‌هاي سخت زندگي نجات‌بخش است و به كمك آدمي مي‌آيد و او را از سقوط و فروپاشي نجات مي‌دهد. 
اما ساختار «درون بيرون 2» به گونه‌اي است كه همچون ديگر آثار ديزني، نه تنها مخاطب خسته نمي‌شود كه با آن همذات‌پنداري كرده و تا انتها به تماشاي  فيلم  مي‌نشيند. 
البته كه قسمت اول فيلم «درون بيرون» به لحاظ قصه و ساختاري جذاب‌تر است، اما فروش خيره‌كننده آن در بخش دوم به‌طوري كه آن را به پرفروش‌ترين انيميشن تاريخ سينماي جهان تبديل كرده خود گواهي بر استقبال مخاطب از اين فيلم است. تماشاي اين فيلم سالم و شاد و آموزنده به خانواده‌ها و نوجوانان توصيه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون