• ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5872 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

گفت‌وگو با محمدرضا منصوري، خواننده موسيقي سنتي به مناسبت اجراي كنسرت در 26 مهرماه

موسيقي سنتي، ميراث فرهنگي ماست

محمدرضا منصوري، خواننده جوان موسيقي ايراني براي نخستين‌بار قرار است با اجراي قطعاتي از بابك زرين و همايون خرم بيست و ششم مهر‌ماه در برج ميلاد به صحنه برود. خواننده جواني كه متولد سال 1370 است و صداي گرم و گيرايي دارد، او موسيقي را نزد اساتيدي نظير سراج، پورناظري، منبري و علي خدايي آموخته است. اجراي 26 مهرماه او، شامل ۱۵ قطعه با كلام و ۲ قطعه بي‌كلام است كه به همراهي اركستر نواي آفتاب به رهبري امين سالمي خواهد بود. ضمن اينكه قطعاتي چون تيتراژ سريال سنجر‌خان به كارگرداني محمدحسين لطيفي با موسيقي بابك زرين، قطعات بي‌ادعا، دير آمدي، عشق ادامه‌دار، ‌اي عشق، طبيب عشق و بانوي باران به تهيه‌كنندگي و موسيقي بابك زرين را نيز خوانندگي كرده است. گفت‌وگوي ما با اين خواننده جوان پيش روي شماست.

 

در ابتداي بحث‌ اگر موافق باشيد كمي درباره جايگاه و اهميت موسيقي سنتي در كشورمان صحبت كنيم.

به نظر من موسيقي خاصه سنتي و اصيل ايراني از عناصر هويت‌ساز فرهنگي ماست و از مهم‌ترين ميراث فرهنگي ما به شمار مي‌رود، مثل آيين نوروز يا هنر فرش ايراني كه همواره مطرح است، موسيقي سنتي ايراني همچنين خصوصيت ارزشمندي دارد. موسيقي سنتي حاصل احوالات اقوام مختلف ايراني است و ريشه در آيين و رسوم ما دارد و يكي از سبك‌هاي موسيقي پرطرفدار و باستاني جهان است.

از موسيقي به عنوان هنري الهام‌بخش ياد مي‌كنند.به شخصه معتقدم هنر موسيقي، هنر والايي است و در آميزش با ادبيات درخشان فارسي نمونه‌اي عالي از فرهنگ ايراني است كه مي‌تواند سبب آشنايي مردم جهان با حقيقت و هويت واقعي سرزمين ما باشد. كما اينكه تاكنون همين‌طور بوده است. معتقدم مردم ايران با سنت‌ها بزرگ شده‌ و در همه جاي جهان كه باشند به موسيقي سنتي گوش مي‌دهند. يكي از فيلمسازان نامي ايران جناب فرهادي در مصاحبه‌شان به اين نكته اشاره داشتند كه در كوچه‌هاي شهر پاريس از خانه‌اي صداي استاد شجريان را مي‌شنوند.

از گرايش و علاقه‌تان به موسيقي سنتي كمي براي‌مان صحبت مي‌كنيد؟

معتقدم موسيقي امري شخصي و سليقه‌اي است و بايد در ذات آدمي باشد و اكتسابي نيست، علاقه‌مندي من به موسيقي سنتي از اين مورد ناشي مي‌شود و مي‌توانم بگويم در ناخودآگاهم بوده و بسيار خوشبختم كه به هنر اصيل و كلاسيك ايراني گرايش دارم.

جناب منصوري گويا نخستين كنسرت بزرگ‌تان را برگزار مي‌كنيد. كمي درباره آماده‌سازي قطعات تازه اجراي‌تان براي ما توضيح دهيد.

بله، نخستين كنسرت بزرگي است كه اجرا مي‌كنيم، البته من قبلا در تالار وحدت كار اجرا داشتم به همين دليل تمايل داشتم سالن ديگري را تجربه كنم كه برج ميلاد را انتخاب كرديم و مذاكرات هم صورت گرفته و همكاري مسوولان هم خوب بود.

درباره آماده‌سازي قطعات بايد بگويم از مدتي پيش ما شروع به ضبط قطعات با بابك زرين كرديم سپس متوجه شديم كه كارها در يك فضاي نو و بديعي در حال خلق است كه متفاوت از فضاي موسيقي كلاسيك شده و به نوعي تلفيقي از پاپ و كلاسيك درآمده است، بنابراين تصميم گرفتيم يك كنسرت تلفيقي اجرا كنيم و اركستري براي اين كار در نظر بگيريم .

آشنايي شما با بابك زرين چگونه صورت گرفت؟

با آقاي زرين از سال 1391 آشنا شدم و تاكنون همكاري‌هاي خوبي با هم داشتيم. همكاري ما فقط محدود به كنسرت نيست و در شاخه‌هاي ديگر ادامه دارد، تقريبا هر ماه يك يا دو قطعه جديد با بابك زرين منتشر مي‌كنيم.

اما قطعاتي كه براي كنسرت اجرا مي‌شود بخش تنظيم اركسترال نداشت كه كارهاي مشترك با بابك زرين هستند و مجدد تنظيم شد، بخشي نيز با تنظيم بابك زرين از آثار زنده‌ياد همايون خرم هستند كه با اجازه خانواده‌ ايشان صورت گرفته است. هميشه دوست داشتم آثار زنده‌ياد همايون خرم را اجرا كنم بنابراين طي مشورت با بابك زرين به اين نتيجه رسيديم كه اين آثار را در كنسرت با تنظيم مجدد بگنجانيم و به نظرم كار جذابي خواهد شد.

انتخاب اركستر نواي آفتاب براي نواختن قطعات اين كنسرت به رهبري امين سالمي چگونه بود؟

با چند اركستر بزرگ براي اجراي قطعات اين كنسرت صحبت كرديم. در مذاكره با دوستان و پيشنهاداتي كه مطرح شد، پس از بررسي و حضور در كنسرت امين سالمي، اركستر نواي آفتاب را براي اجراي قطعات اين كنسرت انتخاب كرديم .

با در نظر گرفتن اين نكته كه شما در زمينه موسيقي سنتي كار مي‌كنيد به نظر شما چرا موسيقي سنتي در ايران مهجور است و جوانان كمتر به آن توجه مي‌كنند؟

كشور ما هنرمندان بزرگ و صاحبنامي در زمينه موسيقي سنتي دارد كه هم صاحب تجربه هستند و هم موضوع را بهتر درك مي‌كنند، به نظرم آنها بايد در اين مورد نظر دهند.

براي ادامه كنسرت‌هاي‌تان در شهرهاي ديگر برنامه‌اي داريد؟

تور ايرانگردي را پس از تهران خواهيم داشت البته اگر استقبال خوب باشد پس از تهران به ايرانگردي و سپس اجراي خارج از كشور فكر و برنامه‌ريزي مي‌كنيم.

پيش‌بيني شما از اجرا چه خواهد بود؟

اجراي ما روز 26 مهرماه است و قطعاتي كه در اين كنسرت اجرا مي‌شود در ۲ سانس و در يك روز در برج ميلاد را اجرا مي‌كنيم، اگر مورد استقبال قرار بگيرد در سانس‌هاي ديگر هم تكرار مي‌شود.

معتقدم كارمان را بايد به نحو احسن انجام دهيم و تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم تا اثري درخور توجه به مخاطب ارايه دهيم، باقي آن ديگر بازخوردش با مردم است. اميدوارم مورد توجه علاقه‌مندان قرار گيرد.

شما از هنرمنداني هستيد كه با فيلمسازان شناخته شده‌اي همچون محمدحسين لطيفي در اثر «سنجرخان» كار كرديد، همچنين كارهاي ديگري از جمله سريال «همه‌گيري» در كارنامه داريد، براي خواندن در فيلم‌ها و سريال‌ها ملاك شما چيست؟ و انتخاب‌تان بر چه اساسي صورت مي‌گيرد؟

نخست انتخابم بر اساس فيلمنامه است، قصه و فيلمنامه سريال يا فيلم برايم بسيار مهم است و در وهله بعد جايگاه كارگردان برايم ارزشمند است، همچنين به فضاي ارتباطي و دوستي با آهنگساز هم اهميت زيادي مي‌دهم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون