• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3322 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۱ مرداد

گفت‌وگو با سفير سابق ايران در يونان

سيپراس اكثريت را ندارد

ميثم سليماني / انتخابات زودهنگام در كشوري كه با بحراني اقتصادي پيچيده دست و پنجه نرم مي‌كند، مي‌تواند پيامدهاي غيرقابل پيش‌بيني داشته باشد. « اعتماد» شرايط جديد يونان را در گفت‌وگو با قاسم محبعلي، سفير سابق ايران در يونان بررسي مي‌كند.

 

شرايط يونان را پس از استعفاي سيپراس، چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

پس از رفراندوم و توافقي كه سيپراس با اتحاديه اروپا انجام داد و موجب نارضايتي بخشي از حزب سيريزا و متحدين سيپراس با سياست‌هاي او شد، انتخابات زودهنگام در اين كشور قابل پيش بيني بود. اما اينكه در انتخابات جديد چه اتفاقي رخ مي‌دهد قابل پيش‌بيني نيست.

چرا وي تصميم به كناره‌گيري گرفت؟

در مجلس حزب سيپراس 149 كرسي داشت. البته سيستم انتخابات يونان اينگونه است كه حزبي كه رتبه اول را كسب مي‌كند به صورت درصدي كرسي‌هاي آن افزايش پيدا مي‌كند، اما براي تشكيل دولت به 151 كرسي نياز داشت كه در نهايت حزب سيريزا با احزاب كوچك‌تر ائتلاف كرد و توانست دولت ائتلافي را تشكيل دهد. الان با توجه به اينكه 40 نفر از حزب سيريزا خارج شده‌اند عملا يك دولت اقليت در راس كار حضور دارد. سيپراس دو لايحه در خصوص كمك‌هاي مالي اتحاديه اروپا در مجلس را با تعدادكم آراي احزاب مخالف يعني دموكراسي جديد و حزب سوسياليست كه حزب دوم و چهارم در مجلس هستند، به تصويب رساند. چرا كه حزب سيريزا با كمك‌هاي مالي اتحاديه اروپا مخالفت بود. يعني در حال حاضر سيپراس حداقل راي 151 نفر را براي ماندن دولت بر سر كار ندارد. البته 151راي براي انجام كارهاي دولت كافي نيست بلكه براي تصويب برخي لايحه‌ها و انتخاب رييس‌جمهور نياز به 180 راي در مجلس است. در نتيجه راه‌حل ساده براي يونان اين است كه انتخابات زودهنگام برگزار كند. راه‌حل پيچيده اين بود كه با حزب دموكراسي جديد به ائتلاف برسند كه آنها نيز آمادگي آن را در شرايط كنوني نداشتند.

احزاب مخالف توان تشكيل دولت دارند؟

من اين موضوع را بعيد مي‌دانم. زيرا به نظر نمي‌رسد كه بتوانند 151 راي حداقل و 180 راي حداكثر را كسب كنند تا كارهاي خود را پيش ببرند. پيش‌بيني اين است كه در سپتامبر انتخابات زودهنگام برگزار شود.

سرنوشت دولت چه خواهد شد؟

رييس‌جمهور مي‌تواند دولت كنوني را به عنوان دولت كفيل معرفي كند يا اينكه يك فرد تكنوكرات را به عنوان نخست وزير معرفي مي‌كند تا انتخابات زودهنگام برگزار كند. در صورتي كه رييس‌جمهور نتواند هيچ كسي را براي پست نخست وزيري معرفي كند و دولت تكنوكرات هم به كمك احزاب نتواند تشكيل شود رييس دادگاه عالي را براي پذيرش پست نخست‌وزيري معرفي مي‌كند و احزاب چه مخالف چه موافق دولت را تشكيل مي‌دهد و تا زمان برگزاري انتخابات كشور را اداره مي‌كند.

آيا حزبي كه از درون سيريزا بيرون آمده اقبالي در انتخابات آينده خواهد داشت؟

مردمي كه از وضعيت يونان و توافقاتي كه صورت پذيرفته است ناراضي هستند به آنها راي مي‌دهند. ولي راي آنها هم به حدي نخواهد بود كه بتوانند دولت تشكيل دهند و حتي به فرض اينكه دولت هم تشكيل دهند مثل دولت سيپراس توفيقي نخواهند داشت، به دليل اينكه نمي‌توانند بدون كمك اتحاديه اروپا و توافقي كه با اتحاديه اروپا انجام داده‌اند براي حل مشكلات اقتصادي راه‌حل ويژه‌اي داشته باشند. مگر اينكه از اتحاديه خارج شوند كه آن هم بحران بزرگ‌تري است كه مشكلات يونان را حل و فصل نمي‌كند.

آيا هدف اتحاديه اروپا سرنگوني دولت يونان نبود؟

طبيعتا دولت سيپراس مورد علاقه اتحاديه اروپا و به خصوص آلمان كه نقش اصلي را در كمك‌ها و تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي داشت، نبود. اگر دقت كرده باشيد بعد از رفراندوم سيپراس براي اينكه بتواند با اتحاديه مذاكره كند مجبور شد تا وزير اقتصاد خود را به نحوي بركنار كند، زيرا اتحاديه حاضر نبود كه با شخص ايشان كه فردي تندرو و بد دهني بود مذاكره كند. بنابراين شرايط نشان مي‌دهد كه فشار اتحاديه اروپا موثر بوده است. اتحاديه اروپا علاقه‌مند است دولتي ليبرال دموكرات يا حتي سوسياليست بر سر كار بيايد تا بتوانند با اتحاديه راحت‌تر كار كند.

پيش بيني شما از انتخابات چيست، آيا چپ‌هاي افراطي مجددا اقبالي در انتخابات خواهند داشت؟

بعيد به نظر مي‌رسد كه چپ‌هاي افراطي بتوانند به مانند انتخابات گذشته راي بياورند و بايد شاهد ائتلاف جديدي از چپ‌ها، سوسياليست‌ها يا راست‌ها باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون