• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5875 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر

گزارش «اعتماد» از ضرب و شتم دانش‌آموزان با شروع سال تحصيلي

تنبيه سه دانش‌آموز در نيمه اول مهر‌ماه

از ابتداي سال جاري دست كم ۵ دانش‌آموز در مدارس مورد تنبيه فيزيكي قرار گرفته‌اند كه 3 مورد در استان سيستان و بلوچستان بوده است

گروه حوادث 

از ابتداي مهر‌ماه جاري خبر تنبيه 3 دانش‌آموز در فضاي مجازي و برخي خبرگزاري‌ها منتشر شده است. اين در حالي است كه طبق قانون و بخشنامه‌هاي ارسالي وزارت آموزش و پرورش هرگونه تنبيه بدني در هر شرايطي در مدارس ممنوع است. طبق بررسي‌هاي «اعتماد» از ابتداي سال جاري دست‌كم ۵ دانش‌آموز در مدارس تنبیه بدنی شده‌اند. تنبيه دانش‌آموزان در مدارس مي‌تواند اثرات مخربي بر روح و روان آنها داشته باشد و باعث افزايش خشم و اضطراب در دانش‌آموزان شود و در برخي موارد منجر به بروز رفتارهاي ضد اجتماعي شود.

تنبيه بدني 3 دانش‌آموز با شروع مدارس

چهارشنبه ۴ مهر‌ماه جاري يك كودك ۷‌ساله در روستاي كهورآباد سهرابيان شهرستان كهنوج، توسط معلم خود مورد ضرب و جرح قرار گرفته كه منجر به پارگي چانه و شكستن دو دندان او شده است. طبق ويدئوي منتشر شده از ضرب و شتم اين دانش‌آموز، معلم مدرسه شهيد بهشتي كهورآباد سهرابيان با هويت «محمدعلي.ش.س» پس از زدن پنج سيلي به دانش‌آموز هفت‌ساله با بلند كردن او از زمين، دانش‌آموز را پرتاب كرده كه منجر به شكستن فك كودك شده و از ناحيه چانه دچار آسيب جدي شده است كه بعد از اين اتفاق، دانش‌آموز به بيمارستان منتقل شده است. روابط عمومي اداره آموزش و پرورش اين شهر با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرده است: «جوانب مختلف اين اتفاق از طريق مراجع قانوني آموزش و پرورش شهرستان و استان در حال بررسي است.»

۹ مهر‌ماه جاري نيز يكي از خبرگزاري‌هاي محلي خبر تنبيه دو دانش‌آموز بلوچ پايه هفتم و هشتم را منتشر كرد. طبق اين گزارش هر دو دانش‌آموز در مدرسه شهيد مسلم‌كيخا واقع در روستاي چاه‌دنك از توابع بخش جلگه چاه‌هاشم شهرستان دلگان توسط مدير مدرسه با هويت «محبوبه.ع.پ» مورد تنبيه بدني شديد قرار گرفته‌اند. هويت اين دو دانش‌آموز بلوچ نيز «آرمان.ز» و «اميرمحمد.ع» اعلام شده است كه هر دو دانش‌آموز اهل روستاي چاه‌دنك از توابع بخش جلگه چاه‌هاشم شهرستان دلگان بوده‌اند كه به گفته منابع محلي؛ مدير مدرسه بدون دليل دانش‌آموزان را با تسمه كولر و شلنگ كتك زده است. همچنين اين منابع به اين خبرگزاري گفته‌اند: «بعضي دانش‌آموزان به خاطر مسافت طولاني و نداشتن سرويس مدرسه ممكن است چند دقيقه دير به مدرسه برسند. با اين حال توسط اين مدير به‌شدت مورد تنبيه قرار مي‌گيرند و در مواردي بيهوش شده‌اند. همچنين چندين دانش‌آموز در طول مدت مديريت او به خاطر رفتارهايش ترك تحصيل كرده‌اند.»

تنبيه دو دانش‌آموز در فروردين و ارديبهشت ۱۴۰۳

۱۹ فروردين ماه امسال برخي خبرگزاري‌هاي محلي سيستان و بلوچستان نوشتند كه «محمدطاها كريم‌خاني» دانش‌آموز پايه اول دبستان مدرسه ١٣آبان در روستاي دزي شهرستان سراوان از سوي معلم خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. طبق اين گزارش بعد از تنبيه، دانش‌آموز دچار آسيب شديد روحي و جسمي شده است. همچنين معلم كلاس قبلا هم سابقه تنبيهات اينچنيني داشته و دانش‌آموزان را مورد ضرب و شتم قرار داده است. پس از انتشار اين خبر اداره كل آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان اطلاعيه‌اي صادر كرد كه در اين اطلاعيه آمده بود: «درپي انتشار مطلبي تحت عنوان تنبيه بدني دانش‌آموز محصل پايه اول دبستان ۱۳آبان روستاي دزك شهرستان سراوان در برخي كانال‌هاي اجتماعي، به اطلاع مي‌رساند كه پس از بررسي موضوع يادشده محرز شد اين خبر صحت دارد و معلم تحت تاثير احساسات و هيجانات لحظه‌اي، ناخواسته مبادرت به اين اقدام غيرانساني و خلاف قوانين و ضوابط حاكم بر دستگاه تعليم و تربيت كرده است. مديريت آموزش و پرورش شهرستان سراوان پس از آگاهي يافتن از اين موضوع با هدف بررسي صحت و سقم و چگونگي وقوع اين موضوع، اقدام به اعزام تيمي شامل مسوولان واحدهاي نظارتي و آموزشي به مدرسه كرد و ابلاغ مدير مدرسه ياد شده لغو و معلم نيز با تشكيل پرونده تخلفاتي با هدف سير مراحل اداري و صدور راي به هيات رسيدگي به تخلفات اداري اداره كل آموزش و پرورش استان معرفي شد.» ۲۶ ارديبهشت ماه امسال نيز خبري در فضاي مجازي با عنوان تنبيه بدني يك دانش‌آموز مقطع دبستان در كيش منتشر شد كه انجمن اوليا و مربيان اين مدرسه در نامه‌اي خواستار رسيدگي به اين موضوع شدند. صالح بهرام‌پور، مدير آموزش و پرورش كيش، در واكنش به اين خبر گفت: «دوم ارديبهشت، هنگام بازي بين دو دانش‌آموز برخوردي رخ مي‌دهد و تبديل به مشاجره بزرگ‌تر‌ها مي‌شود. همكاران مدرسه به مشاجره بزرگ‌تر‌ها ورود مي‌كنند و ماجرا حل و فصل مي‌شود. دانش‌آموز از ابتداي سال تحصيلي زير پوشش حمايت‌هاي مدرسه بوده است و خود دانش‌آموز نيز از مدرسه و معلمان رضايت دارد و مشكل خاصي وجود ندارد. با اين حال از دانش‌آموز دلجويي شده و موضوع درحال پيگيري است و با فرد خاطي برابر مقررات برخورد خواهد شد.»

مجازات و تنبيه دانش‌آموزان

تنبيه معمولا در مقابل يك رفتار نامناسب انجام مي‌شود. با تنبيه‌هاي شديد نه تنها دانش‌آموز نسبت به رفتارهاي صحيح احساس بدي پيدا مي‌كند بلكه رفتارهاي نامناسب آنها نيز شديدتر مي‌شود. تنبيهات مجاز در قانون پيش‌بيني شده و هر تنبيهي به غير از آن جزو تنبيه‌هاي غيرمجاز محسوب شده و جرم است. معلمي كه براي تنبيه دانش‌آموز از الفاظ توهين‌آميز استفاده مي‌كند، به مجازات شلاق تا 74ضربه يا 50 هزار تا 1 ميليون ريال جزاي نقدي محكوم مي‌شود. همچنين اگر تنبيه منجر به جنايت و جراحتي شود، مجني‌عليه مي‌تواند مطالبه ديه و قصاص كند. گاهي اوقات ممكن است كه دانش‌آموزان در انجام تكاليف خود كوتاهي كنند يا تخلفاتي را در مدارس انجام دهند. در واقع تخلفات دانش‌آموزان در مدارس مي‌تواند شامل مواردي مانند نقض قوانين مدرسه، خشونت، تاخير مكرر و… باشد. در «آيين‌نامه اجرايي مدارس مصوب 1400 شوراي عالي آموزش و پرورش» بيان شده كه حضور به موقع در مدرسه و كلاس درس، خروج به موقع از مدرسه از جمله تكاليف دانش‌آموزان محسوب مي‌شود كه در صورت تخلف در اين موارد چاره‌اي جز تنبيه دانش‌آموز خطا‌كار وجود ندارد، ولي اين تنبيه نبايد به صورت تنبيه بدني باشد.

با اين حال مطابق حكم ماده 81 آيين‌نامه اجرايي مدارس تنبيه بدني دانش‌آموز و سوء رفتار با او به هر دليل و تحت هر شرايطي ممنوع است و با متخلفان برابر قوانين و مقررات رفتار مي‌شود. همچنين طبق ماده‌80 آيين‌نامه مذكور در اعمال روش‌هاي آگاهي‌بخش دانش‌آموزان توجه به مواردي از جمله رعايت ترتيب و تدريج در اعمال تنبيه، وضوح خيرخواهي مدرسه براي دانش‌آموز، حفظ آبرو و كرامت انساني، آگاه كردن دانش‌آموز نسبت به نتايج نامطلوب رفتار خويش ضروري است. مساله مهم پيدا كردن انگيزه و علت تخلف است. مدارس به جاي تنبيه‌هاي غيرمجاز نظير ضرب و جرح از راهكار‌هايي استفاده كنند كه به تربيت، اصلاح رفتار و انگيزش دانش‌آموزان كمك كند. در خصوص تشويق و تنبيه دانش‌آموزان تحقيقات نشان داده است كه تشويق نسبت به تنبيه مي‌تواند موثرتر باشد. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون