• ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5872 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

پشت پرده دور تازه حملات اسراييل به ضاحيه بيروت؛ مقر فرماندهي حزب‌الله بمباران شد؟

نقشه شوم تل‌آويو براي خاورميانه

احسان پناه‌بر| اسراييل روز پنجشنبه بيروت و بالاخص منطقه ضاحيه جنوبي و فرودگاه بيروت را هدف بمباران سنگين خود قرار داد.در همين راستا آكسيوس به نقل از سه مقام اسراييلي مدعي است اسراييل چهارشنبه شب به وقت محلي در بيروت مواضع فرماندهي مركزي حزب‌الله را هدف قرار داد، مقام‌هاي اسراييلي مدعي‌اند كه هدف‌شان ترور سيد هاشم صفي‌الدين، رييس كميته اجرايي اين جنبش است. خبرها در مورد وضعيت اين مقام ارشد حزب‌الله ضد و نقيض است. حزب‌الله لبنان هنوز در ارتباط با اين خبر ادعايي واكنشي نشان نداده است. با اين حال گفته مي‌شود بيروت شب سختي داشته است، به نوشته الجزيره پنجشنبه شب انفجارهاي بسيار قوي پايتخت لبنان را لرزاند و وزارت بهداشت اين كشور از كشته شدن 37 نفر و زخمي شدن 151 نفر در حملات جنگنده‌هاي رژيم اسراييل در سراسر لبنان در 24 ساعت گذشته خبر داد. پايگاه خبري الميادين لبنان نيز گزارش داد در حمله ارتش رژيم صهيونيستي به زيرساخت‌هاي حمل و نقل حياتي لبنان، اين رژيم با دو موشك به گذرگاه مرزي بين سوريه و لبنان آسيب رسانده و باعث توقف تردد ميان دو كشور شد. آويچاي آدرايي، سخنگوي ارتش رژيم اسراييل، روز پنجشنبه با تكرار ادعاهاي پيشين حزب‌الله را متهم كرد كه از طريق اين گذرگاه، از سوريه به لبنان اسلحه منتقل مي‌كند. وزير حمل و نقل لبنان، علي حميه، بعدتر گفت كه تمام گذرگاه‌هاي مرزي از سوي دولت لبنان نظارت مي‌شود و ادعاي اسراييل را بي‌اساس خواند. 
گروهي از تحليلگران مدعي‌اند هدف اصلي اسراييل از افزايش تنش در منطقه رسيدن به نظم نويني است كه اين رژيم و ايالات‌متحده سال‌هاست روياي آن را در سر مي‌پرورانند. اين هدف، با تغيير توازن قوا و همچنين، اشغال نقاطي از منطقه همراه است و يكي از دلايل حضور نظامي ايالات‌متحده در منطقه همين هدف ارزيابي مي‌شود. گيدئون راخمان، تحليلگر مسائل منطقه در روزنامه فايننشال تايمز مي‌نويسد پس از ترور سيد حسن نصرالله، بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل، از اين فرصت (ادعايي) براي «تغيير توازن قوا در منطقه براي سال‌ها» سخن به ميان آورد. به ادعاي او، در صورتي كه اسراييل بتواند به «محور مقاومت» آسيب جدي وارد كند، دستاورد آن در عربستان‌سعودي و امارات متحده عربي كه از نفوذ ايران نيز هراس دارند و عليه انصارالله نيز جنگيده‌اند، «بي سر و صدا مورد استقبال قرار مي‌گيرد.» برخلاف اسراييل، سعودي‌ها همچنان اصرار دارند ايجاد كشور فلسطيني مستقل براي دستيابي به صلح پايدار در خاورميانه بسيار مهم است. دولت عربستان‌سعودي همچنين دلايل خوبي براي ترس از تشديد خصومت‌هاي منطقه‌اي دارد كه مي‌تواند برنامه‌هاي توسعه بلندپروازانه اين بازيگر را تهديد كند. براي اسراييل، تغيير توازن قوا شامل معكوس كردن روايت داخلي شكست و سردرگمي اين رژيم پس از 7 اكتبر است. حمله حماس سرويس‌هاي جاسوسي اسراييل را تحقير كرد، چراكه اين رژيم راهبرد اصلي بازدارندگي‌اش را نه تسليحات، بلكه سرويس‌هاي جاسوسي‌اش مي‌دانست. حال كه اين بازدارندگي خدشه‌دار شده است، تنها گسترش تنش در منطقه مي‌تواند به اسراييل كمك كند با اعمال «دكترين ضاحيه»‌و موارد مشابه، به تغيير توازن قوا برسد. 
ارين بانكو و نهال طوسي در پوليتيكو با انتشار گزارشي و ضمن اشاره به تحولات اخير بالاخص حملات پنجشنبه شب اسراييل به لبنان مدعي‌اند كه بايدن چراغ سبز حمله زميني اسراييل عليه اين كشور را نشان داده است. اين امر نشان مي‌دهد ايالات‌متحده نيز خواهان ايجاد «نظم نوين» در منطقه و در اجراي اين هدف با اسراييل همسو است. به گفته بانكو و طوسي، شخصيت‌هاي ارشد دولت بايدن -عمدتا آموس هوخشتاين، فرستاده ويژه رييس‌جمهوري امريكا و برت مك‌گورك، هماهنگ‌كننده شوراي امنيت ملي خاورميانه- بي‌سر و صدا مقامات اسراييلي را تشويق مي‌كنند حملات خود عليه لبنان به بهانه عقب راندن حزب‌الله از مرز را افزايش دهند. جنگ آنها عليه حزب‌الله، علي‌رغم مخالفت مقامات پنتاگون، وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتي امريكا كه معتقدند اقدام اسراييل عليه حزب‌الله مي‌تواند نيروهاي امريكايي را به درگيري ديگري در خاورميانه بكشاند، با حمايت مستقيم جو بايدن ادامه دارد و با همين حمايت در آينده گسترش مي‌يابد. از نظر بانكو و طوسي، بايدن كه عمر قدرتش به شماره افتاده، احتمالا به دنبال دستاوردي در خاورميانه است و اين دستاورد شايد همكاري با اسراييل براي حذف برخي نيروهاي مقاومت در منطقه باشد. همچنين، اين دو تحليلگر مسائل منطقه مدعي‌اند، ضعف راهبرد دولت بايدن از همان ابتدا درقبال ايران و منطقه باعث شد خاورميانه درگير چنين تنش‌هايي شود.
تهاجم نظامي مداوم اسراييل به غزه و تهاجمات اخير آن به لبنان، بحث‌هاي مناقشه‌آميزي را بر سر مفهوم ادعايي «اسراييل بزرگ» برانگيخته است. اكاترينا مائوي، تحليلگر امور راهبردي در انديشكده سياسي و اقتصادي خاورميانه مدعي است هدف اسراييل از گسترش آشوب و جنگ در منطقه با حمله به لبنان، احياي مفهوم ادعايي «اسراييل بزرگ» است. تصوير ادعايي «نقشه اسراييل بزرگ» روي يونيفرم نظامي سربازان اسراييلي خشم كشورهاي عربي را برانگيخته است. اين خشم البته بي‌اساس هم نيست، چراكه ناظران و افراد نزديك به كابينه نتانياهو هشدار مي‌دهند هدف كلان اسراييل تغيير ژئوپليتيك منطقه است. سرزمين‌هاي ادعايي اسراييل شامل مناطقي از نيل تا فرات، از مدينه تا لبنان، از جمله سرزمين‌هايي در مصر، لبنان، سوريه، عراق، عربستان‌سعودي، كل اردن و سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين است. مائوي بر آن است هيچ نشانه روشني مبني بر اينكه اسراييل از اين هدف چشم‌پوشي كرده، وجود ندارد. اين تحليلگر امور راهبردي مدعي است، جهان به سمت پايان عصر نفت در حال حركت است و مسيرهاي تجاري در سطوح جهاني و منطقه‌اي چند برابر مي‌شود، تغييرات پارادايم جديدي براي ابرقدرت‌هاي سنتي لازم است تا بتوانند به‌طور مسالمت‌آميز با قدرت‌هاي صنعتي و تجاري در حال ظهور رقابت كنند. مائوي نتيجه مي‌گيرد رژيم اسراييل جهت ارتقاي موقعيت خود در رقابت منطقه‌اي به دنبال گسترش اهداف ژئوپليتيك خود است و براي دستيابي به اهداف ادعايي‌اش به اهرم نظامي در سطح گسترده متوسل شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون