• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۲ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5871 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۲ مهر

عصر انديشه

سي‌ودومين شماره مجله فرهنگ و علوم انساني عصر انديشه به‌تازگي با عنوان مردمِ مردم‌سالاري ديني؛ دشواره جمهور در يك تئوكراسي نخبه‌گرا منتشر شده و به روي پيشخوان مطبوعات آمده است.

اين سومين شماره از دوره جديد فعاليت عصر انديشه در قالب كتاب‌مجله‌هاي تك‌موضوعي است كه به بررسي نقش و جايگاه مردم در الگوي مردم‌سالاري ديني و ارزيابي تجربه چهل و پنج‌ساله اين الگوي حكمراني در جامعه ايراني مي‌پردازد.

عصر انديشه براي پرداخت به اين موضوع ۱۰ مصاحبه تفصيلي با اساتيد حوزه و دانشگاه، يك مناظره، يك ميزگرد، يك اقتراح از شش استاد علوم سياسي و اقتصاد و هشت يادداشت تحليلي را براي خوانندگان خود تدارك ديده است. در بخشي از سرمقاله اين مجله مي‌خوانيم: «اكنون اين پرسش به ميان مي‌آيد كه در صورت الهي بودن مبناي مشروعيت در الگوي حكومت اسلامي به عنوان يك تئوكراسي نخبه‌گرا، پس تكليف نقش مردم چيست و جمهور چه جايگاه و شأني در فرآيند حكمراني بر خود و اداره جامعه سياسي دارد؟ در پاسخ بايد گفت فلسفه سياسي اسلامي توانسته است به گونه‌اي ميان حق الهي نخبگان منصوب خداوند براي اداره جوامع انساني از يك سو و حق مردم براي تعيين سرنوشت خويش از سوي ديگر يا به عبارتي ميان اسلاميت و جمهوريت پيوندي معقول و منطقي برقرار سازد كه همين پيوند زيربناي خلق پديده بديعي به نام مردم‌سالاري ديني و نظام جمهوري اسلامي در جغرافياي ايران بوده است».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون