• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5875 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر

روايت واشنگتن‌پست از جزييات انفجار پيجرها

توطئه 9 ساله موساد

واشنگتن‌پست در گزارشي اختصاصي به معماي حمله تكنولوژيك اسراييل عليه نيروهاي حزب‌الله و برخي شهروندان لبناني پرداخته و مدعي است: حمله به دستگاه‌هاي پيجر حزب‌الله لبنان كه ازسوي موساد طراحي شد، عمليات پيچيده‌اي بوده كه موساد دو سال پيش از طريق فروش خط جديد پيجرهاي آپولو در قالب شركت واسطه‌اي آن را اجرايي كرد. در آن زمان، ظاهرا اين‌طور القا شده بود كه اين دستگاه‌ها هيچ خطري ندارد و به هيچ روي سازمان‌هاي جاسوسي اسراييل قادر نخواهند بود آنها را رديابي كنند. براساس ادعاي واشنگتن‌پست، رهبران حزب‌الله آن‌قدر تحت تاثير توانايي اين دستگاه‌ها قرار گرفتند كه 5 هزار عدد از آنها را خريدند. در ماه فوريه نيز اين تجهيزات دراختيار رزمندگان رده متوسط و پرسنل پشتيباني قرار گرفت. واشنگتن‌پست مدعي است هيچ يك از كاربران اين دستگاه‌ها نسبت به جاگذاري بمب ازسوي موساد در آنها مشكوك نشدند و تا كمي پيش از انفجارها، اين دستگاه‌ها بدون مشكل مورداستفاده حزب‌الله لبنان بود. 
پيجر AR924 كمي حجيم اما ناهموار بود و براي مقاومت در شرايط ميدان جنگ ساخته شده بود. طراحي آن از روي نسخه تايواني انجام شد و قابليت ضدآب داشت. اين دستگاه باتري بزرگي داشت كه مي‌توانست براي ماه‌ها بدون شارژ كار كند. بهتر از همه، هيچ خطري براي رديابي پيجرها ازسوي اطلاعات اسراييل وجود نداشت. همه اين ويژگي‌ها سبب شد تا حزب‌الله لبنان نسبت به خريد تعداد قابل‌توجهي از آنها اقدام كند. اما پس از انفجار هزاران دستگاه در لبنان و سوريه، تمامي اين قابليت‌ها كارايي خود را از دست داده‌اند. ازسوي ديگر، به ادعاي واشنگتن‌پست، فرآيند رمزگشايي دو مرحله‌اي اين امر را تضمين مي‌كرد كه اكثر كاربران هنگام انفجار صفحه پيجر را با دو دست نگه خواهند داشت. به ادعاي منابع اسراييلي، امريكايي و خاورميانه در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست، 17 سپتامبر، سازمان جاسوسي اسراييل، موساد، از راه دور اين دستگاه‌ها را منفجر كرد، بيش از 3 هزار رزمنده حزب‌الله كه بيشتر آنها از اعضاي ميان‌رده و عادي اين جنبش بودند، به همراه تعداد نامعلومي از غيرنظاميان شهيد يا مجروح شدند.
يكي از سران سياسي اسراييلي با اشاره به توطئه پيجرها به واشنگتن‌پست گفت ما نمي‌توانيم با تكيه بر يك بازي و برد تاكتيكي همچون مساله انفجار پيجرها، تصميمات راهبردي مانند افزايش تنش در لبنان را اتخاذ كنيم. اين مساله كه اسراييل توانسته عمليات جاسوسي خود را پيش ببرد، برد (ادعايي) تاكتيكي محسوب مي‌شود، ولي در ميدان اصلي نبرد رويكرد اسراييل در قبال حزب‌الله متفاوت خواهد بود. از سوي ديگر تقابل نيروهاي حزب‌الله نيز مي‌تواند در ميدان واقعي نبرد و نه در جنگ اطلاعاتي، چيزي باشد كه اسراييل را شگفت‌زده كند. 
به ادعاي واشنگتن‌پست، موساد كه مسوول مقابله با تهديدات خارجي عليه رژيم اسراييل را برعهده دارد، سال‌ها براي نفوذ در حزب‌الله از طريق نظارت الكترونيكي و مخبران انساني تلاش كرده بود. با گذشت زمان، رهبران حزب‌الله نگران آسيب‌پذيري اين جنبش در برابر نظارت و نفوذ اسراييل شدند. بنابراين حزب‌الله نسبت به استفاده از تلفن‌هاي همراه عادي نيز نگران شد، چراكه ممكن بود موساد با نفوذ به آنها، مكالمات اعضاي حزب‌الله را شنود كرده و آنها را براي ترور رديابي كند. بنابراين از همان زمان، ايده ايجاد نوعي دستگاه ارتباطي مستحكم در ميان رهبران و فرماندهان حزب‌الله به وجود آمد. 
حزب‌الله به دنبال شبكه‌هاي الكترونيكي مقاوم در برابر هك براي انتقال پيام‌ها بود و موساد نيز همزمان به ترفندهايي مي‌انديشيد كه حزب‌الله را به خريد تجهيزاتي سوق دهد، بنابراين ايده فروش و تحويل پيجرها در موساد در اسراييل طراحي شد. به ادعاي واشنگتن‌پست، موساد تقريبا يك دهه پيش، در سال 2015، قاچاق اولين بخش از اين طرح، پيجرهاي مخفي بمب‌گذاري شده را به لبنان آغاز كرد. پيجرهاي دو طرفه و قابل حمل حاوي باتري بزرگ، مواد منفجره مخفي و سامانه انتقال پيام بوده كه به اسراييل دسترسي كامل به ارتباطات حزب‌الله را مي‌داد. 
مقامات اسراييلي مدعي‌اند موساد به مدت 9 سال به استراق سمع حزب‌الله از طريق اين تجهيزات مشغول بوده است. همچنين اين ادعا نيز مطرح است كه در صورت بروز بحران در آينده و لو رفتن پيجرها، گزينه تبديل وسايل الكترونيكي ديگر و بيسيم‌ها به بمب نيز براي موساد محفوظ بماند. از آنجايي كه رهبران حزب‌الله از خرابكاري احتمالي آگاه بودند، پيجرها نمي‌توانستند از اسراييل، ايالات‌متحده يا هيچ متحد ديگر اسراييل تحويل داده شوند، بنابراين در سال 2023، اين گروه سفارشات براي دريافت مقادير زيادي پيجر با نام تجاري تايواني آپولو را آغاز كرد. به گفته مقامات، شركت تايواني از اين طرح مطلع نبود و فروش آن ازسوي بازاريابي از سوي حزب‌الله كه با آپولو ارتباط داشت، ارايه شد. طبق ادعاي واشنگتن‌پست، مدير بازاريابي شركت آپولو، زنياست كه منابع اسراييلي از افشاي هويت و مليتش خودداري كردند، نماينده سابق فروش اين شركت تايواني در خاورميانه بود كه اخيرا شركت واسطه‌اي خود را راه‌اندازي و مجوز فروش طيفي از پيجرها با نام تجاري آپولو را دريافت كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون