قرارداد جديد آديداس با ليورپول براي توليد البسه باشگاه سوالات زيادي به وجود آورده است. اينكه از لحاظ درآمدزايي چه معنايي دارد؟ در نقل و انتقالات چه تاثيري ميگذارد و در نهايت لباس فصل آينده قرمزهاي آنفيلد چه شكلي است؟ ليورپول پس از اعلام همكاري چند ساله با برند پوشاك ورزشي آديداس، از فصل 2026 - 2025 لباسهاي سهراه آديداس را بر تن خواهد كرد. اين حركت كه از اول آگوست انجام ميشود، گام ديگري به سوي افزايش درآمد تجاري است. اين قرارداد بعد از قرارداد 5 ساله با نايك از راه ميرسد. نشريه The Athletic نگاهي دقيقتر به اين قرارداد و معناي آن دارد.
در مورد شرايط قرارداد جديد چه ميدانيم؟
اين يك معامله پرسود و به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است كه البته براي باشگاهي به بزرگي ليورپول جاي تعجب ندارد. تيمي كه گرچه سهشنبه شب از ليگ قهرمانان حذف شد، اما هميشه جزو تيمهاي مطرح و مدعي آن به حساب ميآيد. ليورپول در حال حاضر در مسير قهرماني ليگ برتر در اين فصل قرار دارد و قرمزها در موقعيت قدرتمندي براي مذاكره با شركاي خود هستند. هنگامي كه عملكرد درون زمين بهبود مييابد، ارزش معاملات كيت به ندرت رو به كاهش ميرود، بنابراين ليورپول به خوبي ميتواند قرارداد جديدي تنظيم كند. طبق شرايط فعلي با نايك، ليورپول مبلغ ثابتي معادل 30 ميليون پوند (38.7 ميليون دلار) در هر فصل به اضافه حق امتياز 20 درصدي از كل فروش خالص كالاهاي باشگاهي دريافت ميكند كه رقم كلي را فراتر از 60 ميليون پوند (77.5 ميليون دلار) ميبرد. مدت دقيق قرارداد جديد فاش نشده است و ميزان افزايش به عملكرد و فروش جهاني بستگي دارد. قراردادهاي كيت قبلي با نايك و نيو بالانس پنج سال طول كشيد.
قرارداد جديد ليورپول در مقايسه
با ساير باشگاههاي بزرگ چگونه است؟
بياييد ابتدا با منچستريونايتد شروع كنيم (تيمي كه به شكل خندهداري در رده پانزدهم جدول ليگ برتر قرار دارد و اين شبيه شوخي است كه آنها را با ليورپول مقايسه كنيم) . با اين حال بهرغم مشكلات اخيرشان در ليگ برتر، آنها پس از يك دهه قرارداد با آديداس در جولاي 2023، همچنان ركورددار فروش لباس در ليگ برتر هستند. ارزش اين قرارداد حدود 900 ميليون پوند (1.16 ميليارد دلار) يا 90 ميليون پوند (116 ميليون دلار) در هر فصل بود، اما در صورت عدم دستيابي به اهداف مرتبط با عملكرد باشگاه، اين رقم ممكن است كاهش يابد. جديدترين بررسي چشمانداز سرمايهگذاري و مالي باشگاههاي اروپا كه توسط يوفا انجام شده، نشان ميدهد كه ليورپول و منچستريونايتد در فصل 24-2023 در زمينه تجزيه و تحليل درآمد از طريق فروش كيت و اقلام هواداري در كنار يكديگر قرار گرفتند. اين گزارش ميگويد كه هر دو باشگاه در فصل گذشته 146 ميليون يورو (122.6 ميليون پوند / 158 ميليون دلار به نرخ ارز فعلي) از اين بخش خاص در فصل گذشته درآمد به دست آوردند و تنها بارسلونا (171 ميليون يورو)، بايرن مونيخ (171 ميليون يورو) و رئال مادريد (196 ميليون يورو) كه بيشترين درآمد را از نظر فروش لباس در جهان دارند از اين دو باشگاه جلوترند. انتظار ميرود آخرين قرارداد ليورپول به ارزشي مشابه نزديكترين رقباي خود از جمله منچسترسيتي و آرسنال نزديك شود. سيتي در سال 2019 قراردادي 10 ساله با پوما به ارزش حدود 650 ميليون پوند (فصلي 65 ميليون پوند) امضا كرد. قرارداد 8 ساله آرسنال با آديداس در سال 2022 حدود 600 ميليون پوند (75 ميليون پوند به ازاي هر فصل) ارزش داشت.
آيا اين يك برد بزرگ براي آديداس است؟
عقد قرارداد با قهرمانان احتمالي ليگ برتر، يك برد بزرگ براي هر برندي است و آديداس به خصوص خوشحال خواهد شد كه يك شريك برتر را از چنگ رقباي ديرينه خود مثل نايك بيرون بكشد. آديداس در حال حاضر براي قهرمانان فعلي لاليگا و بوندسليگا، به ترتيب رئال مادريد و بايرن مونيخ و همچنين يوونتوس، آرسنال و منچستريونايتد كيت تهيه كرده است، بنابراين ليورپول در حال پيوستن به جمع باشگاههاي برتر كه با غول توليد لباس ورزشي آلماني همكاري ميكنند، است. آديداس ميگويد پس از تجربه همكاري بين سالهاي 1996-1985 و 2012-2006، براي همكاري دوباره با ليورپول هيجانزده هستند. تعدادي از بازيكنان تيم اصلي از جمله محمد صلاح، ترنت الكساندر-آرنولد، كورتيس جونز، داروين نونز، الكسيس مك آليستر، ديوگو جوتا، لوئيس دياز و رايان گراونبرخ نيز خودشان قرارداد جداگانه با آديداس دارند، بنابراين قرارداد باشگاه احتمالا در آينده آنها را تقويت خواهد كرد.
چرا معامله تا اول آگوست شروع نميشود؟
اين يك مساله غيرعادي است، زيرا قراردادهاي تازه براي كيتهاي جديد معمولا در ماه ژوئن شروع ميشود تا كل دوره پيش فصل را پوشش بدهد. به عنوان مثال آستونويلا در ليگ قهرمانان اروپا را در نظر بگيريد؛ سال گذشته اگرچه كيت جديد آنها تا آخرين هفته در ماه جولاي عرضه نشد، همكاري آنها با آديداس در ژوئن استارت خورد. اين احتمال وجود دارد كه مفاد قرارداد سابق ليورپول با نايك در تاريخ شروع قرارداد جديد نقش داشته باشد. قرارداد پنجساله نايك قرار بود در ژوئن 2020 شروع شود، اما به دليل همهگير شدن بيماري جهاني به تعويق افتاد و ليورپول فصل قهرماني 20- 2019 را كه به خاطر تعطيلي موقت ليگ طولانيتر از حالت نرمال شد با لباس New Balance به پايان رساند. تاريخ ديرهنگام استارت قرارداد به اين معني است كه ليورپول قرار است برنامه پيش فصل خود را با لباس فعلي نايك به انجام برساند. قبل از اينكه رسما تنها دو هفته قبل از شروع فصل 2026-2025 لباسهاي سهراه آديداس را به تن كند.
اين از نظر تجاري ليورپول را
در چه شرايطي قرار ميدهد؟
بهطور خلاصه جايي كه ليورپول قرار ميگيرد در مكاني بسيار زيبا و با پتانسيل بالا براي ادامه رشد از طريق يك برنامه بازاريابي جديد با آديداس است. آخرين مجموعه از حسابها نشان داد كه درآمد تجاري با رشد قوي در مشاركت و خردهفروشي با 36 ميليون پوند افزايش به 308 ميليون پوند خواهد رسيد. قراردادهاي سودآوري با UPS، Google Pixel، Peloton و Orion Innovation در اين دوره امضا شد و Kodansha و Carlsberg شراكت فعلي خود را با ليورپول گسترش دادند. خردهفروشي همچنين در هفت نقطه در جهان به ركوردي قابل توجه دست يافته است. از جمله افتتاح يك فروشگاه جديد در دوبلين، بنابراين قرارداد جديد به دلايل مختلف هيجانانگيز است.
آيا اين ميتواند بودجه نقل و انتقالات
باشگاه را تقويت كند؟
به زبان ساده، پول بيشتر در باشگاه به معناي فرصتي بيشتر براي سرمايهگذاري مجدد در حوزههاي ديگر است. در دو پنجره نقل و انتقالات گذشته ليورپول كم كار بوده است، با اين حال آرنه اسلات، سرمربي تيم ميگويد برنامههايي براي رسيدگي به تعدادي از پستها در تابستان در دست اجراست. عملكرد تجاري قوي، بستر محكمي را براي ليورپول فراهم ميكند تا بتواند در رقابت باقي بماند و مرحله بعدي فرآيند تيمسازي را آماده كند. به حداكثر رساندن هر جريان درآمدي براي انجام اين كار ضروري است.
كيت جديد كي عرضه ميشود؟
جزييات كيتهاي جديد يعني كيتهاي خانگي و مهمان از طريق كانالهاي رسمي ليورپول و آديداس فاش خواهد شد و از اول آگوست 2025 براي خريد در دسترس خواهد بود.