• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5873 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر

سي‌ان‌ان جزييات حملات سنگين اسراييل را فاش كرد

شب سياه بيروت

به گفته وزارت بهداشت لبنان، اسراييل در كمتر از سه هفته با حملات هوايي بي‌سابقه خود شهرهاي مختلف لبنان، به ويژه ضاحيه بيروت را بمباران كرده است. اين حملات منجر به كشته شدن بيش از 1400 تن، زخمي شدن نزديك به 7500 نفر و آواره شدن بيش از يك ميليون نفر از خانه‌هاي خود شده است. به گزارش سي‌ان‌ان و به نقل از گروه نظارت بر درگيري ايروارز، بمباران‌هاي اسراييل «شديدترين حملات هوايي» جهان در خارج از غزه در دو دهه اخير است.

اميلي تريپ، مدير گروه مستقر در بريتانيا به سي‌ان‌ان گفت كه حملات اسراييل در حدت و شدتي است كه متحدان قدرتمند اسراييل نيز در 20 سال گذشته انجام نداده‌اند. او به كارزار نظامي تحت رهبري ايالات متحده عليه داعش در سال 2017 اشاره كرد كه در اوج نبرد در رقه - پايتخت واقعي اين گروه تروريستي - 500 نوع مهمات از انواع متفاوت را در يك روز بر منطقه ريخت. اما طبق گزارشات، طي دو روز، در 24 سپتامبر و 25 سپتامبر، ارتش اسراييل اعلام كرد بيش از 2 هزار نوع مهمات استفاده كرده و 3 هزار حمله عليه لبنان انجام داده است.

در مقايسه‌اي كه سي‌ان‌ان انجام داده، در بيشتر جنگ 20 ساله امريكا در افغانستان، ايالات متحده كمتر از 3 هزار حمله در سال انجام داد، به استثناي سال اول تهاجم كه طبق داده‌هاي ايروارز و تجزيه و تحليل سي‌ان‌ان، حدود 6 هزار و 500 حمله در آن بازه زماني انجام شد. تريپ در مورد مقياس و اندازه حملات اسراييل به لبنان افزود: اين حملات به هيچ روي عادي و مرسوم نيست، اما حمله اين رژيم به غزه در سال گذشته - جايي كه تخمين زده مي‌شود نزديك به 60 درصد ساختمان‌ها بر اثر حملات اسراييل آسيب ديده‌اند - اين حملات گسترده را در چشم جهانيان به امري عادي بدل كرده است. اسراييل مدعي است اقداماتي را براي به حداقل رساندن آسيب غيرنظامي انجام مي‌دهد، اما شواهد كاملا گوياي آن است كه بسياري از غيرنظاميان در لبنان و غزه هدف آسيب‌هاي شديد جنگ قرار گرفته‌اند. گروه‌هاي حقوق بشري مانند عفو بين‌الملل مي‌گويند اسراييل آشكارا از مسووليت‌هاي حقوق بشردوستانه بين‌المللي شانه خالي مي‌كند و عليه شهروندان عادي لبنان و غزه مرتكب جنايت جنگي شده است.  سي‌ان‌ان پيش‌تر درباره استفاده ويرانگر اسراييل از بمب‌هاي 2000 پوندي گزارش داده بود. كارشناسان اين نوع مهمات را عامل تلفات بالاي غزه مي‌دانند و به نظر مي‌رسد در حملات هوايي كه منجر به شهادت سيد حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در لبنان شد، نيز از همين مهمات استفاده شد. مهمات انبوه به زيرساخت‌هاي غيرنظامي در غزه و اكنون لبنان آسيب شديدي وارد كرده است. تيم‌هاي تجزيه و تحليل سي‌ان‌ان در بيروت اين هفته دريافتند كه بسياري از حملات اسراييل بدون هشدار قبلي انجام شده است.

اسراييل همچنين در نيمه‌هاي شب، زماني كه بيشتر مردم خواب هستند، دستور تخليه مناطق را به صورت پيامكي ارسال مي‌كند، اقدامي كه بسياري از ناظران آن را مصداق رياكاري و به حداكثر رساندن تلفات غيرنظاميان تعبير مي‌كنند. در نتيجه، تعداد قربانيان در لبنان همچنان در حال افزايش است و يك‌پنجم جمعيت آن اكنون آواره شده‌اند. بر اساس داده‌هاي ACLED (اطلاعات مكان و رويداد درگيري‌هاي مسلحانه)، بيشترين آتش تبادل شده بين اسراييل و حزب‌الله از زمان آغاز جنگ، از حملات، پهپادها، گلوله‌بارها و موشك‌هاي اسراييل در خاك لبنان بوده است. اين سازمان داده‌هاي مربوط به درگيري‌هاي خشونت‌آميز را جمع‌آوري مي‌كند. اسراييل از 8 اكتبر تاكنون نزديك به 9 هزار حمله به لبنان انجام داده است. بر اساس داده‌هاي ACLED، حزب‌الله 1500 حمله را در همان بازه زماني عليه رژيم اسراييل انجام داد. در 25 سپتامبر، اسراييل حملات هوايي خود را با بمباران شديد سراسر مناطقي از لبنان گسترش داد كه مرگبارترين روز براي لبنان از زمان جنگ اسراييل و حزب‌الله در سال 2006 و نقطه عطفي در درگيري كنوني بود. در حالي كه بيشتر حملات هوايي اسراييل در سال گذشته جنوب لبنان را هدف قرار مي‌داد، اسراييل در هفته‌هاي اخير حملات خود را به پايتخت لبنان گسترش داده است. اين رژيم با حملات هوايي متعدد در جنوب بيروت با ساختمان‌هاي مسكوني و مناطق پرجمعيت غيرنظامي، عملا هم در پي گسترش جنگ است و هم هدف آن كشتار غيرنظاميان ارزيابي مي‌شود. اين حملات بيشتر در محله ضاحيه جنوبي بيروت، منطقه مسكوني متراكم متمركز شده است. حملات هوايي اسراييل كه به بهانه مقابله ادعايي با حزب‌الله صورت مي‌گيرد، رنج و درد فراواني براي غيرنظاميان در پي داشته است. تاكنون طي حملات اسراييل، دست‌كم 127 كودك در كمتر از سه هفته جان خود را از دست داده‌اند. به گفته وزارت بهداشت لبنان، تنها در 23 سپتامبر، حداقل 558 نفر - از جمله 50 كودك و 94 زن - شهيد شدند. به گفته مايكل آدامز، مدير لبنان در آژانس بشردوستانه CARE International، زنان و دختران نيز به ويژه از آوارگي ناشي از حملات هوايي متاثر مي‌شوند. آدامز به سي‌ان‌ان گفت كه نزديك به نيمي از افراد در پناهگاه‌هاي اضطراري لبنان را كودكان تشكيل مي‌دهند.

تحولات لبنان در حالي است كه به گزارش وال استريت ژورنال، در حالي اسراييل براي گسترش جنگ در منطقه آماده مي‌شود و دولت بايدن نيز تنها همانند تماشاگري اوضاع پيچيده منطقه را رصد مي‌كند. بسياري از ناظران معتقدند دولت بايدن عملا هيچ راهبردي در قبال مسائل خاورميانه ندارد و قادر نيست فشار بيشتري بر رژيم اسراييل جهت كاهش تنش اعمال كند. اسراييل مدعي شده به پاسخ موشكي ايران در هفته گذشته واكنش شديد (ادعايي) نشان خواهد داد. مقامات كاخ سفيد مدعي‌اند از نزديك با همتايان اسراييلي خود هماهنگ بوده و اميدوارند بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل، حمله احتمالي عليه ايران را تعديل كند.  دموكرات‌هاي سنا به‌طور فزاينده‌اي گمان مي‌كنند كه نتانياهو در تلاش است با تهاجم به لبنان، در سياست داخلي امريكا مداخله كند و به صراحت اعلام مي‌كند كه هفته‌ها قبل از انتخابات هيچ توافق آتش‌بسي در غزه وجود نخواهد داشت. اين امر باعث ايجاد مسووليت سياسي بزرگي براي دموكرات‌ها در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز امريكا در ماه نوامبر مي‌شود. الكساندر بولتون، سردبير روزنامه هيل در سرمقاله اين روزنامه نوشت: برخي دموكرات‌ها، از جمله سناتور كريس مورفي تصور مي‌كنند كه نتانياهو در تلاش است تا دولت بايدن- هريس را تضعيف كند. مورفي به وال استريت ژورنال نيز گفت، معتقد است اقدامات بنيامين نتانياهو در منطقه با هدف تاثيرگذاري بر انتخابات امريكا و تضعيف جايگاه بايدن و كامالا هريس، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا انجام مي‌شود. در همين حال، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا نيز درگيري گسترده‌تر در خاورميانه را براي حمله به بايدن و هريس درك كرده، ادعا مي‌كند كه جهان تحت نظارت آنها از كنترل خارج خواهد شد. درگيري در خاورميانه تنها در چند هفته گذشته به اوج خود نزديك شده، چراكه رژيم اسراييل و ايران بار ديگر روياروي هم قرار گرفتند. ناظران مدعي‌اند روشن نيست راهبرد رژيم اسراييل در منطقه براي گسترش درگيري چيست؟ از همه مهم‌تر، راهبرد دولت بايدن نيز در منطقه نامشخص و مبهم است. 

در طول يك‌سال گذشته، ديپلمات‌هاي امريكايي مكررا به منطقه سفر كرده‌اند، اما هيچ كدام از آنها نتوانسته‌اند در زمينه كاهش تنش و توافق آتش‌بس در منطقه راه به جايي ببرند. در لبنان، عاموس هوخشتاين نه تنها نتوانست تنش را كم كند كه به عقيده برخي ناظران، بر آتش آن هيزم ريخت. به گزارش اكسيوس و به نقل از برخي مقامات دولت بايدن، در هفته‌هاي اخير كاخ سفيد تلاش داشته تا با تمركز بر تهاجمات اسراييل به مواضع حزب‌الله براي خود و حزب دموكرات در آستانه كارزار رياست‌جمهوري فرصت‌سازي كند. از سوي ديگر، به گزارش وال استريت ژورنال، استقبال مقامات امريكا از ترور شهيد سيد حسن نصرالله و همچنين حمايت تسليحاتي و دفاعي امريكا از رژيم اسراييل در رويارويي دوباره با ايران نشان مي‌دهد واشنگتن به دنبال كاهش تنش از طريق فشار بر تل‌آويو نيست. 
دانيل بايمن، همكار ارشد، برنامه جنگ، تهديدات نامنظم و تروريسم در موسسه مطالعات راهبردي و بين‌المللي مي‌نويسد: از زمان آغاز بحران، ايالات متحده درگير ديپلماسي تقريبا مستمري براي برقراري آتش‌بس ميان اسراييل و حزب‌الله بوده است. اكنون مشخص است تلاش‌هاي ايالات متحده به وضوح شكست خورده و در اين شرايط بايدن به دنبال پيشبرد اهدافي در لبنان است كه ايالات متحده سال‌هاست در سر دارد. در واقع، امريكا به دنبال تضعيف ادعايي جنبش حزب‌الله در منطقه است. به عقيده بايمن، قصد راهبردي ايالات متحده در منطقه حفظ امنيت رژيم اسراييل از طريق تضعيف نيروهاي مقاومت است. عاموس هوخشتاين چهره ديپلماسي ايالات متحده در بحران لبنان طرحي را براي جابه‌جايي نيروهاي حزب‌الله به شمال خط آبي و پايان دادن به جنگ ارايه كرده كه در راستاي قطعنامه 1701 سازمان ملل است. هوخشتاين از حضور ناظران آلماني در كنار 130 هزار نيروي يونيفل مستقر در جنوب لبنان حمايت كرده است تا بر فعاليت‌هاي احتمالي حزب‌الله در آنجا نظارت داشته باشند. اين مواضع پس از ترور شهيد سيد حسن نصرالله تكرار شد. مقامات اسراييلي ادعا مي‌كنند كه ديپلماسي به تنهايي آتش‌بس را به همراه نخواهد داشت و قصد دارند از طريق برخورد نظامي حزب‌الله را مجبور به عقب‌نشيني كنند. 

به‌زعم بايمن، با وجود اينكه ايالات متحده براي حل و فصل ديپلماتيك در تلاش است، با تجهيزات، مهمات، پدافند هوايي و اطلاعات از اسراييل حمايت كرده و به نظر مي‌رسد هدف امريكا نيز تضعيف ادعايي قدرت حزب‌الله باشد. با اين حال، بايمن در پايان معتقد است مقامات امريكايي بايد تلاش‌هاي خود را براي برقراري آتش‌بس در لبنان مضاعف كنند، حتي اگر نتوانند در غزه به آتش‌بس دست يابند، چراكه مساله جنگ در لبنان به‌طور قطع مي‌تواند بحران را در منطقه گسترش دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون