• ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5872 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

معاون حقوقي پرسپوليس در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد

گام جديد سرخ‌ها براي دفاع از برند باشگاه مقابل هزاران متخلف

به ديجي كالا و ديوار تا مغازه‌ها و پيج‌هاي مجازي هم هشدار داديم

روزبه دلاور

هومن هدايتي، معاون حقوقي باشگاه پرسپوليس به «اعتماد» گفت: مثلا يك روزي ما با ۲۰ تا مغازه روبه‌رو بوديم كه محصولات پرسپوليس را بدون مجوز مي‌فروختند. امروز وقتي ليست كرديم با ۲۰۰ مغازه مواجه هستيم كه نيازمند تيم حقوقي بزرگ‌تر است و ان‌شاءالله تيم حقوقي هم ‌تقويت مي‌كنيم. ما سراغ سايت‌هاي متخلف هم رفتيم؛ جاهايي كه بستر فروش اينترنتي را براي افرادي كه مجوز فروش البسه ما را ندارند فراهم مي‌كنند، مثل ديجي كالا و ديوار.

به گزارش «اعتماد» يكي از معضل‌هاي فوتبال ايران در بخش اقتصادي عدم انتفاع شخصي از برند و قانون كپي‌رايت است كه متاسفانه در كشور ما رعايت نمي‌شود. در مناطق مختلف كشورمان مي‌بينيم كه مغازه‌ها و مدرسه فوتبال‌هاي مختلفي وجود دارد كه با نام پرسپوليس و استقلال فعاليت مي‌كنند اما مجوزي از اين دو باشگاه پرطرفدار ندارند و به طبع سود مالي هم به اين باشگاه‌ها نمي‌رسد. يا بحث فروش البسه را داريم كه در دنياي فوتبال يكي از مهم‌ترين راه‌هاي درآمدزايي است اما در كشور ما هر شركتي مي‌تواند كيت باشگاه‌هاي ‌مختلف را توليد و به فروش برساند و از درآمد آن ريالي هم سهم باشگاه‌ها نمي‌شود‌. حالا به نظر مي‌رسد وضعيت در فوتبال ما در حال تغيير است و باشگاه پرسپوليس براي درآمدزايي از اين راه دست به اقدامات عملي زده كه مي‌تواند ضمن اينكه دست سودجويان را كوتاه كند و از برند خودش پول در بياورد الگويي براي ساير باشگاه‌هاي كشورمان باشد. براي پيگيري در اين خصوص با هومن هدايتي، معاون حقوقي باشگاه پرسپوليس تماس گرفتيم.‌ هدايتي درباره زمان شروع كار باشگاه پرسپوليس براي دفاع از حقوق برند پرسپوليس و اينكه از كجا آغاز كرديد به «اعتماد» گفت: «استارت اين قضيه در واقع قبل از دوره تصدي من در باشگاه شروع شده يعني از زمان تصدي آقاي حسين دوام. آن زمان هيات‌مديره و مديرعامل تصميم گرفتند بحث استفاده از لوگوي باشگاه يا همان كپي‌رايت را اجرايي كنند چون مدت‌ها بود اين حرف‌ها زده مي‌شود و همه مي‌گفتند چرا باشگاه‌هاي ايراني نمي‌توانند از برند و لباس و پرچم باشگاه خود درآمدزايي كنند يا اجازه مي‌دهند برند باشگاه شان مورد سوءاستفاده قرار بگيرد.»  او ادامه داد: «خودم در آن زمان وكيل باشگاه بودم و به عنوان نفر اجرايي باشگاه اين موضوعات را تعقيب مي‌كردم و خيلي علاقه داشتم اين اتفاق رخ بدهد. اما چون لوگوي ما قبلا ثبت شده بود رفتيم در فضاي ثبت‌نام پرسپوليس كه هم به فارسي و هم به انگليسي آن را ثبت كرديم و الان تمام‌ طبقات كالاهاي توليدي و حتي معدني يا هر چيزي كه شما فكرش را كنيد در هيچ سطحي نمي‌توانند اسم كالاهاي خود را به نام پرسپوليس بگذارند و ما هم با شكايت كيفري شناسايي مي‌كنيم.» هدايتي اضافه كرد: «يك اتفاقي كه در دوره ما رخ داد اين بود كه يك كارگروه درست كرديم به نام صيانت از حقوق معنوي باشگاه و اين كارگروه وظيفه دارد آدم‌هاي اجرايي ما را همراهي كند و درباره شيوه‌هاي كار سياستگذاري كند.»  وي در ادامه با اشاره به مكاتبه با بعضي از فعالان مجازي كه از نام پرسپوليس استفاده مي‌كنند افزود: «خب يك آدم‌هايي يك پيج‌هايي درست كرده بودند به نام مثلا كانال مركزي هواداران پرسپوليس يا صفحه اصلي هواداران پرسپوليس اما اينها فقط رفيق روز خوش باشگاه بودند يعني هر وقت پرسپوليس قهرمان مي‌شد پرچم پرسپوليس را در دست مي‌گرفتند اما با كوچك‌ترين اتفاقي جانب انصاف را رعايت نمي‌كردند و بعد با تبليغات شرط‌بندي به حيثيت باشگاه خدشه وارد مي‌كردند و هواداران گمراه مي‌شدند. ما در اولين گام اينها را شناسايي كرديم و به باشگاه دعوت شدند و مشخصات آنها را گرفتيم و باز هم مجوز فعاليت را به آنها داديم و گفتيم ‌نمي‌خواهيم مزاحم كار افراد شويم بلكه مي‌خواهيم حقوق قانوني پرسپوليس رعايت شود.» هدايتي درباره چگونگي رسيدگي حقوق برند باشگاه پرسپوليس در خارج از فضاي مجازي هم گفت: «در فضاي واقعي با ابلاغ اظهارنامه به افراد شروع كرديم، بيايند و توضيح بدهند. حتي با مذاكره هم‌ كسي حق ندارد لباس پرسپوليس را بفروشد بلكه بايد حقوق مالي باشگاه را تامين كند. در فروشگاه‌هاي منيريه و جاهاي مختلف در حال پيگيري هستيم و ان‌شاءالله گام باشگاه اين است كه بزرگ‌ترين فروشگاه محصولاتش باشد‌. همان طور كه مي‌گوييم از فرد الف نخريد گام بعدي بايد اين باشد كه از آقاي ب بخريد! بعد از حفظ فضاي صيانت مي‌آييم سراغ درآمدزايي باشگاه و ان‌شاءالله الگويي باشد براي همه آنهايي كه به حقوق معنوي اعتقاد دارند و شايد الگويي شود تا تيم‌هاي ديگر وارد اين مسير شوند.» مقام باشگاه پرسپوليس تصريح كرد: «ما خيلي قوانين خوبي در حوزه معنوي داريم كه مي‌خواهيم از آنها استفاده كنيم. تا اينجا كه كار را پيش برديم؛ حالا ببينيم ان‌شاءالله از اينجا به بعد چه مي‌شود.» معاون حقوقي باشگاه پرسپوليس درباره اينكه ساير ارگان‌ها براي احقاق حق پرسپوليس كمك كردند يا خير، گفت: «بله؛ دادسرا مهم‌ترين مرجع در اين خصوص هست كه هميشه با يك شكايت پاي كار آمدند و خودشان هم به اين مسائل حساس هستند كه جاي تشكر و قدرداني دارد. قوه قضاييه خيلي دوست دارد تا اين فضا سالم شود. ضمن اينكه شركاي تجاري ما هم همين را مي‌خواهند.»
وقتي كسي شريك تجاري و اسپانسر يا حامي مالي باشگاه است اين انتظار را دارند كه وقتي تبليغات ما روي لباس شما درج شده چرا هزاران نوع لباس تيم در جاهاي مختلف به فروش مي‌رسد؟ يا حامي لباس ما انتظار دارد كه همراهي كنيم و اقدامات اجرايي كنيم به دليل اينكه آنها هم اوضاع اقتصادي خوبشان را حفظ كنند و اين مسير را بازهم با ما ادامه بدهند.»  هدايتي گفت: «باز هم جا دارد از طرف باشگاه پرسپوليس از قوه قضاييه محترم و دادسراي محترم تشكر كنم كه همكاري مي‌كنند.» 
هدايتي در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به فعاليت گسترده اماكني كه بدون مجوز از برند پرسپوليس استفاده مي‌كنند به «اعتماد» گفت: «مثلا يك روزي ما با ۲۰ تا مغازه روبه‌رو بوديم امروز وقتي ليست كرديم با ۲۰۰ مغازه مواجه هستيم كه نيازمند تيم حقوقي بزرگ‌تر است و ان‌شاءالله تيم حقوقي را هم ‌تقويت مي‌كنيم. ما سراغ سايت‌هاي مختلف هم رفتيم؛ جاهايي كه بستر فروش اينترنتي را براي افرادي كه مجوز فروش البسه ما را ندارند، فراهم مي‌كنند. مثل ديجي كالا و ديوار. ديوار كه خودش كالا نمي‌فروشد اما بستري فراهم شده كه عده‌اي در آنجا كالاهاي فيك ما را به فروش برسانند. مكاتبات لازم را انجام داديم و عمدتا هم در پاسخ به ما اعلام كرده‌اند كه قصد و غرضي ندارند و آماده هستند تا با ما در اين مسير همراه باشند. با آنهايي كه موافق هستند، مذاكره مي‌كنيم و آنهايي كه مخالفت كرده‌اند و گفته‌اند هميني كه هست، قطعا برخورد قانوني خواهيم كرد.»
وي درخصوص اينكه‌ مغازه‌هايي كه با نام پرسپوليس فعاليت بدون مجوزي دارند با تغيير نام مي‌توانند به كار خود ادامه بدهند، گفت: بله؛ فقط نام پرسپوليس را بردارند و هر چيزي كه دوست دارند بگذارند و كار خودشان را انجام بدهند‌. تعداد اينها زياد است و تا جايي كه ديديم  به آنها ابلاغ كرديم  و مي‌كنيم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون