• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5874 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

تعيين بازپرس ويژه براي حادثه معدن جهت قصور احتمالي

دادستان كل كشور در مورد بررسي حادثه معدن گفت: «بازپرس ويژه براي پرونده حادثه معدن طبس تعيين شده و تا زمان اعلام نظر قطعي از سوي بازپرس هيچ نهادي حق اظهارنظر درباره قصور احتمالي حادثه را ندارد.»
محمد موحدي‌آزاد در ادامه گفت: «اظهارنظر درباره چگونگي قضيه اينكه قصور بوده يا خير و تا چه حد و چه كسي مقصر است به هيج وجه امكان‌پذير نيست، بنابراين اظهارنظر قطعي را بازپرس پرونده خواهد داد كه عهده‌دار بررسي مدارك و نظرات است.»  دادستان كل كشور با اشاره به اينكه در يك‌سال اخير در بحث معادن كشور پنجمين يا چهارمين مورد حادثه رخ داده كه حادثه معدن مازندران، سمنان، شازند اراك و از همه مهم‌تر در طبس بوده است، گفت: «بايد ابعاد اين حوادث دقيق بررسي شود تا بدانيم چه علتي باعث چنين اتفاقاتي مي‌شود.»  او گفت: «كارگراني كه براي اداره زندگي مشغول كار در معدن هستند دچار حادثه مي‌شوند، همه مسووليت داريم. بررسي، علت‌يابي و پيشگيري از تكرار اين حوادث مهم است پس اگر علت آن طبيعي و فيزيكي است بايد فكري كرد، چون برخي خاك‌ها دوام ندارد.»  موحدي‌آزاد گفت: «به دستور رييس كل قوه قضاييه تيم مشورتي براي مشاوره حقوقي به بازپرس پرونده، تشكيل شده و همواره در پرونده‌هاي مهم اين تيم مشاوره‌اي وجود دارد.»  دادستان كل كشور گفت: «حقوق قانوني و شرعي جانباختگان به هر كيفيت بايد به‌طور تمام رعايت شود و برخي اظهارنظرها صحت ندارد.»  او با بيان اينكه پيشگيري تنها از ناحيه قوه قضاييه قابل تحقق نيست، گفت: «اين موضوع يك امر علمي و پژوهشي است كه نياز به ابزار و امكانات دارد و بايد همه بخش‌ها اعم از دولتي و خصوصي، معلمان، مربيان، ائمه جمعه و اساتيد دانشگاه همراهي داشته باشند.»  موحدي‌آزاد با بيان اينكه در چنين پرونده‌هايي بازپرس از متخصصان مشورت مي‌گيرد و اگر نياز به ارجاع كارشناس باشد ارجاع مي‌دهد، گفت: «بعد از اتمام تحقيقات، اظهارنظر بازپرس قابليت استناد دارد گرچه بعد از صادر شدن راي قطعي دادگاه مي‌توان قصور را اعلام كرد، بنابراين هرگونه اظهارنظري به مصلحت نيست، بلكه اخلال در امر تحقيقات بازپرس است.»

انفجار معدن زغال‌سنگ طبس حادثه‌اي پرتلفات بود كه در ساعت ۹ روز ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ در يكي از كارگاه‌هاي شركت زغال‌سنگ معدنجوي طبس رخ داد. اين حادثه كه ناشي از نشت گاز متان بود، منجر به انفجار در بلوك C اين معدن شد. در پي وقوع اين حادثه، ۵۰ كارگر جان خود را از دست دادند و ۱۶ كارگر نيز مصدم شدند كه دو كارگر از مصدومان نيز فوت كردند و آمار جانباختگان معدن به ۵۲ نفر رسيده است. سعيد صمدي، فعال حوزه معدن در مورد ابعاد جديد اين حادثه به تسنيم گفته بود: «كل تونل معدن طبس سيستم تهويه داشت و ضمن اينكه اين تونل تهويه در عين حال تونل ارتباطي و تونل فرار هم بود كه اگر ريزشي در معدن به وجود مي‌آمد، معدن مسدود نشود. با تخريب كارگاه يك دفعه حجم عظيمي از گاز متان در معدن آزاد مي‌شود. البته چون شيفت 3 بوده تعداد كارگران معدن كم بوده است در غير اين صورت تعداد كشته‌هاي اين حادثه رقم‌هاي بالاتري داشت. بعد از تخريب كارگاه C كه در آن حدود 12 كارگر بودند، چون بلوك‌هاي C،B،A با يكديگر در ارتباط بودند، سريع گاز متان به ساير بلوك‌ها سرايت كرده و باعث كشته و مجروح شدن كارگرهاي بلوك B شده است. جالب است بدانيد گاز متان معمولا به 3 درصد برسد، احتمال انفجار دارد و در زمان انفجار گاز متان همراه خود توليد دي‌اكسيدكرين و مونواكسيدكربن مي‌كند كه اصولا بو هم ندارد. در معدن پروده تونل‌هاي تهويه با هم در ارتباط هستند و در كارگاه B حدود 60 نفر كارگر مشغول استخراج زغال بودند و چون سيستم تهويه مكشي بود و تمام گازها مستقيم به سمت B هدايت شدند. در بلوك B هيچ صدا و انفجاري اتفاق نيفتاده و دليل فوت كارگرها نشت گاز بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون