• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ بهمن
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5976 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ بهمن

فيلم‌هاي خوب و فيلم‌هاي بد

حسن لطفي

پيام فرستاده كه مي‌خواهد فيلم ببيند و درخواست مي‌كند ليستي از فيلم‌هاي خوب جشنواره كه ديده‌ام، برايش بفرستم. مي‌خواهم به خواسته‌اش تن بدهم كه سر ميز و هنگام چاي خوردن صحبت‌هاي دو نويسنده و منتقد توجه‌ام را جلب مي‌كند. ظاهرا يكي‌شان به آن يكي گفته فيلم سون‌سوز (رضا جمالي) را به عنوان فيلمي خوب ببيند. آن يكي هم ديده اما از اينكه دوستش گفته فيلم خوبي است، تعجب كرده. كمي بعدتر (شايد سه، چهار ساعت بعد) سر ميز شام وقتي به دوستي كه طرفدار بچه مردم (محمود كريمي) است، مي‌گويم از فيلم داد ابوالفضل جليلي بيشتر از اين فيلم خوشم آمده، جواني كه نمي‌شناسمش از حرفم تعجب مي‌كند و باور نمي‌كند راست مي‌گويم. حق هم دارد؛ نه اينكه من بيراه گفته‌ام. او با سليقه و نگاهي كه به سينما دارد، نمي‌تواند فيلمي را بپسندد كه من پسنديده‌ام. راحت‌تر بگويم فيلم خوب براي آدم‌هاي مختلف فرق مي‌كند و بسته به سليقه و نگاه و شناخت‌شان از سينما متفاوت است. به خاطر همين است كه سر يك ميز چند نفر نمي‌توانند انگشت روي فيلمي واحد بگذارند و بگويند اين خوب است. البته بعضي از فيلم‌ها عده بيشتري را راضي مي‌كند. مثل فيلم زيبا صدايم كن (رسول صدرعاملي) كه انگار در روز پنجم جشنواره افراد بيشتري را راضي از سالن برج ميلاد بيرون فرستاد. ناگفته پيداست در بين اين موافقان نيز اتفاق نظري براي دليل خوش آمدن‌شان نيست. عده‌اي سوژه فيلم را مي‌پسندند و برخي بازي امين حيايي و ژوليت رضاعي را دوست دارند (عده‌اي هم دوست ندارند) عده‌اي معتقدند رمان فرهاد حسن‌زاده قوي‌تر از فيلم است و عده‌اي مي‌گويند فيلمنامه‌نويسان (آرش صادق‌بيگي و ميلاد و محمدرضا صدرعاملي) رمان را بهتر كرده‌اند. بعضي‌ها صحنه دزديده شدن اتومبيل پليس حامل دختران جوان دستگير شده (به خاطر حجاب) توسط شخصيت اصلي و آزاد كردن‌شان را از بهترين صحنه‌هاي فيلم مي‌دانند (در سينماي رسانه براي اين صحنه عده زيادي دست زدند. دستي كه معلوم نبود به خاطر فيلم است يا دليلي بيرون از متن دارد) و همان صحنه براي عده‌اي (هر چند اندك) بيرون از متن و اضافي است. برخلاف زيبا صدايم كن كه تعداد موافقانش بيشتر از مخالفانش هست، فيلم دست تنها (اميرحسين ثقفي) كمتر كسي را از سالن راضي بيرون فرستاد. دليلش هر چه هست بي‌ربط به نوع نگاه سازنده‌اش نيست. اما ثقفي در اين فيلم علاوه بر نگاه متفاوتش با ساده گذشتن از كنار وقايع و تصاوير باعث اين دلزدگي شده است. اشك هور ساخته مهدي جعفري اگر چه شروع قدرتمندي دارد و بهتر و تاثيرگذارتر از فيلم اسفند لحظاتي از زندگي شهيد علي هاشمي را نشان مي‌دهد در پخش اطلاعات و انتخاب راوي‌هاي مختلف به گونه‌اي عمل كرده كه بیشتر بينندگان در انتخابش به عنوان يك فيلم خوب دچار ترديد مي‌شوند. فيلم خاتي هم اگر چه به نظر نگارنده اين مطلب نمره قبولي مي‌گيرد، اما براي بسياري فيلمي است كه نمي‌توان كنار فيلم‌هاي خوب جشنواره قرار داد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون