• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5867 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر

جهان در شوك شهادت سيدحسن نصر‌الله؛ تل‌آويو بازي خطرناكي را آغاز كرد

شهادت نماد مقاومت

اسراييل جبهه تازه‌اي عليه خود گشود

كمتر از يك روز پس از حمله جنگنده‌هاي رژيم اسراييل با بمب‌هاي سنگرشكن به شش ساختمان در ضاحيه بيروت، ابتدا ارتش اين رژيم در بيانيه‌اي مدعي شد سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله را طي آن به شهادت رسانده است. همين بيانيه ادعاي شهادت علي كركي، از فرماندهان بلندپايه حزب‌الله را نيز مطرح كرد. كمي بعدتر، راس ساعت 3 بعدازظهر شنبه، حزب‌الله لبنان طي بيانيه‌اي خبر شهادت دبيركل حزب‌الله را تاييد كرد. ناظران خبر شهادت اين رهبر جنبش مقاومت در منطقه را نقطه عطفي در تحولات منطقه طي يازده ماه گذشته مي‌دانند. در همين راستا، روزنامه اعتماد واكنش رسانه‌هاي منطقه و جهان به شهادت رهبر جنبش مقاومت منطقه را بررسي كرده است.

الجزيره: اسراييل با ترور شهيد نصر‌الله عليه لبنان اعلام جنگ كرد

روبرت اينلاكش، روزنامه‌نگار و تحليلگر مسائل منطقه نيز در الجزيره به شهادت سيد حسن نصرالله واكنش نشان داد و نوشت كه حمله جمعه شب به ضاحيه بيروت و ترور رهبر حزب‌الله، نه اعلان جنگ با حزب‌الله، كه در واقع اعلام جنگ عليه مردم لبنان و تماميت ارضي اين كشور است. حمله گسترده اسراييل به لبنان، كه بيشترين تلفات روزانه را از سال 1982 به بار آورد، به هيچ روي متوجه حزب‌الله لبنان نبود و هدف ايجاد هرج و مرج و ترساندن كل نظام لبنان تلقي مي‌شود. وقتي رژيم اسراييل تصميم به ترور يك رهبر سياسي در كشوري مي‌گيرد، اين به معناي جنگ با يك گروه در نقطه‌اي از جهان نيست، بلكه اعلان جنگ به كل حاكميت لبنان است. اينلاكش در بخش ديگري از يادداشت خود مي‌نويسد كه جهان تا پيش از اين به بهانه‌هاي متفاوت اعلام مي‌كرد كه اسراييل حق دفاع از خود را دارد، در حالي كه اكنون با ترور سيد حسن نصرالله، كه حزبي سياسي در لبنان قلمداد مي‌شود، به نوعي قصد دارد با بالا بردن تنش، به جنگ و آشوب در منطقه ادامه دهد. او در ادامه مي‌نويسد كه اين اسراييل بود كه ابتدا در دهه‌هاي گذشته حاكميت لبنان را نقض كرد و باعث تشكيل حزب‌الله شد. اكنون سران اين رژيم تلاش دارند القا كنند كه حزب‌الله عامل ناامني در منطقه است، در صورتي كه اين اسراييل است كه با ترور بالاترين مقام حزب‌الله عملا به آشوب در منطقه دامن زده است.

فرانس 24: شهيد نصر‌الله متحدي قدرتمند براي ايران بود

فرانس 24 نيز به شكل متفاوتي به خبر شهادت سيدحسن نصرالله واكنش نشان داد. اين خبرگزاري نوشت؛ نصرالله رهبري حزب‌الله را طي دهه‌ها درگيري با اسراييل برعهده داشت و زمينه را براي تبديل اين گروه صرفا نظامي به جنبشي سياسي- نظامي كه در ساختار لبنان محبوبيت زيادي داشت، فراهم كرد. فرانس 24 افزود؛ سيدحسن نصرالله تا حد زيادي براي افزايش نفوذ حزب‌الله از يك گروه نظامي به قدرتمندترين نيروي سياسي لبنان تلاش كرد. او اين گروه مسلح را طي دهه‌ها درگيري با اسراييل رهبري كرد و بر تبديل آن به نيرويي با نفوذ منطقه‌اي نظارت كرد و به يكي از برجسته‌ترين چهره‌هاي عرب در ميان نسل‌ معاصر تبديل شد. او در ميان هواداران مسلمان شيعه‌ از جايگاه بلندي برخوردار بود، زرادخانه‌اي بسيار بزرگ‌تر و مدرن‌تر از ارتش ملي لبنان داشت و بر نهادهاي لبناني مسلط بود. در بخش ديگري از گزارش، فرانس 24 اين‌گونه شخصيت رهبر حزب‌الله را توصيف كرد: نصرالله در ميان حاميانش به دليل ايستادگي در برابر اسراييل و ايالات متحده تحسين مي‌شد. نصرالله در چشم دشمنانش، رييس سازماني بسيار قوي و متحد وفاداري براي ايران در نبرد دايمي با اشغالگري و همچنين براي نفوذ تهران در خاورميانه بود. نصرالله رهبري فرهمند براي حزب‌الله بود كه توانست سرانجام در سال 2000 نيروهاي اسراييلي را از جنوب لبنان بيرون برانند و به اشغال 18 ساله لبنان پايان دهند.

سي‌ان‌ان: شهيد نصر‌الله ميراث طلايي براي حزب‌الله بر جاي گذاشت

خبرگزاري امريكايي سي‌ان‌ان نيز خبر شهادت رهبر حزب‌الله را در قالب تحليلي پوشش داد. اين خبرگزاري مي‌پرسد معناي ترور و شهادت سيد حسن نصرالله براي منطقه چه خواهد بود؟ سي‌ان‌ان براي يافتن اين پاسخ به سراغ امل سعد، كارشناس مسائل مربوط به حزب‌الله و مدرس روابط بين‌المللي رفت، اين تحليلگر در اين باره مدعي شد، بعيد است كه ترور سيدحسن نصرالله تداوم عملياتي جنبش را مختل كند، اما مي‌تواند در مقطعي زمينه ضعف روحيه اعضاي مقاومت را فراهم كرده و در بازه زماني كوتاه اين جريان را متوقف كند. اما حزب‌الله در ميان‌مدت بار ديگر قدرت خود را احيا كرده و همچنان براي اسراييل تهديد خواهد بود.اين استاد روابط بين‌الملل در دانشگاه كارديف در ولز افزود كه اين بدان معنا نيست كه سازمان فلج شده است. حزب‌الله سازماني است كه براي سازگاري با اين نوع شوك‌ها ساخته شده است و به گونه‌اي تعريف گشته كه انعطاف‌پذير باشد و ترور رهبران فردي را دوام بياورد. حنين قدر، يكي از اعضاي ارشد موسسه واشنگتن و نويسنده در مورد حزب‌الله نيز به سي‌ان‌ان گفت كه افراد كمي در بدنه حزب‌الله هستند كه مي‌توانند با محبوبيت نصرالله برابري كنند، چراكه نصرالله از نزديك با «روزهاي طلايي» اين گروه ازجمله پايان اشغال جنوب لبنان توسط اسراييل در سال 2000 و جنگ اسراييل و لبنان در سال 2006 در ارتباط بود.

رويترز: شهيد نصر‌الله رهبر «چتر مقاومت» در برابر اسراييل بود

خبرگزاري رويترز نيز سيد حسن نصرالله را رهبري دانست كه طي سي سال گذشته توانسته است روز به روز بر قدرت نيروهاي تحت امرش بيفزايد و در مقابل اسراييل قيام كند. اين خبرگزاري معتقد است؛ نصرالله در ميان حاميانش به خاطر ايستادگي در برابر اسراييل و سرپيچي از ايالات متحده به ياد مي‌ماند. نفوذ منطقه‌اي او در طول نزديك به يك سال درگيري ناشي از جنگ غزه به نمايش گذاشته شده است و حزب‌الله با حمايت از حماس در جنگ غزه، عملا به نماد مقاومت در ميان جنبش‌هاي ضد اسراييلي و ضد امريكايي بدل شد. رويترز با لقب دادن «چتر مقاومت» به حزب‌الله، به نوعي فرمانده ميداني مقاومت در يازده ماه گذشته را سيدحسن نصرالله دانست و حذف او را ضايعه بزرگي براي ساير نيروهاي جنبش مقاومت قلمداد كرد. در ادامه رويترز نوشت؛ نصرالله سابقه طولاني در زمينه تهديد دشمنان قدرتمندش داشت. با تشديد تنش‌هاي منطقه‌اي پس از شروع جنگ غزه، نصرالله هشداري پنهاني به كشتي‌هاي جنگي امريكا در درياي مديترانه داد و به آنها گفت: ما براي ناوگان‌هاي شما كه ما را تهديد مي‌كنند، آماده‌ايم. در سال 2020، نصرالله پس از شهادت ژنرال قاسم سليماني در حمله پهپادي امريكا در عراق، وعده داد سربازان امريكايي در منطقه با تابوت آنجا را ترك كنند. او مخالفت شديد خود را با عربستان‌سعودي به دليل مداخله مسلحانه در يمن ابراز كرد، جايي كه رياض با حمايت ايالات‌متحده و ساير متحدانش به دنبال عقب‌نشيني نيروهاي انصارالله يمن بود. او در پيامي خطاب به رياض گفت: روي جنگ با ايران شرط نبنديد، زيرا آنها شما را نابود خواهند كرد.

اسكاي نيوز: با ترور نصر‌الله مقاومت جبهه جديدي را عليه اسراييل ايجاد مي‌كند

اسكاي نيوز، خبرگزاري بريتانيايي نيز در گزارشي شهادت رهبر حزب‌الله واكنش را بازتاب داد و نقش او را در جنگ اسراييل با حماس در يازده ماه گذشته برجسته كرد. اسكاي‌نيوز نوشت؛ يك روز پس از حملات 7 اكتبر در اسراييل، حزب‌الله شروع به حمله به مواضع نظامي اسراييل در امتداد مرز كرد و آن را «جبهه پشتيبان» براي غزه ناميد. از آن زمان درگيري‌هاي ايذايي و پراكنده تقريبا هر روز مبادله شده است و در هفته‌هاي گذشته، با افزايش تنش‌ها، سيد حسن نصرالله سعي كرد لحني تندتر در قبال رژيم اسراييل داشته باشد، چراكه اسراييل با ترور فرماندهان بلندپايه اين جنبش، عملا به سمت تشديد تنش گام برداشته بود. از نگاه اسكاي نيوز، اوج تنش ميان حزب‌الله و اسراييل پس از انفجار پيجرها و بيسيم‌ها رخ داد و دو طرف به سمت جنگي تمام عيار در حركت بودند. اين امر تا حدي باعث شده بود تا فشار بر جبهه حماس نيز كاهش يابد و به نظر اين وضعيت ماحصل تاكتيكي بود كه از سوي حزب‌الله و شخص سيد حسن نصرالله اتخاذ شد. حال با ترور رهبر حزب‌الله، به نظر مي‌رسد تنش‌ها در منطقه تشديد شود و حتي جبهه‌هاي شديدتري عليه اسراييل گشوده شود.

الاهرام: جانشين شهيد نصر‌الله كيست؟

نشريه الاهرام مصر به مساله جانشيني سيد حسن نصرالله، رهبر شهيد جنبش حزب‌الله پرداخته است. اين نشريه با برجسته كردن بيانيه شهادت رهبر حزب‌الله، نوشت؛ براساس اين بيانيه، حزب‌الله متعهد شد به جنگ عليه اسراييل، حمايت از غزه و فلسطين و دفاع از لبنان و مردم آن ادامه دهد.اين جنبش با تاكيد مجدد بر «وفاداري به مقاومت و فداكاري تا پيروزي»، به نظر مي‌رسد قصد دارد راه رهبرش را ادامه دهد. الاهرام به نقل از مقامات اسراييلي مدعي شد؛ هاشم صفي‌الدين، پسر دايي رهبر شهيد لبنان كه يكي از شخصيت‌هاي كليدي جنبش است، يكي از معدود رهبران ارشد حزب‌الله است كه در محل حمله حضور نداشت. صفي‌الدين از ديرباز به عنوان جانشين بالقوه نصرالله شناخته مي‌شد. به نوشته الاهرام، به نظر مي‌رسد صفي‌الدين شخصيتي بالقوه براي رهبري جديد حزب‌الله است، چراكه از ديرباز با سيد حسن نصرالله بوده و از همه بيشتر و بهتر از برنامه‌هاي رهبر شهيد حزب‌الله آگاهي داشته است.

واشنگتن تايمز: ترور شهيد نصر‌الله تلاش اسراييل براي پايان دادن به صبر راهبردي ايران است

نشريه واشنگتن تايمز نيز با انتشار گزارشي مدعي شد: ترور سيد حسن نصرالله ممكن است با پاسخ سخت ايران مواجه شود. اين نشريه مدعي است با اين حال، ترور سيدحسن نصرالله مي‌تواند مقامات ايران را به اين نتيجه برساند كه اسراييل از خطوط قرمزش عبور كرده است و احتمالا حمله تلافي‌جويانه‌اي عليه اسراييل تعريف كند. از طرفي، ساير گروه‌هاي مقاومت نيز به خط شده‌اند تا در صورت لزوم مواضع اسراييل را به آتش بكشند. در ادامه، واشنگتن تايمز مي‌نويسد؛اين امر ممكن است حمله زميني اسراييل به جنوب لبنان را تسريع كند و باعث شود ايالات‌متحده نيز براي حمايت از اسراييل به ميدان بيايد. ايران در هفته‌هاي اخير و در پي ترور اسماعيل هنيه وعده داده است انتقام خون رهبر حماس را از اسراييل خواهد گرفت. حال با ترور قدرتمندترين متحد تهران از سوي اسراييل، به نظر مي‌رسد شرايط براي تهران تغيير كرده است و شايد صبر راهبردي را كنار بگذارد. به ادعاي اين نشريه، يكي از دلايل احتمالي صبر راهبردي ايران، عدم تمايل به تشديد تنش در منطقه در آستانه بحث‌ها درباره تجديد مذاكرات هسته‌اي با واشنگتن است. از طرفي، بالا رفتن تنش در منطقه مي‌تواند به تنش ميان تهران با واشنگتن نيز بينجامد. ازسوي ديگر، واشنگتن تايمز مدعي است؛ اكنون اسراييل احساس مي‌كند موازنه قدرت در مرز لبنان به نفع اين رژيم در حركت است. اين درحالي است كه محور مقاومت به رهبري ايران ممكن است هر لحظه به اين فكر بيفتند تا محاسبات اين بازيگر را برهم زند. در پايان، اين نشريه نتيجه مي‌گيرد ترور سيد حسن نصرالله مي‌تواند پروژه راهبردي مقاومت در منطقه را با چالش مواجه كند با اين همه مقاومت به خوبي مي‌داند در شرايط حساس چگونه تاكتيك‌هايش را بازتعريف كند.

نيويورك تايمز: عدم تمايل حسن نصر‌الله به خشونت اسراييل را جسورتر كرد

نيويورك تايمز با انتشار خبر شهادت حسن نصر‌الله، رهبر حزب‌الله لبنان با انتشار يادداشتي مدعي شد: هفته‌ها پس از حمله غافلگيرانه حماس به اسراييل كه آغازگر جنگ غزه در اكتبر گذشته بود، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، رويكرد اعضاي اين حزب در ارتباط با جنگ غزه را تشريح كرد.او از طريق لينك ويديويي با حاميانش سخن گفت و تاكيد داشت كه حزب‌الله به دنبال ايجاد تعادل بين حملات فرامرزي به اسراييل در حمايت از حماس و اجتناب از يك جنگ همه‌جانبه است.با اين همه حملات اخير اسراييل به مواضع حزب‌الله از انفجار پيجرها و واكي تاكي‌ها گرفته تا ترور فرماندهان اين گروه، معادلات را پيچيده كرد.به ادعاي نيويورك تايمز، روز جمعه، ارتش اسراييل حسن نصرالله را هدف قرار داد و با توسل به بمب‌هاي قدرتمندي پرتابي به سوي مقر اين گروه در نزديكي بيروت، رهبري اين گروه را ترور كرد.مايكل يانگ، سردبير ارشد مركز خاورميانه كارنگي در بيروت در ارتباط با ترور حسن نصر‌الله مدعي شد: «حزب‌الله معتقد بود كه بازي بازدارندگي با اسراييل يكنواخت است، اما اسراييل شرايط را تغيير داد و ماجراجويي پرهزينه‌اي را كليد زد.» به ادعاي نيويورك تايمز، حسن نصرالله بيش از سه دهه رهبري حزب‌الله را برعهده داشت و ترور او اين حزب را از داشتن رهبري باتجربه كه از جايگاهي برجسته برخوردار بود، محروم كرد. اين نشريه در ادامه مدعي شد؛ به نظر مي‌رسد كه نصرالله در جريان تصميم‌سازي‌هايش براي هدايت اين جريان به نبردي جديد با اسراييل، تصور مي‌كرد كه تداوم جنگ مي‌تواند اسراييل را خسته كرده و در نهايت زمينه را براي توقف درگيري‌ها هموار كند.اين استراتژي تا حد زيادي جواب داد، زيرا اسراييل و حزب‌الله مواضع را در سراسر مرز لبنان و اسراييل (سرزمين‌هاي اشغالي) بمباران و گلوله‌باران كردند، اما هر دو بازيگر تلاش داشتند تا نوعي بازدارندگي ايجاد كرده از جنگي تمام عيار بپرهيزند.اما در هفته‌هاي اخير، رهبران اسراييل كه با فشار داخلي براي يافتن راهي جهت بازگشت ده‌ها هزار اسراييلي به فشار قرار داشتند، حملات خود را تشديد كردند. همين متغير معادلات را پيچيده كرد. به ادعاي نيويورك تايمز، اسراييل در برابر حزب‌الله دو مزيت داشت؛ اول، سرويس‌هاي اطلاعاتي اين بازيگر قوي بود و توانست مقدمه انفجارهاي پيجرها را فراهم كند.يانگ در ادامه مدعي شد، دومين مزيت ادعايي اسراييل شايد سوءاستفاده از عدم تمايل حسن نصر‌الله به گسترش دامنه خشونت بود.به گفته اين تحليلگر حزب‌الله داراي زرادخانه‌اي قدرتمند و مجهز و نيروهايي زبده است، اما عدم تمايلش به تنش‌زدايي براي تل‌آويو فرصت‌ساز شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون