• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5956 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ دي

فرش دستباف ايراني، فرهنگ، هنر و اقتصاد

اميرحسين جباري

فرش دستباف ايراني فراتر از يك كالاي مصرفي است؛ اين هنر-صنعت نمادي از تاريخ، فرهنگ و هنر ايران به شمار مي‌رود كه طي قرن‌ها هويت ايراني را به جهانيان معرفي كرده است. هر فرش دستباف ايراني داستاني از فرهنگ بومي، اساطير و خلاقيت مردمان اين سرزمين در خود جاي داده است. علاوه بر اين، فرش دستباف به دليل ارزش افزوده بالا و اشتغالزايي، نقشي اساسي در اقتصاد كشور داشته و مي‌تواند يكي از محورهاي مهم صادرات غيرنفتي باشد. 
فرش‌ها نه تنها نماد هنر و فرهنگ ايران هستند، بلكه در بازارهاي جهاني همواره به عنوان يك كالاي لوكس و باارزش شناخته مي‌شوند. 
طرح‌ها و نقش‌هاي بي‌بديل، استفاده از رنگ‌هاي طبيعي و كيفيت بي‌نظير مواد اوليه، اين كالا را از ساير محصولات مشابه متمايز كرده است. 
فرش دستباف ايراني به بيش از ۲۵۰۰ سال پيش بازمي‌گردد. قديمي‌ترين نمونه‌اي كه تاكنون كشف شده، فرش پازيريك است كه به هخامنشيان نسبت داده مي‌شود. اين فرش كه در يخ‌هاي سيبري پيدا شده، نشان‌دهنده پيشرفت هنر و صنعت قالي‌بافي در ايران باستان است. 
در دوران ساسانيان نيز فرش ايراني جايگاه ويژه‌اي داشت. به‌ ويژه فرش معروف «بهارستان» كه به دليل طراحي پيچيده و استفاده از طلا و سنگ‌هاي قيمتي در ساخت آن، شهرت بسياري يافت. 
دوران طلايي فرش ايراني اما در دوران صفويه رقم خورد. پادشاهان صفوي با حمايت از كارگاه‌هاي حرفه‌اي قالي‌بافي در شهرهايي مانند اصفهان، تبريز و كاشان، كيفيت و شهرت فرش ايراني را به اوج رساندند. در اين دوران بود كه بسياري از طرح‌هاي ماندگار مانند شاه عباسي، اسليمي و ترنج‌دار خلق شدند. 
امروزه صنعت فرش دستباف با چالش‌هاي متعددي مواجه است. توليدات داخلي با كاهش تقاضا روبه‌رو شده و در بازارهاي جهاني رقابت سختي با توليدات مشابه از كشورهاي ديگر نظير هند، تركيه و پاكستان دارد.
 اين رقبا با استفاده از نيروي كار ارزان‌تر و طراحي‌هاي متناسب با سليقه روز جهاني، سهم قابل‌توجهي از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و همچنين اقدام به جذب بافندگان و رفوگران حرفه‌اي از ايران كرده‌اند.
از سوي ديگر، تغيير الگوهاي مصرف نيز بر اين صنعت تاثير گذاشته است. در گذشته، فرش دستباف يكي از اجزاي جدايي‌ناپذير خانه‌هاي ايراني بود، اما با رواج كف‌پوش‌هاي مدرن و فرش‌هاي ماشيني ارزان‌قيمت، تقاضا براي اين كالاي ارزشمند كاهش يافته است. 
علاوه بر اين، افزايش قيمت مواد اوليه نظير پشم و ابريشم و كاهش تعداد قالي‌بافان ماهر، چالش‌هاي ديگري براي اين صنعت به وجود آورده است. 
با اين حال، فرش دستباف ايراني همچنان به دليل كيفيت بالا، طرح‌هاي هنري و استفاده از مواد طبيعي در برخي بازارها طرفداران خود را دارد. اين محصول به عنوان يك كالاي لوكس و هنري، به‌ ويژه در بازارهاي اروپايي، امريكايي و كشورهاي عربي، ارزش خود را حفظ كرده است. 
با اين حال راهكارهايي براي احياي جايگاه فرش دستباف ايراني به نظر مي‌رسد از جمله تمركز بر بازاريابي و برندينگ: ايجاد برندهاي قوي و بازاريابي بين‌المللي مي‌تواند جايگاه فرش ايراني را تقويت كند. تنوع در طراحي: طراحي‌هاي مدرن و هماهنگ با سليقه روز جهاني مي‌تواند به جذب مشتريان جديد كمك كند. 
توسعه نمايشگاه‌هاي بين‌المللي: برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي در كشورهاي هدف و ايجاد پلتفرم‌هاي آنلاين مي‌تواند بازارهاي جديدي ايجاد كند. 
 حمايت دولتي: ارايه تسهيلات مالي و بيمه براي قالي‌بافان و كاهش هزينه‌هاي توليد ضروري است. آموزش و توسعه مهارت: سرمايه‌گذاري در آموزش نسل جديد قالي‌بافان براي حفظ اين ميراث ارزشمند. تشويق صادرات: كاهش تعرفه‌هاي صادراتي و ارايه مشوق‌هاي مالي براي صادركنندگان مي‌تواند صادرات فرش ايراني را افزايش دهد. 
فرش دستباف ايراني به عنوان يكي از بزرگ‌ترين ميراث‌هاي فرهنگي و اقتصادي كشور نيازمند توجه و سرمايه‌گذاري است. 
با برنامه‌ريزي استراتژيك و حمايت‌هاي لازم، مي‌توان اين صنعت را احيا كرده و جايگاه آن را در بازارهاي جهاني تثبيت كرد. اين نه تنها به حفظ هويت فرهنگي كشور كمك مي‌كند، بلكه مي‌تواند سهم قابل‌توجهي در توسعه اقتصادي ايران داشته باشد.
براي موفقيت، لازم است كه دولت، توليدكنندگان و صادركنندگان با همكاري يكديگر، راهكارهايي براي رفع مشكلات موجود بيابند و از اين هنر-صنعت ارزشمند به عنوان يك منبع اقتصادي و فرهنگي بهره‌برداري كنند.
طراح، هنرمند تجسمي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون