• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3123 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر

رييس مجلس شوراي اسلامي:

اختلاف نظر اساسي ميان مجلس و دولت وجود ندارد

گروه سياسي| رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: ضمن اينكه رويكرد مجلس بايد همگام و همكار با دولت باشد بايد عملكرد مستقل هم داشته باشد و من فكر مي‌كنم امروز تعامل مجلس و دولت مناسب است و اختلاف نظر اساسي در اين زمينه وجود ندارد و در مجموع مجلس همگام دولت براي پيشبرد اهداف كشور است. به گزارش ايسنا، گزيده اظهارات علي لاريجاني كه به مناسبت روز مجلس در برنامه نگاه يك به‌طور زنده با مردم سخن مي‌گفت به شرح زير است:
  نمايندگان هم بايد فضل كافي براي اداره امور داشته باشند و هم به شرايط ايران آشنا باشند و شجاعت لازم را نيز براي طرح موضوعات داشته باشند كه نمايندگان از هر حوزه انتخابيه‌يي كه انتخاب شده باشند در قبال كل ملت مسوول هستند.
  در قانون اساسي ما نيز همين گونه است و هيچ نهادي بر مجلس نظارت نمي‌كند و هيچ‌كس در كشور ما نمي‌تواند مجلس را منحل كند و قوه‌يي است كه بايد بر قواي ديگر نظارت كرده و چارچوب‌ها را براي ساير قوا و دستگاه‌ها مشخص كند.
  برخي نزاع‌ها كه ميان مجلس و ساير قوا پيش مي‌آيد خيلي هم عجيب نيست به دليل همين نظارت‌هاست چرا كه نظارت‌ها گاهي گزنده اما در عين حال مفيد است.
  نظارت نمايندگان سه نوع است، يكي اينكه از وزير سوال مي‌كنند يا تذكر مي‌دهند، ديگري تحقيق و تفحص است و مورد سوم استيضاح وزير است كه طبق آيين‌نامه اگر وزير غفلتي صورت داده يا وظايف خود را درست انجام نداده است نمايندگان او را استيضاح مي‌كنند.
  در پارلمان بايد اختلاف سليقه و نظر وجود داشته باشد و اين اختلاف‌ها مفيد است و بايد در پارلمان عقايد مختلف صحبت كنند.
 ممكن است برخي‌ها عقايد مختلف و خلاف عملكرد دولت داشته باشند و ممكن است مسير دولت را درست ندانند اما برآيند مجلس حمايت از دولت است و امكان دارد برخي اختلاف‌نظرها وجود داشته باشد اما اگر بگوييم اينها جلوي دولت را مي‌گيرند و سنگ‌اندازي مي‌كنند درست نيست و برخي تبليغات در اين زمينه نيز نادرست است.
  ضمن اينكه رويكرد مجلس بايد همگام و همكار با دولت باشد، بايد عملكرد مستقل هم داشته باشد و من فكر مي‌كنم امروز تعامل مجلس و دولت مناسب است و اختلاف نظر اساسي در اين زمينه وجود ندارد و در مجموع مجلس همگام دولت براي پيشبرد اهداف كشور است.
  امروز شرايط كشور آرامش نسبي در حوزه اقتصاد و توليد پيدا كرده و اين پايه تحقق اقتصاد مقاومتي است و ما بايد در شرايط فعلي به ضعف‌هاي بخش توليد و صنعت توجه ويژه‌يي كنيم، به عنوان مثال در بهره‌وري مشكلي اساسي داريم همچنين ظرفيت‌هاي خالي نيز در توليد داريم كه عقل حكم مي‌كند به آن توجه كنيم و تا رقابت ايجاد نشود نمي‌توان در عرصه توليد اين مسائل را بهبود بخشيد، چرا كه اگر رقابت وجود داشته باشد مي‌توان به افزايش بهره‌وري در توليد چشم داشت.
  مذاكرات هسته‌يي رو به پيشرفت است و دليلي ندارد نگاه منفي به آن داشته باشيم؛ البته به‌طور طبيعي در بعضي زمينه‌ها با طرف‌هاي مذاكره‌كننده در 1+5 اختلافات جدي وجود دارد.
  كشورهاي غربي از ابتدا نمي‌خواستند كه ايران غني‌سازي داشته باشد، اما ايستادگي ملت و هدايت رهبري باعث شد كه از آن عبور كنيم و امروز بتوانيم غني‌سازي انجام دهيم و امروز نيز طرف‌هاي خارجي اين را به خوبي مي‌دانند ضمن آنكه جمهوري اسلامي ايران هميشه از مذاكره استقبال مي‌كرد و اين موضوع نيز اثبات شده است.
  من فكر مي‌كنم در مجموع در مذاكرات قدري جلو رفته‌ايم و ارزيابي‌ام از مذاكرات اخير نيز منفي نيست و اينكه اينها تحت‌تاثير برخي فشارها زمان خواسته‌اند نيز منطقي است، چرا كه همواره برخي موجودات در منطقه بوده‌اند كه به دنبال خلل در آرامش منطقه هستند و البته از ديد ايران نيز مخفي نبودند اما جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات با مسيري كه پيش مي‌رود مي‌تواند به نتيجه برسد.
  آنچه در كشور ما به وقوع پيوسته، مسائلي است كه در بخش نگاه به داخل داشته‌ايم و برخي از اين نگاه‌ها دچار اشكال است؛ چرا كه ما نبايد از توان داخلي و منابع انساني و خدادادي خود غافل باشيم و طرف‌هاي غربي نيز در مذاكرات تا حد زيادي متوجه شدند كه اگر ايران نگاه به درون داشته باشد تا حد زيادي به پيش مي‌رود و حركت مي‌كند.
 متاسفانه در 50 سال اخير اين سوءتفاهم در اداره كشور وجود داشته است كه اگر فروش نفت زياد شود توسعه ايجاد مي‌شود، ولي اين غلط است چرا كه توسعه در ايجاد توليد و رقابت و رونق اقتصادي است. پس بايد ضمن پيشبرد مذاكرات با نگاه بهتر به توان داخلي در كشور حركت كنيم و به برخي از كارها سرعت ببخشيم.
 پيوند دادن حل مسائل و مشكلات كشور به نتيجه مذاكرات حرف خيلي حرف دقيقي نيست؛ چرا كه مذاكرات حتما مي‌تواند كمك‌كننده باشد و ما نمي‌خواهيم اين مشكلات سياسي هميشه وجود داشته باشد كه البته اين مسائل سياسي تاثيراتي نيز بر كشور دارد اما بسياري از مشكلات اقتصادي ما ربطي به تحريم ندارد و به روش اداره و مديريت مربوط مي‌شود واينكه بخش اداري كشور فربه شده و تعداد پرسنل اداري ما زياد شده ربطي به تحريم ندارد و فقط سليقه مديريتي بوده است.
 مذاكرات هسته‌يي رو به پيشرفت است و دليلي ندارد نگاه منفي به آن داشته باشيم؛ البته به‌طور طبيعي در بعضي زمينه‌ها با طرف‌هاي مذاكره‌كننده در 1+5 اختلافات جدي وجود دارد.
 خيلي از تصميمات مشكل مديريتي بوده كه برخي از اين مشكلات در دولت فعلي بهتر و حل شده و برخي وزرا كه تجربه اقتصادي و صنعتي داشتند تصميمات درست‌تري گرفته‌اند و من فكر مي‌كنم اقبال به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي هرچه بيشتر شود ما مي‌توانيم از اين فرصت بهتر استفاده كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون