• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5875 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر

تجارت آزاد، رويكرد جديد ايران براي رونق صادرات

از نگاه او، اين سياست‌ها به ضرر تجارت ايران است و مانع رقابت‌پذيري بازرگانان ايراني در سطح جهاني مي‌شود. رقابت آزاد و بدون محدوديت، از ديد دهقان‌دهنوي، مي‌تواند بازرگانان را ترغيب كند تا بازارهاي جديدي را كشف كنند و دامنه تجارت خارجي را گسترش بدهند. او همچنين به ضرورت حل مشكلات اداري و بروكراسي دست و پاگير اشاره مي‌كند. به باور دهقان دهنوي، تا زماني كه سيستم‌هاي اداري با موانع غيرضروري مانع كار صادركنندگان باشند، دستيابي به توسعه واقعي صادرات ممكن نيست. او بر اصلاح اين سيستم‌ها تأكيد دارد و به دنبال ايجاد ساختاري است كه با شرايط امروزي تجارت جهاني سازگار باشد.

اهميت توليد رقابتي

علاوه بر تسهيل تجارت، دهقان دهنوي بر ضرورت توليد رقابتي به عنوان پايه اصلي توسعه تجارت تأكيد مي‌كند. از ديدگاه او، ايران نمي‌تواند در بازارهاي جهاني موفق باشد مگر اينكه توليدات خود را با نيازهاي بازارهاي هدف به‌روز كند و رقابتي‌تر سازد. اين به معناي سرمايه‌گذاري بيشتر در بهبود كيفيت محصولات، كاهش هزينه‌هاي توليد و به‌كارگيري فناوري‌هاي جديد است. او معتقد است كه بدون ارتقاي كيفيت و كاهش قيمت تمام شده، حتي اگر تجارت تسهيل شود، ايران در بازارهاي بين‌المللي نمي‌تواند به‌طور جدي رقابت كند.

جمع‌بندي: مسير جديد تجارت خارجي ايران

رويكرد رييس جديد سازمان توسعه تجارت، نشانه‌اي از يك تغيير اساسي در سياست‌هاي تجاري ايران است. او با تأكيد بر تسهيل تجارت و افزايش رقابت‌پذيري، تلاش دارد تا زيرساخت‌هايي را ايجاد كند كه هم به توسعه تجارت خارجي و هم به رونق توليد داخلي كمك كنند. رفع موانع اداري، حركت به سوي تجارت آزاد و تمركز بر توليد رقابتي ازجمله محورهاي اصلي استراتژي اوست. اين تغييرات، در صورت همكاري بخش خصوصي و اصلاحات در سياست‌هاي اقتصادي، مي‌تواند باعث افزايش سهم ايران در بازارهاي جهاني شود. حال بايد ديد كه اين سياست‌ها چگونه در سايه وفاق و همدلي به اجرا درمي‌آيند و چه تأثيري بر آينده اقتصادي كشور خواهند داشت.

رايزن بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در مجارستان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون