• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5909 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ آبان

اقتصاد سينماي ايران را رقص مي‌گرداند

كارگردان فيلم سينمايی «سه جلد» با اشاره به اينكه سينماي اجتماعي در سه سال اخير رها شده است، گفت: اقتصاد سينماي ايران را امروز چند سكانس رقص مي‌گرداند. 
فيلم سينمايي سه جلد به كارگرداني مهدي اسماعيلي با حضور اين كارگردان و به ميزباني روزبه رحيمي‌نژاد و احسان طهماسبي، منتقد و نويسنده سينما در برنامه اكران نقد و بررسي و از اكران مديا پخش شد. 
اسماعيلي با اشاره به شكل‌گيري ايده اصلي اين فيلم توضيح داد: داستان فيلم سال‌ها در ذهن من رسوب كرده بود و فيلمنامه شكل گرفت. محمد آفريده از مديران خوشنام سينماي ايران است و بخشي از جامعه كارگردان در سينما با نقش مستقيم و حمايتي محمد آفريده به سينما  قدم گذاشتند. 
وي ادامه داد: امروز تهيه‌كنندگاني كه جسارت ورود به مسائل اجتماعي را داشته باشند خيلي كم است. نگاه حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي سه جلد را داشتيم اما وقتي فيلم براي پروانه نمايش رفت فهميديم اين اثر اجازه حضور در جشنواره‌هاي خارجي را ندارد و اين فيلم باب سليقه مديران سينمايي نبود و اين  فيلم توقيف شد و در نهايت امسال به  نمايش رسيد. 
اين كارگردان سينما توضيح داد: در جلسات اول به باران كوثري رسيديم؛ متوجه شدم با يك بازيگر خلاق و همراه روبه‌رو هستم و بخش بزرگي از كيفيت توليد فيلم ارتباط مستقيم با همراهي عوامل دارد. همه فيلمنامه روي كاراكتر باران كوثري بود و خوش‌شانس بودم كه با او كار كردم. 
اسماعيلي تاكيد كرد: به عنوان تجربه اول سينمايي فيلمم را دوست دارم و احساس مي‌كنم اين اثر ارزشمند است. 
احسان طهماسبي نيز اظهار كرد: شرايط اكران به نحوي است كه وقتي يك فيلم اجتماعي را مي‌بينيم ناخودآگاه هيجان‌زده مي‌شويم. سياستگذاري سينما به نحوي است كه هر فيلم اجتماعي به اصطلاح كفش كهنه در بيابان است. اثرات كنار رفتن درام‌هاي اجتماعي در حال پررنگ شدن است و اين موضوع به ضرر سينماي اجتماعي است و سينماي ايران اين روزها به سينماي كمدي ختم مي‌شود و سه جلد نيز از اين تفكر و ديدگاه در حال آسيب ديدن است و اين شرايط به تبليغات سه جلد و شيوه مواجه شدن مردم با اين فيلم نيز اثرگذار است. حتي در رويكرد منتقد در نقد مكتوب در مواجهه با چنين آثاري اثر مي‌گذارد.  وي ادامه داد: جريان رسمي در چنين روزگاري خيلي علاقه‌اي ندارد به فيلم سه جلد  بپردازد. 
اسماعيلي نيز توضيح داد: همه‌چيز تحت تاثير سياستگذاري‌هاي چند سال اخير در سينماي ايران است. همه ‌چيز به اصطلاح به سمت ور چرب‌تر غش كرده است. 
طهماسبي تاكيد كرد: سه جلد در يك دهه اخير جزو بهترين بازي‌هاي باران كوثري است و بازي او متاثر از جهان زنانه‌اي است كه در فيلم ديده  مي‌شود. 
اسماعيلي ادامه داد: فكر مي‌كنم پس از اين فيلم يا يك فيلم ديگر، بازيگراني كه سينماي اجتماعي ايران با آنان پيش رفته و مردم با آنان همراه بودند رفته‌رفته حذف يا كمرنگ مي‌شوند و جايگزين كردن اين چهره‌ها بسيار دشوار است. تبليغات فيلم ما كم است كه بخشي از آن در اختيار ما نيست. نبايد فراموش كنيم سينماي اجتماعي سه سال است كه رها شده و ورود به اين عرصه براي پخش سينماي اجتماعي براي پخش‌كننده و سينمادار كار آساني نيست. فيلم در حال حاضر بين 30 تا 38 سالن در اختيار دارد و جزو كم سانس‌ترين فيلم‌هاي اكران است.
وي ادامه داد: ما آتيلا پسياني و باران كوثري را براي اين فيلم داريم كه آقاي پسياني فوت كردند و باران هم امكان حضور براي تبليغات ندارد و همين شرايط ما  را  دشوار مي‌كند. 
اسماعيلي با اشاره به بازي يسنا ميرطهماسب گفت: متاسفانه بخش زيادي از اين سكانس از فيلم حذف شد. وقتي يک بخشي از سكانسي را حذف مي‌كنيد توضيح اينكه كاركرد اين سكانس چه بوده براي بيننده سخت است. 
طهماسبي درباره نقش كمرنگ شدن سينماي اجتماعي در فعاليت منتقدان سينما توضيح داد: جدايي از سينماي ايران در منتقدان سينماي ايران ديده مي‌شود و متاسفانه علت اين موضوع، سياستگذاري در اكران و توليد است و منتقدان به سمت و سوي سينماي جهان سوق داده شدند. 
وي ادامه داد: سه جلد با همه ايرادات وارده، يك فيلم غيرشعاري و مستقل و خارج از جريان فمينيست زرد است و به مساله‌اي مي‌پردازد كه ممكن است براي هر زني در هر جغرافيايي رخ بدهد.  اسماعيلي نيز گفت: اميدوارم شرايط به نحوي پيش برود كه فيلمسازان اجتماعي انگيزه‌های‌شان حفظ شود؛ سينما به خودي خود سخت است و مسائل خود را دارد و اگر قرار باشد با بچه‌هاي باانگيزه بدرفتاري شود مشكلات را صد چندان مي‌كند و اميدوارم رويكرد جديدتري داشته باشيم و آنچه داشتيم دوباره ترميم كنيم.
وي با اشاره به اينكه چند فيلم طنز را در اكران ديده‌ام، گفت: اقتصاد سينماي ايران را چند سكانس رقص مي‌گرداند. 
روزبه رحيمي‌نژاد نيز تاكيد كرد كه مباداهاي دهه شصت و خط قرمزهاي اين دهه  دارد كار مي‌كند.
اين كارگردان سينما يادآور شد: در سينماي اجتماعي با موضوعات تكراري روبه‌رو هستيم و همه از فيلم‌هاي موفق تقليد مي‌كنند و موضوعاتي كه من در نظر دارم مواردي است كه جامعه سطح آگاهي كمتري دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون