• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5885 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر

حسن روشن در گفت‌وگو با «اعتماد» از باخت سنگين استقلال و سرمربي جديد گفت

به قول علي پروين برگشتيم به فوتبال علي اصغري

روي سنگ مزارم بنويسيد در آرزوي اين اتفاق مرد!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، بعد از دو هفته مذاكرات با مربيان مختلف سرانجام مديران استقلال موفق شدند تا با پيتسو موسيمانه مربي آفريقايي قرارداد ببندند. در دو هفته‌اي كه سهراب بختياري‌زاده هدايت استقلال را برعهده داشت يك برد و يك شكست تلخ در كارنامه آبي‌ها ثبت شد و با توجه به امتيازاتي كه جواد نكونام در ابتداي فصل از دست داده بود كار براي مربي جديد كه شناخت چنداني هم ‌از فوتبال كشورمان ندارد بسيار سخت خواهد بود. موسيمانه به غير از جبران امتيازات از دست رفته در ليگ ‌بايد به فكر بازي‌هاي دشوار ليگ ‌نخبگان‌ هم باشد. از آن طرف تحمل هواداران‌ آبي هم كم شده و ديگر جاي هيچ‌گونه اشتباهي‌نيست. به بهانه شكست سنگين مقابل ذوب‌آهن و انتخاب سرمربي جديد با حسن روشن‌ يكي از بزرگان ‌استقلال گفت‌وگويي كرديم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

 

‌استقلال متحمل باخت سنگيني به ذوب‌آهن شد. علت اين شكست چه بود؟

والله‌ من نمي‌دانم درباره اين باخت چه بايد بگويم چون تنها تيمي كه اينور و‌ اونور مي‌شود و اذيتش مي‌كنند استقلال است كه اين هم درست نيست. هوادار هم آدم است و اين تيم را دوست دارد و درست نيست كه تا اين‌ حد اذيت مي‌كنند. البته اين اذيت‌ها ناخودآگاه است و‌ عمدي نيست اما درست نيست.

‌انتظار اين شكست ‌پرگل را داشتيد؟

بله! براي اينكه ‌اداره باشگاه ناجور است. پارسال ما معتقد بوديم‌ تيم ستاره‌ ندارد و همه در يك سطح هستند و تلاش هم مي‌كنند اما چون ستاره نداريم نتيجه نگرفتيم امسال ۶۰ ميليارد به آن بده و فلاني را بياور، رفتند رامين رضاييان را آوردند و تا دو هفته پيش هر كسي من را مي‌ديد مي‌گفت امسال قهرمانيم مي‌گفتم: حتما! مگر كشتي است كه يك ‌نفر ‌تيم ‌را قهرمان‌ كند؟ در بازي‌هاي انفرادي ممكن‌ است ‌يك‌ نفر قهرمان شود اما ورزش‌هاي گر‌وهي بايد‌ يك ‌تيم خوب داشت تا نتيجه گرفت. ‌اي كاش بازيكن نمي‌گرفتند و همان بازيكنان ‌فصل پيش را حفظ مي‌كردند ولي بهتر نتيجه مي‌گرفتند. استقلال جزو تيم‌هايي است كه هر سال ۴، ۵ بازيكن را از دست مي‌دهد. اين تغييرات باعث مي‌شود تا تيم جا بيفتد فصل تمام ‌مي‌شود. مسي و رونالدو هم قرارداد ‌۵، ۶ ساله مي‌بندند. من شنيدم‌ اينجا قراردادها مبلغ شصت تا هفتاد ميليارد است! گفتم‌ حتما آخرالزمان شده است! اين‌طور ريخت و پاش‌ها نه كه وضع را درست‌ نمي‌كند بلكه وضعيت را خراب‌تر از آن چيزي كه هست، مي‌كند.

‌قبول داريد در اين مدت بختياري‌زاده ‌هم نمي‌توانست كاري كند؟

سهراب هم مقصر است! سهراب بچه باشخصيتي است. همين بازي قبلي هم ‌لباس شيكي پوشيده بود كه تيپش شبيه خارجي‌ها شده بود! او سنگين و باوقار بازي را اداره كرد كه ما حظ كرديم! اما اشتباه كرد به خصوص آنجا كه به او گفتند فعلا باش تا سرمربي بياوريم. اين حرف اصلا درست نبود. بعدش هم سهراب يا هر مربي با تجربه‌اي كه بيايد يا همين مربي كه آمده اگر اعتراض نكند كه چرا كميته فني نداريد حتما آدم مزخرفي است! هر مربي مثل اوفارل و رايكوف و مربيان بزرگي كه قبلا به ايران مي‌آمدند آرزوي بزرگ آنها كار در ايران بود و حتما هم مي‌خواستند باشگاه كميته فني داشته باشد تا حامي سرمربي باشد. الان يكي را آوردند دوتا باخت بياورد مي‌گويد تيم را كه من نبستم و حالا سال بعد اگر بودم، چشم! بعد اينكه الان ليگ‌ها شروع شده و مربي خوب كه بي‌كار نيست. در ۱۵ سال گذشته يك مربي نشان بده به ما كه يك ‌مربي موفق بوده و سر كار بوده و آورده‌اند تا مربي استقلال باشد؟ الان چند تا دلال داريم كه اينجا خانه و زندگي دارند و براي بازيكنان و مربيان درجه ۳، ۴ كار پيدا مي‌كنند و حتي فارسي هم به آنها درس مي‌دهند! كه در هر سوراخي شد او را جا‌ دهند! به شما قول مي‌دهم اگر اين مربي عالي هم ‌باشد با شرايطي كه ايران و استقلال دارد دو تا سه تا بازي كه ببازد يا خودش مي‌رود يا رهايش مي‌كنند.

‌موسيمانه در فوتبال آفريقا عملكرد خوبي داشت در كشور ما هم مي‌تواند موفق شود؟

فقط اين نيست كه سابقه خوبي داشته باشد ما دوره‌هايي را به خرج عرب‌ها رفتيم كه آنجا چيزهايي ديديم كه قبلا نديده بوديم. در الاهلي دوبي ما ۸ تا زمين داشتيم! يك زمين فقط براي تاكتيك و تكنيك بچه‌ها بود. بچه‌هايي از آكادمي تا اميد كه شش روز در هفته را آنجا تمرين مي‌كردند. ما از فوتبال دنيا خيلي عقب هستيم خدا كند اين مربي به خاطر هواداران خوب باشد و نتيجه بگيرد هر چند فكر مي‌كنم‌ نتيجه نمي‌گيرد و بايد به قول علي پروين برگرديم به تاكتيك علي اصغري! به همين مربيان خودمان. بعد هم برويم بيرون از خانه گل بخوريم و برگرديم. ما وقتي زمين تمرين نداريم و ابزار حرفه‌اي نداريم حالا برويد خداي فوتبال را بياوريد! مشكل ما اول نداشتن استاديوم و امكانات است. باشگاه استقلال پنج سال قبل زمين داشت و استخر و سونا داشت اما حالا چي؟ براي اين مربي آرزوي موفقيت دارم اما اگر نخواهد كميته فني كمكش كند با دوچرخه مي‌رود! حالا ببينيم چه مي‌شود!

‌درباره عملكرد مديريت صحبتي داريد؟

ما كه مديريت كلان باشگاه نداريم، ما شخصي داريم كه مدير عامل است و فكر مي‌كنم‌ خودش تصميم‌گيرنده است كه اين‌طور نيست! به او مي‌گويند چه كار‌ كند‌ چون‌ مال اين كار نيست‌. آدم بسيار خوبي است اما مال اين كار نيست. با من دو جلسه گذاشت من مي‌گفتم مي‌خواهم بروم مشهد آنها مي‌گفتند برو زاهدان! من بميرم هم مي‌خواهم سر سنگ بنويسند آرزوي من داشتن كميته فني در باشگاه بود كه بايد به گور ببريم!

‌صحبت پاياني؟

آرزو دارم هواداران اين تيم خوشحال باشند. دو هفته پيش يك ‌هوادار سكته كرد و مرد. دست‌اندركاران و مديران و هيات‌مديره به فكر اين باشند كه‌ هوادار با برد و باخت اين تيم سكته مي‌كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها