• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5883 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر

بعد از رونالدو، مسي نيز از علي دايي عبور كرد

مثلث برترين گلزنان ملي

به گزارش «اعتماد» ليونل مسي يكي از ابرستاره‌هاي تاريخ فوتبال با هت‌تريك برابر بوليوي از علي دايي، اسطوره فوتبال كشورمان عبور كرد و به دومين گلزن برتر رقابت‌هاي ملي تبديل شد. حالا در ليست سه گلزن تاريخ ملي جهان كريستيانو رونالدو با به ثمر رساندن ۱۳۳ گل صدرنشين است و ليونل مسي با ۱۱۲ گل در رده دوم قرار دارد و علي دايي با ۱۰۹ گل در رتبه سوم‌ جا گرفته است.
رونالدو و مسي دو تن از برترين‌هاي دنياي فوتبال همچنان به بازي ادامه مي‌دهند اما دايي مدت‌ها است كه از مستطيل سبز خداحافظي كرده و براي همين پيش‌بيني مي‌شود بازيكنان پرتغالي و آرژانتيني تعداد گل‌هاي به ثمر رسانده خود را   افزايش  خواهند  داد.
اما به لحاظ ميانگين تعداد بازي و گل زده برتري همچنان متعلق به علي دايي است. با اين حال در دنياي فوتبال زياد به قانون رياضي توجهي نمي‌شود. همان‌طور كه اسطوره فوتبال ما بارها گفته ركورد براي هيچ بازيكني ماندگار نيست و به‌ طور حتم روزي يك بازيكني ركورد رونالدو را هم خواهد شكست و آنچه يك بازيكن را ماندگار مي‌كند شخصيت‌سازي  و محبوبيت  او  بين جامعه   است. 
اگر به‌ طور فني بخواهيم كار بزرگ شخصيت برجسته ورزش كشورمان را ارزيابي كنيم به اين مي‌رسيم كه در تمام قاره‌ها به خصوص آسيا و آفريقا تيم‌هاي ضعيف زيادي بودند و هستند اما هنوز از اين دو قاره و حتي اقيانوسيه بازيكني نيامده تا به ركورد علي دايي ما برسد‌. نزديك‌ترين بازيكن يك بازيكن هندي است كه افتخارش فقط گلزني به تيم‌هاي درجه سه و چهار آسيايي است اما بعد از چندين ‌سال بازي براي تيم ملي كشورش هنوز وارد باشگاه  صدتايي‌ها   نشده   است! 
خارج از مسائل فني دايي توانسته با كاريزماي بالايي كه دارد در دل هموطنانش جاي امني براي خودش به دست بياورد كه اين خودش از صدها ركورد و افتخار هم بالاتر است. از اين مساله هم كه بگذريم سال‌هاي سال است كه علي دايي را در تمام جهان به عنوان نماد فوتبال آسيا مي‌شناسند. او را در مهم‌ترين  مراسم‌ها و همايش‌هاي فيفا با احترام خاصي دعوت مي‌كنند   و مايه  فخر  مردم كشورمان  است.
فقط حيف و صد حيف كه در ورزش ما از تجربيات و ارتباطات قوي او استفاده نمي‌شود. به عقيده بسياري از كارشناسان و اهالي فن اگر علي دايي در كشور ديگري در قاره آسيا متولد مي‌شد تا حالا رييس AFC  بود اما در ورزش كشور ما اصل بر استفاده از توانايي يك فرد نيست و دايي هم نشان داده معمولا ميانه‌اي با مماشات و تعظيم كردن ندارد.
به هر حال همان‌طور كه دو سال پيش رونالدو عنوان برترين گلزن تاريخ فوتبال ملي جهان را از ما ايراني‌ها گرفت، سه‌شنبه شب هم ليونل مسي عنوان دومين گلزن برتر ملي را از ما ربود. با تمام اين تفاسير نبايد فراموش كرد كه شكسته شدن ركورد دايي توسط اين دو فوق ستاره تاريخ فوتبال خودش يك دستاورد به حساب مي‌آيد. در واقع براي شكسته شدن اين ركورد چه كساني بهتر از رونالدو  و  مسي كه مرزهاي  فوتبال  را  جابه‌جا  كرده‌اند؟ 
تشكيل مثلث برترين گلزنان تاريخ فوتبال دنيا با حضور مسي، رونالدو و علي دايي اتفاق جالبي است. هرچند همه ما دوست داشتيم عنوان بهترين گلزن تاريخ فوتبال ملي همچنان دراختيار شهريار فوتبال ايران باشد اما همين كه رونالدو و مسي همه زور خودشان را زدند، سال‌ها بعد از سني كه دايي خداحافظي كرد در بازي ماندند تا  اين ركورد را جابه‌جا كنند  نشان مي‌دهد اسطوره فوتبال ايران چه كار بزرگي  انجام  داده  بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون