ربيعي: وقتي فقر به قاعده تبديل ميشود ديگر نميتوان براي آن برنامه داشت
علي ربيعي، دستيار اجتماعي رييسجمهور، در نشست «افقگشايي موضوع فقر» به بيان دلايل ناكارآمدي سياستهاي فقرزدايي در ايران پرداخت و گفت: يكي از عوامل مهم در اين ناكامي، تحريمهاي خارجي است. او تصريح كرد كه زندگي در شرايط تحريم نه تنها باعث از بين رفتن اميد ميشود، بلكه جامعه را از احساس اطمينان تهي كرده و در نهايت منجر به زندگي در شرايط پر ريسك ميگردد. ربيعي اضافه كرد كه عدم آرامش رواني در شرايطي كه افراد با ريسكهاي فراوان دست و پنجه نرم ميكنند، يكي از دلايل اصلي ناكامي در فقرزدايي است. او يكي ديگر از دلايل ناكامي در فقرزدايي را نابرابريهاي داخلي و بيروني دانست و اظهار داشت كه كشورهاي در حال توسعه مانند ايران، با نابرابريهاي ساختاري مواجه هستند كه اين نابرابريها باعث شكافهاي عميق اجتماعي ميشود. در واقع، نابرابري نه تنها در كشورهاي توسعهنيافته بلكه در كشورهاي پيشرفته نيز مشاهده ميشود و اين مساله بر وضعيت داخلي ايران تاثير منفي گذاشته است. ربيعي با اشاره به اثرات منفي فقر بر بيثباتي سياسي گفت كه در دورههاي اخير، ارزشهاي بقا جاي خود را به ارزشهاي ابراز وجود داده است. اين مساله باعث شده كه ناآراميهاي سياسي، به ويژه در سال ۱۴۰۱، ناشي از اين دو دسته از ارزشها باشد. دستيار رييسجمهور ادامه داد كه يكي از عوامل اصلي عدم تحقق فقرزدايي، سياستهاي توسعهاي نابرابر است كه در پي دستيابي به ثروت، نابرابري را افزايش ميدهد. به گفته ربيعي، سياستهايي كه در كشور دنبال ميشود، به دليل تداوم نابرابري، اميدي به بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي كشور نخواهد بود. ربيعي همچنين به آفتهاي مديريتهاي فاميلي و آسانسوري در سياستگذاريها اشاره كرد و افزود: سيستم بروكراتيك آسيبديده و نبود نخبهگرايي از ديگر مشكلات عمدهاي هستند كه مانع از تحقق سياستهاي رفاهي موثر ميشود. به عنوان مثال، زماني كه وزير تعاون بودم، ۱۸ دستيار از طريق آزمون استخدامي وارد وزارتخانه شدند كه اين تجربه هنوز در ذهنم ماندگار است. او در ادامه با اشاره به تعارض منافع و فساد به عنوان سومين عامل عدم موفقيت در فقرزدايي، گفت كه كشورهاي مشابه ايران به دليل درگيري با مسائل جاري، فرصت كافي براي انجام سياستگذاريهاي موثر را ندارند. به علاوه، سياستهاي تودهستايانه و تعارض منافع قدرت سياستگذاري را كاهش داده و در عمل باعث ناكارآمدي اين سياستها ميشود. دستيار اجتماعي رييسجمهور اشاره كرد كه وقتي فقر به يك قاعده تبديل ميشود، ديگر نميتوان آن را برنامهريزي كرد. در واقع، زماني كه افراد به راحتي از طبقات اجتماعي پايينتر به طبقات فقير سقوط ميكنند، سياستگذاريهاي رفاهي بهشدت پيچيده و دشوار ميشود.
۲۲ تا ۲۷ درصد مردم درگير فقر هستند
رييس موسسه كار و تامين اجتماعي با بيان اينكه بين ۲۲ تا ۲۷ درصد مردم درگير فقر بوده و در تامين حداقل نيازهاي اساسي دچار مشكل هستند، تاكيد كرد: اهميت دادن به موضوع فقر جزو مهمترين مسائلي است كه بايد به آن توجه كرد. به گزارش تسنيم، ابراهيم صادقيفر در نشست افقگشايي موضوع فقر اظهار داشت: موضوع فقر به عنوان يك چالش اساسي در كشورها مطرح است و بيش از 416 ميليون نفر در دنيا دچار فقر شديد هستند. وي افزود: نسبت فقر بين زنان و مردان 307 ميليون به306 ميليون نفر است و بيش از 350 ميليون نفر آنها كمتر از 15 سال سن دارند. اين مسوول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: امروزه فقر در ايران يك مساله حاشيهاي نيست و تبديل به واقعيت انكارناپذير شده كه بخش اعظمي از جامعه را درگير كرده است. رييس موسسه كار و تامين اجتماعي تاكيد كرد: با اهرم اقتصادي به جنگ فقر رفتن اشتباه است و بايد ريشههاي آن را در موضوعات سياسي، اجتماعي و فرهنگي دنبال كرد. صادقيفر با تاكيد بر اينكه سياستگذاران بايد برنامه جامع و هماهنگي براي فقرزدايي داشته باشند، افزود: با چند پژوهشگر نميتوان اين مشكل را حل كرد و بايد جلسات متعدد را برگزار كرد؛ بيش از 20 نهاد دولتي و ناظر به اين نشست دعوت شدند و 30 محور مطرح شده و تمام مسائل حوزه فقر را مورد توجه قرار خواهيم داد. در سطح كشور نياز به يك گفتمان رفاهي داريم. رييس موسسه كار و تامين اجتماعي افزود: آمارهاي موجود نشان ميدهد كه بازماندگي از تحصيل در حال افزايش است كه اين نيز به دليل مشكلات اقتصادي و اجتماعي است و بايد مسائل مربوط به آن را بررسي كرد.
وي افزود: سياستگذاري در دولتهاي مختلف كاملا در كاهش يا افزايش فقر در جامعه در كنار عواملي مانند جنگ و كرونا تاثيرگذار بوده است. بايد ديد چرا با وجود منابع نفتي همچنان جامعه درگير فقر است؟ سهم ساختارهاي اجتماعي و فرهنگي در بازتوليد فقر چه بوده است. پاسخ دادن به اين سوالات باعث ميشود در جهت فقرزدايي قدمهاي درستيبرداريم.