• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5867 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر

مردي كه امپراتور دوبله ايران است

بزرگداشت نصرالله مدقالچي پيشكسوت هنر دوبله ايران، به بهانه يك عمر تلاش و توليد مستمر و موثر در عرصه صدا در آستانه ۸۰ سالگيش برگزار شد.
در ابتداي مراسم ناصر ممدوح درباره نصرالله مدقالچي گفت: صداي شناخته شده‌اي دارد. صدايي ماندگار كه نياز به تعريف ندارد. صداي او مورد توجه همگان بوده و كارشان فوق‌العاده است. سال‌هاي اولي كه در دهه ۴۰ آمده بودند، من هم دهه ۴۰ وارد اين حرفه شدم، آقايان مظفري، دايمي، ربيعي بودند كه دوران خوبي بود. من در كنار اين عزيزان بزرگ شدم و درس گرفتم و براي‌شان آرزوي سلامتي دارم.
سپس حسين شايگان عنوان كرد: شايد هيچ كس مانند يك مترجم نتواند درباره كار يك مدير دوبلاژ و پس از آن گوينده قضاوت كند. من خيلي خوشبخت بودم كه اين اواخر همكاري‌ام با آقاي مدقالچي بيشتر شد. ضمن اينكه من ديگر با دوبلاژ همكاري ندارم ولي در اين ۲-۳ سال اخير به جهاتي چند فيلم با هم كار كرديم كه به نظرم آثار ماندگاري خواهد بود. براي همه صدايش شناخته شده، اما براي ما شخصيتش هم شناخته شده است؛ شخصيتي بسيار مهربان و دوست داشتني.
علي زارعان نيز در ادامه مراسم بيان كرد: اولين تجربه دوست‌داشتني همكاري با نصرالله مدقالچي در مجموعه آن‌شرلي بود؛ من آن زمان در گروه كودك شبكه يك كار مي‌كردم، آن‌شرلي توليد سال ۱۹۷۹ بود كه در انبار آرشيو گم شده بود و مدت‌ها بعد پيدا شد. آقاي مدقالچي هم به اين كار دل دادند. در شعر اول اين مجموعه، بهره‌گيري ايشان از الفاظ و كلمات در كنار هم و رسيدن به آن‌شرلي اتفاق عجيب و غريبي بود.
وي گفت: فصل دوم همكاري ما در شعر بود. او يك رغبت عجيب و غريبي به شعر داشته و دارد. براي من خيلي جذاب است كه ايشان در هر حالتي در پي پيدا كردن روال تكلم اشعار هستند. تجربه زيسته من با استاد در حوزه شعر شايد كمتر نصيب كسي شده باشد كه ما با هم حافظ، غزليات شمس و... مي‌خوانيم.
سپس حامد مختاراني بيان كرد: استاد مدقالچي مانند پدر من است و حق پدري دارد. وقتي كه ايشان به من محبت دارند و تماس مي‌گيرند؛ به احترام‌شان تماس‌هاي‌شان را هم هميشه ايستاده جواب مي‌دهم. خدمت‌شان بودم، بزرگواري كردند و كنارشان درس گرفتم؛ افتخار دادند با ايشان در استوديو مجموعه آثاري را از مولانا با همراهي دكتر شفيعي كدكني و پروفسور امين جمع كرديم كه به زودي به سمع و نظرتان خواهد رسيد.
در ادامه اين مراسم عباس مطمئن‌زاده گفت: هر نقشي را كه مي‌خواهد گويندگي كند، با آن شخصيت و آن كاراكتر صدايش تغيير مي‌كند و متناسب با آن مي‌شود. براي همين تمام نقش‌هايي كه او گويندگي كرده همه ماندگار شده است. كارش از دهه ۴۰ با نقش‌هاي كوچك آغاز شد، اساتيد خوبي داشت و علاوه بر صداي خاصش، استعداد و توانايي و پشت كار داشت كه كار را خيلي جدي مي‌گيرد. هنوز هم كه هنوز است براي هر نقشي كه بازي مي‌كند، تمرين بسيار كرده و روي آن مطالعه مي‌كند. براي همين نقش‌هايش همه ماندگار مي‌شود.
مصطفوي گفت: سينماي هندوستان هم فيلم سينمايي از روي همين گزارش پرس تي وي ساخت كه ۴۷ ميليون دلار فروش داشت. بعد از آن معلولين ديده شدند و اتفاقات خوبي افتاد. برنامه راديويي و كنداكتور راديويي به بچه‌ها اختصاص دادند، جشنواره فيلم معلولين راه‌اندازي شد و ...
در ادامه اين مراسم فريدون قيصري‌پور بيان كرد: بعضي شاعران، وقتي شعر مي‌گويند شاعرند. من ايشان را از صداي‌شان شناختم و با شعر مولوي بيشتر روي حافظه من خط انداختند. مرحوم مادرم به عنوان يكي از داشته‌هاي فرهنگي‌مان به دوبله ايران افتخار مي‌كرد. آقاي مدقالچي همان چيزي كه در صداي‌شان هست، در رفتارشان هم هست.
عماد رسولي نيز گفت: وقتي به زندگي بزرگان نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم افرادي كه در تاريخ اسم‌شان ثبت شده افرادي هستند كه همگي چارچوب‌هايي در زندگي داشتند و آنها فقط تعيين نشده بلكه به آن پايبند هم ماندند. پايبند ماندن به چارچوب در كلام ساده و در عمل بسيار بزرگ است و كار بزرگان. استاد هنوز كه هنوز است به چارچوب‌هاي‌شان پايبندند. اين صداي جادويي، همه جا جادويي است؛ چه وقتي با شما حرف مي‌زند و چه وقتي متن مي‌خواند.
وي ادامه داد: چه متن‌هايي وجود داشته كه استاد نخوانده است، چه پيشنهادهاي چند صد ميليوني براي يك متن با پافشاري‌ها بوده كه استاد قبول نكرد. هر متني را كه مي‌خواهند بخوانند با عشق آن متن را ويرايش و اصلاح مي‌كنند و كلماتي كه فكر مي‌كنند جايگزين بهتري در فارسي دارد، جايگزين كرده و بعد مي‌خوانند. من از استاد خيلي آموختم و افتخار مي‌كنم كه اينجا درباره ايشان صحبت مي‌كنم.
سپس سجاد عزيزي آرام در سخناني درباره نصرالله مدقالچي گفت كه او امپراتور دوبله ايران است و پس از آن پيشكسوت هنر دوبله ايران با تشويق حضار روي صحنه آمد.
مدقالچي در سخناني كوتاه گفت: چه بگويم كه شايسته اين همه مهرباني باشد؟ زبانم الكن شد، اشك‌هايم درآمد، آه آه ... اين آه، ناله نيست، اين آه از عشق شماست كه به من القا شده؛ شايد ۶۲ سال است كه القا شده. من براي همه شما عزيزان آرزوي سلامتي مي‌كنم و از دوستان عزيزم و بزرگواران سپاسگزارم كه در مورد حقير سخن گفتند.
سپس با اهداي لوح‌هاي تقدير و هدايا از نصرالله مدقالچي به بهانه يك عمر تلاش و توليد مستمر و موثر در عرصه صدا در آستانه ۸۰ سالگيش تجليل شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون