• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5883 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر

تحليل محمود كلهر از برد پرگل ايران مقابل قطر در گفت‌وگو با «اعتماد»:

تيم ملي با تغيير سيستم قطر را شكست داد

حالا زمان استفاده از بازيكنان جوان است

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» تيم ملي‌ فوتبال كشورمان با برد پرگل مقابل قطر صدرنشين گروهA بازي‌هاي انتخابي جام جهاني شد‌. شاگردان امير قلعه‌نويي درحالي كه با‌ يك گل‌ از حريف‌ عقب بودند با درخشش سردار آزمون چهاربار دروازه حريف را باز كردند تا ضمن كسب سه امتياز بازي انتقام شكست در نيمه نهايي جام‌ ملت‌هاي آسيا را هم بگيرند. پس از پايان مسابقه با محمود كلهر يكي از كارشناسان و مربيان فوتبال گفت‌وگويي ترتيب داديم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

پيش‌بيني مي‌كرديد تيم ملي بتواند با نتيجه پرگل قطر را شكست بدهد؟

كاملا به اين مساله اشراف داشتم به دليل اينكه در مصاحبه‌هاي قبلي هم گفتم اگر تيم ملي بتواند آرايش درستي داشته باشد و قلعه‌نويي عناصر هجومي‌اش را به زمين بفرستد تيم قطر خط دفاعي و هافبك ضعيفي دارد و فقط نقطه قوتش خط حمله است كه سه بازيكن خط حمله آنها نبايد تغذيه شوند. البته در 30 دقيقه اول اصلا خوب بازي نكرديم و وقتي گل مساوي را زديم آن شرايط عادي خودمان را پيدا كرديم و فشار روي دروازه حريف آورديم و‌ توانستيم از توان فني و تاكتيكي خود به خوبي استفاده كنيم و حتي مي‌توانستيم بيش از 4 گل هم به حريف بزنيم.

روي گل حريف مدافعان ما نمي‌توانستند بهتر عمل كنند؟‌

ما در دفاع كم گل مي‌خورديم و در حمله كم گل مي‌زديم. بهتر است بگويم غافلگير شديم و به راحتي گل خورديم و اين اتفاق خوبی نيست كه اين ضعف هم بايد برطرف شود. خوشبختانه ما اين بازي را كه برديم فكر مي‌كنم بازيكنان با آرامش بيشتري بازي مي‌كنند و دليلش اين است كه صدر جدول را از آن خودمان كرديم و فاصله خودمان را با قطر و امارات هم بيشتر كرديم.

شما معتقديد دليل اين برد پرگل تغيير سيستم تيم ملي ما بود؟

صددرصد؛ همراه با تغيير سيستم‌ مهره‌هاي‌مان را تغيير داديم و اجازه نداديم‌ دست تيم ملي براي تيم ‌ملي قطر رو شود. قطري كه خيلي خوب براي چنين مسابقاتي تجهيز مي‌شود. يك نكته ديگر.

بفرماييد!

ميلاد محمدي مي‌تواند سمت چپ كه پست تخصصي‌اش است بازي كند و بازيكني مثل نورافكن را هم در بعضي مواقع مي‌توانيم ‌به مركز زمين بياوريم. البته او در جناح چپ هم خيلي خوب است. ما بازيكناني داريم‌ كه مي‌توانند چند تا پست بازي كنند اما به نظرم ميلاد محمدي در پست اصلي‌اش كارايي بيشتري دارد.

بازيكن ديگري نمي‌توانست در پست دفاع راست بازي كند؟

همين محبي هم سمت راست بازي كرده و رو به جلو هم بازي كرده و مي‌تواند در آنجا بازي كند. در مجموع تيم ملي نمره قبولي گرفت اما در جناح راست با توجه به اينكه مهره‌هايي داريم كه مي‌توانند در اين پست بازي كنند، مي‌توانيم بهتر عمل كنيم اما در مجموع اين تيم ملي شايستگي‌هاي خودش را نشان داده حتي اگر تيم ملي خوب بازي كند و نتيجه نگيرد هم فوتبال حرفه‌اي مي‌طلبد كه راحت نبازيم و مقام بياوريم و صدرنشين به جام جهاني برويم.

به نظر شما چرا نتوانستيم همين قطر را در جام‌ ملت‌ها شكست بدهيم؟

در آن بازي، بازيكنان تعلل كردند و آن ناهماهنگي در بخش دفاع ما وجود داشت و براي همين دچار مشكل شديم. در اين بازي هم گل خورديم كه اين هم هشداري براي ما است تا فورواردهايي كه زهردار هستند را بتوانيم مهارشان كنيم با اين حال در نيمه دوم خيلي هوشيار و مقتدر عمل كرديم و اكرم عفيف را از بازي خارج كرديم و در حمله هم پرتعداد بوديم و‌ موقعيت‌هاي زيادي هم ايجاد كرديم.

يكي از انتقاداتي كه به تيم ملي مي‌شود ميانگين سني بالاي بازيكنان است‌؛ چاره كار چيست؟

خوشبختانه قلعه‌نويي آرام‌آرام بازيكنان جوان را به تيم تزريق مي‌كند. نمي‌شود برابر حريفاني كه خوب تجهيز شدند به سرعت جوانگرايي كرد. حضور حسين‌نژاد يا كريمي نشان مي‌دهد تيم ملي ما در حال پوست‌اندازي است. مثلا جهانبخش ديگر اواخر فوتبالش است و كم‌كم اين باتجربه‌ها جاي خود را به نيروهاي جوان‌تر مي‌دهند. فكر مي‌كنم زماني كه وقفه‌اي مي‌افتد و مثلا در همين مرحله مي‌توانيم از يكسري بازيكنان جوان استفاده كنيم چون الان ديگر موقعيتش رسيده و مي‌شود اين فرصت را به جوانان داد و به نظرم اگر درست از آنها استفاده شود مي‌توانيم از اين ‌جوان‌ها كه كارايي لازم را هم دارند در جام جهاني استفاده بهينه‌اي كنيم.

به نظر شما حريفان بعدي تيم ملي (‌قرقيزستان و كره‌شمالي) مي‌توانند دردسرساز باشند؟

قرقيزستان كه تيمي نيست تا بتواند در مقابل تيم ملي ما دوام بياورد اما انتخابي جام جهاني است و همان‌طور كه اشاره كردم همه تيم‌ها تجهيز شده‌اند و بازيكنان كليدي دارند. بازيكنان چندمليتي دارند. الان مي‌بينيم تيم‌هايي كه مي‌خواهند به جام جهاني برسند، مي‌روند سراغ بازيكنان چندمليتي و اقامت كشور خودشان را به آنها مي‌دهند تا بتوانند براي تيم ملي‌شان بازي كنند و اين مي‌تواند خطرناك باشد. چيزي كه من ديدم ازبكستان از بقيه تيم‌ها قوي‌تر است. درباره جوانگرايي كه گفتيد الان فرصت خوبي است كه در مقابل قرقيزستان و كره‌شمالي حداقل از دوتا بازيكن جوان هم استفاده كنيم و از آنها به‌ طور كامل بازي بدهيم و اين مي‌تواند براي آينده در جام جهاني به ما كمك كند.

با كسب اين نتيجه صعودمان را قطعي مي‌دانيد؟

بايد خيلي حواس‌مان باشد به تيم‌هايي كه خيلي روي آنها حساب نمي‌شود. هيچ موقع نبايد دست‌كم گرفت اما قرقيزستان و كره‌شمالي نمي‌توانند حريف قوي براي ما باشند و ما بايد حتما و حتما تدارك خوبي ببينيم و بازهم مي‌گويم از نيروهاي جوان خودمان استفاده كنيم به دليل اينكه در جام جهاني اين جوان‌ها با تجربه باشند و ميادين بين‌المللي را ديده باشند. ما با نير‌وهاي جوان هم مي‌توانيم اين دو حريف آينده را به راحتي شكست دهيم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون