ضرورت تغییر در برنامه درس ملی
که متاسفانه هم اکنون میلیاردها دلار در سقف و دیوارهای مدارس خاک میخورند و بلااستفاده هستند.
از دیگر کج قوارگی های نظام آموزشی می توان به:
1. عدم فضاهای تخصصی و کارگاهها در مدارس
2.عدم فضاهای سبز و محیطهای طبیعی در مدارس
3. عدم فضاهای اجتماعی و تفریحی
4. عدم فضاهای ورزشی و بهداشتی
5. عدم فضاهای چند رسانهای و هنر
خصوصا در مدارس غیرانتفاعی اشاره کرد که ضرورت تغییر در برنامه درس ملی را قوت می بخشد چرا که نظام آموزشی به 5 دلیل ذیل محکوم به ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار و روشهاست.
1- تحولات علمی و فناوری:
2- نیازهای بازار کار:
3- تغییرات اجتماعی و فرهنگی
4- پژوهشهای آموزشی
5- رقابت جهانی
توسعه پایدار و مسوولیت اجتماعی دو مفهوم کلیدی هستند که در برنامههای درسی مدرن باید به آنها توجه ویژهای شود. این مفاهیم به دانشآموزان کمک میکنند تا به شهروندانی آگاه و مسئول تبدیل شوند که میتوانند در بهبود جامعه و حفظ محیط زیست نقش مؤثری ایفا کنند. در ادامه به توضیح هر یک از این مفاهیم و اهمیت آنها پرداخته میشود:
باری، همانطور که در یادداشتهای قبل بدان اشاره شد توسعه یافتگی در جزيیات است و برای رسیدن به توسعه پایدار و مسوولیت اجتماعی در برنامه درسی در ابعاد سهگانه اقتصادی : بهبود کیفیت زندگی وافزایش رفاه اقتصادی، بعد اجتماعی: تضمین عدالت اجتماعی، کاهش نابرابریها و بهبود شرایط زندگی برای همه افراد جامعه و در بعد زیستمحیطی: حفظ و مدیریت منابع طبیعی و کاهش اثرات منفی بر محیط زیست میتوان نیازهای حال حاضر را بدون به خطر انداختن توانایی نسلهای آینده برای برآورده کردن نیازهای خود تامین کرد. تربیت شهروندان مسوول، توسعه مهارتهای زندگی ، تشویق به نوآوری و کارآفرینی اجتماعی و پاسخ به نیازهای جهانی مانند تغییرات اقلیمی، نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی، آموزش مفاهیم توسعه پایدار و مسوولیت اجتماعی به دانشآموزان کمک میکند تا به شهروندان جهانی تبدیل شوند که نه تنها از نظر علمی و فنی توانمند هستند، بلکه از نظر اجتماعی و زیستمحیطی نیز آگاه و مسوولیتپذیرند. این اقدام نه تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک میکند، بلکه به توسعه پایدار جامعه و حفاظت از محیط زیست نیز یاری میرساند.
پژوهشگر فلسفه تعلیم و تربیت