• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5881 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر

همزمان با گمانه‌زني‌ها درباره انتقال سامانه ضدموشكي آمريكا

معماي «تاد»

پنتاگون روز يكشنبه اعلام كرد ايالات‌متحده سامانه دفاعي منطقه‌اي در ارتفاع بالا را به همراه نيروهاي مورد نياز براي بهره‌برداري از آن به اسراييل مي‌فرستد. اين در‌حالي است كه تهران به واشنگتن هشدار داده نيروهاي نظامي امريكا را از اسراييل دور نگه دارد و در رويارويي احتمالي ايران و اسراييل مشاركت مستقيم نداشته باشد. سرلشكر پت رايدر، سخنگوي پنتاگون در بيانيه‌اي مدعي شد كه لويد آستين وزير دفاع امريكا اجازه استقرار سامانه سامانه دفاعي منطقه‌اي ترمينال ارتفاع بالا (THAAD) را به دستور جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا صادر كرده است. او گفت كه اين سامانه به تقويت دفاع هوايي اسراييل پس از حملات موشكي بالستيك ايران به اسراييل در ماه‌هاي آوريل و اكتبر كمك مي‌كند. با وجود تلاش‌هاي ديپلماتيك گسترده براي جلوگيري از جنگي همه‌جانبه و منطقه‌اي، استقرار اين سامانه پيشرفته دفاع موشكي خطر تشديد درگيري‌ها در خاورميانه را به همراه دارد. سيد عباس عراقچي، وزير امور خارجه ايران در هشداري در پستي در شبكه اجتماعي ايكس، ضمن اشاره به گزارش‌هاي قبلي نوشت ايالات‌متحده در حال بررسي استقرار اين نيروها است. او افزود كه ايالات‌متحده با استقرار نيروهاي خود در اسراييل براي بهره‌برداري از سامانه‌هاي دفاع موشكي امريكا، نظاميان اين كشور را به خطر مي‌اندازد. اظهارات عراقچي در شبكه‌هاي اجتماعي پس از انتشار گزارش‌هايي مبني بر تصميم واشنگتن براي ارسال سامانه تاد به اسراييل و به مديريت اين سامانه از سوي پرسنل امريكايي رسانه‌اي شد. عراقچي به ايالات‌متحده هشدار داد واشنگتن سطوح بي‌سابقه‌اي از كمك‌هاي نظامي را دراختيار اسراييل قرار خواهد داد و اين موضوع امنيت منطقه را به خطر انداخته است. وزير امور خارجه ايران ارقامي را ارايه كرد كه نشان مي‌دهد كمك نظامي ايالات‌متحده به اسراييل در سال 2024 به 9/17 ميليارد دلار رسيده كه ركوردي بي‌سابقه است. عراقچي همچنين بر تلاش‌هاي ايران براي جلوگيري از درگيري منطقه‌اي گسترده‌تر تاكيد كرد و افزود: ما هيچ خط قرمزي براي دفاع از مردم و منافع خود نداريم. 
اين تحولات در حالي است كه تلاش‌هاي ديپلماتيك براي كاهش تنش در منطقه قوت گرفته است، اما به نظر مي‌رسد رفتار دوگانه ايالات‌متحده در منطقه به تنش‌ها دامن زده است. از يك‌سو، ايالات‌متحده خواستار كاهش تنش و برقراري آتش‌بس است، اما ازسوي ديگر، با ارسال تسليحات و تجهيزات زمينه‌ساز افزايش تنش‌ها شده است. در همين رابطه، وال استريت ژورنال نوشته، جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا در يك گفت‌وگوي كوتاه با خبرنگاران پيش از ترك فلوريدا در روز يكشنبه گفت كه با استقرار سامانه تاد «براي دفاع از اسراييل» موافقت كرده است. رايدر، سخنگوي پنتاگون نيز در بيانيه خود گفت استقرار چنين سامانه‌اي بر «تعهد آهنين» ايالات‌متحده در دفاع از اسراييل و دفاع از امريكايي‌ها از اسراييل در برابر هرگونه حمله موشكي بالستيك بيشتر توسط ايران تاكيد مي‌كند.
پنتاگون مشخص نكرده محموله سامانه تاد از چه مقصدي يا چه زماني به اسراييل ارسال مي‌شود. ناداو شوشاني، سخنگوي ارتش رژيم اسراييل نيز از ارايه هر‌گونه جدول زماني براي ورود آن خودداري كرد، اما از حمايت ايالات‌متحده تشكر كرد. ايالات‌متحده در اواخر سال گذشته پس از حمله 7 اكتبر 2023 به اسراييل از سوي حماس، يكي از سامانه‌ها را به همراه گردان‌هاي پاتريوت بيشتر در خاورميانه مستقر كرد تا حفاظت از نيروهاي امريكايي در منطقه را تقويت كند. رايدر همچنين گفت كه ايالات‌متحده يك سامانه تاد را در سال 2019 براي آموزش به اسراييل فرستاده است.همچنين براي واشنگتن، وجود تعداد محدودي نيرو در اسراييل كه ايالات‌متحده آن را متحد منطقه‌اي مهم مي‌داند، امري غيرعادي نيست. اما در شرايطي كه اسراييل تهديد كرده قصد دارد حمله تلافي‌جويانه‌اي عليه ايران تدارك ببيند و ايران نيز هشدار داده به هر حمله‌اي، پاسخي بسيار تندتر از پيش خواهد داد، حضور نيروهاي امريكايي را حساسيت‌برانگيز كرده است. سامانه موشكي تاد لايه ديگري را به پدافند هوايي پيشرفته اسراييل اضافه مي‌كند كه شامل سامانه‌هاي جداگانه‌اي است كه براي رهگيري تهديدهاي دوربرد، ميان‌برد و كوتاه‌برد طراحي شده است. اين درحالي است كه هم در پاسخ نظامي آوريل و هم در اكتبر، موشك‌هاي ايران از اين سامانه‌ها عبور كرده و خساراتي به مراكز نظامي اسراييل وارد كردند. اسراييل اخيرا سامانه‌هاي پاتريوت ساخت امريكا را پس از چندين دهه استفاده از مدار پدافندي خارج كرده است. براساس گزارش آوريل سرويس تحقيقات كنگره، ارتش امريكا داراي هفت سامانه تاد است. به ‌طور كلي، هر يك از شش پرتابگر سوار بر كاميون، 48 رهگير و تجهيزات راداري دارد و براي عمليات به 95 سرباز نياز دارد. سامانه دفاعي تاد سيستم مكمل براي پاتريوت درنظر گرفته مي‌شود، اما مي‌تواند از يك منطقه گسترده‌تر دفاع كند. اين موشك مي‌تواند اهدافي را در فاصله 150 تا 200 كيلومتري مورد اصابت قرار دهد و براي از بين بردن تهديدات موشك‌هاي بالستيك كوتاه‌برد، ميان برد و محدود در داخل يا خارج از جو مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آژانس دفاع موشكي امريكا مسوول توسعه اين سامانه است، اما ارتش امريكا مسوول عملياتي كردن آن است.


حمله بي‌سابقه حزب‌الله به پايگاه اسراييلي

به گزارش سي‌ان‌ان، اسراييل اعلام كرد، حمله پهپاد حزب‌الله به يك پايگاه ارتش در مركز سرزمين‌هاي اشغالي در روز يكشنبه، چهار نظامي اسراييلي را كشت و 60 تن ديگر را به‌ شدت مجروح كرد كه حال چهار نفر وخيم اعلام شده است. اين حمله پهپادي، مرگبارترين حمله حزب‌الله از زمان آغاز تهاجم زميني اسراييل به لبنان در حدود دو هفته پيش است. حزب‌الله لبنان حمله به نزديكي شهر بنيامينه (عكا) را انتقام حملات ر روز پنجشنبه اسراييل به بيروت خواند كه منجر به كشته شدن 22 شهروند لبناني شد. به گزارش الميادين، حزب‌الله اعلام كرد كه تجمع نظاميان تيپ نخبگان گولاني اسراييل را هدف قرار داد. اين بيانيه مي‌افزايد، در جريان حمله «اسكادران‌هاي» پهپادهاي انتحاري حزب‌الله ده‌ها راكت را براي منحرف كردن تمركز سامانه‌هاي دفاع هوايي اسراييل پرتاب كرد تا عمليات پهپادي موفق باشد.جروزالم پست در گزارش خود مدعي شد كه در مجموع ۳ پهپاد از سوي حزب‌الله شليك شده كه ۲ فروند از آنها رهگيري و سرنگون شدند و تنها يكي از آنها بدون آنكه آژير هشداري به صدا در‌آيد به عمق سرزمين‌هاي اشغالي نفوذ كرد.در اين گزارش به نقل از سرويس ملي فوريت‌هاي پزشكي و ارتش اسراييل آمده است كه بر اثر حمله يك هواپيماي بدون سرنشين به منطقه‌اي در بنيامينا واقع در جنوب حيفا دست‌كم ۵۳ نفر زخمي شدند كه حال چهار تن از آنها بسيار وخيم و رو به مرگ گزارش شده است. بنا به اين گزارش، حدود ۲۰ تن ديگر از مجروحان نيز به صورت سرپايي مداوا شدند و نيازي به بستري شدن آنها نيست. همزمان نشريه معذيو اين حمله را دردناك و براي ارتش اين رژيم نگران‌كننده خواند. اين حمله پهپادي درحالي صورت گرفته كه اسراييل طي روزهاي گذشته حملات متعددي را به مناطق تحت قلمرو حزب‌الله در روستاهاي مرزي و نيز جنوب و مركز پايتخت لبنان انجام داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون