• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5874 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

«كروز» چه خدماتي به صنعت خودرو كرده است؟

غول بزرگ قطعه‌سازي

طي دو دهه اخير شاهد آن بوديم كه توليد قطعات خودرو در كشورمان با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو بوده است به‌طوري كه شاهد آن بوديم كه با كوچك‌ترين نوسان قيمت در بازار ارز، بازار قطعات خودرو نيز با نوسانات زيادي همراه مي‌شد. با اين حال اما بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه طي يك دهه اخير با افزايش توليد لوازم يدكي خودرو توليد خودرو نيز به تبع آن افزايش يافته و قطعات خودروي داخلي سهم بيشتري در بازار ايفا كرده‌اند. شركت كروز به عنوان بزرگ‌ترين و پيشروترين قطعه‌ساز صنعت خودرو طي ساليان اخير ركوردهاي زيادي را براي رشد و تحقق توليد به نام خود ثبت كرد. يكي از دلايل اين امر اين است كه اين شركت توانسته به مدد واحدهاي تحقيق و نوآوري خطوط توليد قطعات پيچيده خودرويي را در كشور طراحي و به اجرا برساند.

 

اشتغالزايي در صنعت قطعه‌سازي

از موضوعات اصلي در اقتصاد كشور ايجاد شغل است، كه آن هم نيازمند رونق توليد است و رونق توليد نيازمند سياستگذاري به نفع توليد است تا گردش سرمايه ايجاد شود و كسب‌وكار ميليون‌ها نفر در صنعت خودرو مهيا شود. به‌طوري كه آمارها گوياي آن است كه 800 هزار نفر در توليد قطعات خودرو در كشورمان مشغول به كار هستند و توانسته‌اند 75 درصد قطعات مورد نياز خودروهاي توليد داخل را تامين و روانه بازارها كنند. با اين حال با وجود بيش از 4 دهه از توليد داخلي خودرو در كشورمان به نظر مي‌رسد موانع زيادي بر سر راه خودكفايي در توليد و تامين قطعات خودرو وجود داشته باشد. همان‌طور كه اشاره شد حدود ۲۵ درصد از قطعات مورد نياز ساخت خودرو در كشور، وارداتي است كه عمدتا مربوط به تجهيزات الكترونيكي و قطعات هاي‌تك نظير ايموبلايزر، ECU و سنسور اكسيژن است و در سال‌هاي گذشته اين قطعات عمدتا از چين تامين شده‌اند. يكي از دلايل اين رشد توليد قطعات داخلي و عدم وابستگي اين است كه پس از تحريم‌هاي شديد عليه صنعت خودرو، توليدكنندگان داخلي تصميم گرفتند تا حد زيادي در اين صنعت به خودكفايي برسند تا علاوه بر كاهش ارزبري براي واردات قطعات خودرو از وابستگي به خارجي‌ها نيز بكاهند. البته ترديدي وجود ندارد كه داخلي‌سازي تمام و كمال قطعات بي‌معناست و از طرفي، قيمت نقش محوري در تامين قطعات دارد و بالطبع ترجيح خودروسازان اين است كه قطعات را تا حد امكان ارزان‌تر تامين كنند و اين ارزاني معمولا از ناحيه واردات به ‌خصوص از چين خود را بروز مي‌دهد. كاهش وابستگي به واردات قطعات خودرو در حالي بايد صورت گيرد كه كشورمان هم‌اكنون با شديدترين تحريم‌هاي پولي و مالي امريكا و متحدانش روبه‌رو است و درآمدهاي ارزي ناشي از فروش نفت كاهش يافته است. از طرف ديگر، تنها راه نجات كشور و صنعت خودروسازي؛ اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي و حمايت از بخش خصوصي واقعي است. هر جا كه بخش خصوصي حضور يابد، موفقيت‌هاي چشمگيري به دست مي‌آيد .

 

خدمات كروز به روايت آمار

شركت كروز به عنوان بزرگ‌ترين و پيشروترين قطعه‌ساز صنعت خودرو طي ساليان اخير ركوردهاي زيادي را براي رشد و تحقق توليد به نام خود ثبت كرد.

يكي از دلايل اين امر اين است كه اين شركت توانسته به مدد واحدهاي تحقيق و نوآوري خطوط توليد قطعات پيچيده خودرويي را در كشور طراحي و به اجرا برساند. از طرف ديگر كروز با طراحي و ساخت بالغ بر 81 دستگاه تخصصي خطوط توليد، ركورد ديگري در ايجاد زيرساخت‌هاي توليدي رقم زد. برنامه توسعه‌اي و داخلي‌سازي خطوط توليد در كروز طي دو سال اخير در سه بخش عمده صورت گرفت. همچنين اين شركت با طراحي و ساخت خط توليد قطعات پليمري خودرويي توانست افق‌هاي جديدي را پيش‌ روي صنعت قطعه‌سازي ايران بگشايد. با طراحي اين خطوط امكان داخلي‌سازي خط كامل كامپاند مواد پي‌وي‌سي و خط توليد مواد پي‌وي‌سي ممكن شد. كروز در سال 1401 خط كامل توليد ACU را ايجاد كرد كه اين حركت از دانش فني گامي بلند به حساب مي‌آيد. با اجراي سياست‌هاي توسعه‌اي كروز، برخي خطوط نيز ارتقا پيدا كردند. خط توليد آيينه، مالتي مديا و سنسور در دو سال اخير توسعه چشمگيري داشته كه اين ارتقا منجر به افزايش ميزان توليد، كاهش خروج ارز و اشتغالزايي شده است. همچنين در راستاي توسعه ظرفيت خطوط توليد نيز مي‌توان به ساخت دو سالن توليدي هر يك به مساحت بالغ بر 20هزار مترمربع اشاره كرد. با ساخت اين سالن‌هاي توليد، دومين خط اتوماتيك توليد رنگ قطعات خودرويي ايجاد شده و ظرفيت توليد داشبورد، رودري و خط رنگ انواع سپر با استانداردهاي كيفي جهان ايجاد شد. كروز با طراحي و ساخت فيكسچر و تجهيز مكاني به تعداد 700 عدد و ايجاد زيرساخت لازم براي توليد 40 هزار قطعه يدكي و تعميراتي، گام‌هاي اساسي براي توسعه و افزايش توليد مداوم و چشمگير برداشته است. اجراي برنامه‌هاي توسعه‌اي كروز علاوه بر جلوگيري از خروج ارز باعث كاهش نرخ وابستگي خودروسازي به خارج در شرايط تحريمي شد و اجراي اين سياست‌هاي توسعه‌اي سبب ايجاد فرصت شغلي براي 2 تا 3 هزار نفر در كشور مي‌شود. از سوي ديگر طبيعتا توسعه برنامه‌هاي قطعه‌سازي كروز سبب شده كه طي ساليان اخير صنعت خودرو نيز به سمت توسعه توليد خود برود به‌طوري كه آمارهاي توليد خودرو در سال ۱۴۰۲ نشان مي‌دهد در مجموع يك ميليون و سيصد و سي و هشت هزار انواع خودرو در كشور توليد شده است. در اين ميان هر چند برنامه يك ميليون و پانصد هزار دستگاهي وزارت صمت محقق نشده، اما توليد خودرو در كشور نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۸ درصد رشد همراه شده است. اما بد نيست بدانيم ايران خودرو در شش ماهه امسال در مجموع ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه خودرو توليد كرده و ديگر خودروساز بزرگ كشور (سايپا) نيز در شش ماهه نخست سال جاري در مجموع ۴۹ هزار و ۲۴۸ دستگاه خودرو توليد كرده است. علاوه بر افزايش توليد خودرو طي ساليان اخير كروز توانسته قيمت تمام شده قطعات خودرو را به حداقل برساند به‌طوري كه قطعات توليد داخل بسيار ارزان‌تر از نمونه‌هاي خارجي است كه اين امر توانسته تا حدودي تحريم‌ها در اين حوزه را بي‌اثر كند. يكي ديگر از خدمات كروز به صنعت قطعه‌سازي ايران اين است كه اگر كشورمان با كمبود شديد توليد قطعات خودرو روبه‌رو بود بلاشك با توجه به تحريم‌هاي گسترده عليه صنعت خودروسازي كشور شاهد آن بوديم كه هزينه توليد شده واردات قطعات خودرو به ‌شدت بالا مي‌رفت كه اين امر به زيان مردم يا همان مصرف‌كنندگان نهايي اين قطعات بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون