• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5867 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر

شجاعت، صداقت و تدبير

مهدي عليخاني

وضعيت جنگ غزه متاثر از انگيزه‌هاي شوم فردي نتانياهو، تحولات جديد حوزه مديترانه و نزديكي انتخابات امريكا روز به روز بغرنج‌تر مي‌شود. رژيم صهيونيستي در اقدامات خود هيچ حد و مرزي نمي‌شناسد. تفاوتي ميان نظاميان و غيرنظاميان خصوصا كودكان و زنان قائل نيست. تنها در پي نابودي و كشتار و ترور و در يك كلام پرهزينه ساختن هرگونه مقاومت و دفاع از خود در برابر يك شرارت تاريخي است. در جديدترين اقدام، اين رژيم مقر فرماندهي حزب‌الله را هدف قرار داد و دبيركل محبوب آن را به شهادت رساند.
محبوبيت سيدحسن نصرالله در لبنان و منطقه بي‌دليل نيست. او رهبري شجاع و صادق بود. چرا شجاع؟ تنها پيروزي اعراب بر رژيم اسراييل نه توسط دولت‌هاي عرب كه توسط حزب‌الله، يك گروه مبارز غيردولتي و همسو با ايران در دوره رهبري او رقم خورد. علاوه بر اين، در مبارزه با تروريسم تكفيري داعش نيز او و حزب‌الله نقشي تعيين‌كننده داشتند. چرا صادق؟ اظهارات او را پس از جنگ ۳۳ روزه به ياد بياوريد. زماني كه به‌رغم پيروزي حزب‌الله و نظرسنجي‌اي كه بالغ بر ۷۹ درصد از مردم لبنان عملكرد او را خوب يا عالي عنوان كرده بودند، درباره اينكه اگر به قبل باز مي‌گشت، نگاهش به آغاز جنگ چه بود؟ يا سخنان اخيرش پس از انفجار پيجرها و لطمه‌هاي ناشي از آن.
نصرالله و حزب‌الله از اركان مقاومت منطقه بودند، اما با اين وجود، در عين توجه به منافع اسلامي و منطقه‌اي، به منافع ملي لبنان پايبندي داشت. به‌رغم حملات و پاسخ‌هاي روزافزون متقابل ميان حزب‌الله و رژيم اسراييل، تلاش او عدم تسري جنگ زميني در غزه به لبنان بود، چراكه فارغ از نتيجه، او از مخاطرات اين موضوع براي مردم و كشور لبنان آگاهي داشت.
اكنون و در آستانه سالروز آغاز عمليات توفان‌الاقصي توسط حماس، ايران متحدي مهم و كليدي را از دست داده است. نه فقط دوستان كه دشمنان ايران نيز رهبري بي‌نظير نصرالله بر حزب‌الله را يكي از مولفه‌هاي موثر در شكل‌گيري موازنه قدرت مطلوب ايران در منطقه پس از ۲۰۰۶ مي‌دانستند و به اين دليل به چالش كشيدن حزب‌الله و نصرالله در سطح داخلي و منطقه‌اي فصل مشترك اقدامات و توطئه‌هاي برخي بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي شد.
با وجود برخي واكنش‌هاي احساسي در داخل كشور بايد تاكيد كرد كه اين اقدام جنايتكارانه، اولين ترور يك دبيركل حزب‌الله نيست. فرماندهان و اعضاي حزب‌الله آگاهانه با انتخاب اين مسير به شهادت به عنوان يك پاداش و پيروزي نگاه كرده و مي‌كنند. علاوه بر اين، قدرت نرم حزب‌الله هم به‌رغم تحولات سال‌هاي اخير لبنان كه با نقش‌آفريني بيگانگان بر تضعيف اين گروه متمركز بوده، دست‌كمي از توان نظامي آن ندارد و شهادت نصرالله در استحكام اين گروه و افزايش انسجام در لبناني كه سال‌هاست درگير بي‌ثباتي سياسي اقتصادي و اجتماعي است، موثر خواهد بود. 
نتيجه اينكه نقش‌آفريني‌هاي حزب‌الله و نيز پيوندهايش با ايران ادامه خواهد يافت. اگرچه برخلاف برخي پيش‌بيني‌هاي خوش‌بينانه پس از آغاز عمليات هفت اكتبر، شرايط سخت قابل پيش‌بيني منطقه، در كنار تقويت و نمايش بازدارندگي موثر و پاسخ‌هاي لازم در زمان مناسب، اقتضاي تدبير و پرهيز از دام‌هاي شوم را مي‌طلبد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون