• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3323 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور

فرج‌الله كميجاني، در گفت‌وگو با «اعتماد»:

رقيب برنامه‌اي ندارد، تفرقه‌افكني مي‌كند

مهدي نوروز/ اصولگرايان دست به كار شده‌اند، يك‌بار دلواپس اصلاح‌طلبان مي‌شوند و سعي دارند از گروهي اصلاح‌طلب عليه گروهي ديگر مصاحبه بگيرند و روزي سعي دارند اصلاح‌طلبان را جداي از حاكميت نشان دهند. همين است كه چهره‌هاي اصلاح‌طلب مي‌گويند بايد مراقب اتاق فكر تفرقه افكني جريان اصلاحات‌ستيز بود. فرج كميجاني، فعال سياسي اصلاح‌طلب در همين رابطه بر اين اعتقاد است كه اگر اصلاح‌طلبان بر محوريت رييس دولت اصلاحات فعاليت كنند گرفتار تله‌هاي اختلاف‌افكني رسانه‌هاي جريان رقيب نخواهند شد.

 

‌ ارزيابي شما از وضعيت فعلي اصلاح‌طلبان چيست؟

اصلاح‌طلبان در شرايط خيلي خوبي به سر مي‌برند به خصوص پس از تجربه موفق انتخابات سال 92 به اين نتيجه رسيده‌اند كه در انتخابات پيش‌رو نيز بايد با اتحاد و انسجام دروني حاضر بشوند. درراستاي همين مساله شوراي راهبردي به رياست آقاي موسوي لاري شكل گرفته كه به امور استان‌ها پرداخته و افراد حوزه‌هاي انتخابيه را سامان مي‌دهد و همچنين شوراي هماهنگي نيز با مسووليت آقاي محسن رهامي وجود دارد كه وظيفه آن سامان دادن و هماهنگي بين احزاب اصلاح‌طلب عضو است. بين دو شورايي كه اشاره شد هماهنگي خوبي برقرار شده است. تحليل‌هاي مشتركي در ميان اصلاح‌طلبان وجود دارد اينكه بايد در انتخابات مجلس تاثيرگذار باشند و مجلس را به جايگاه اصلي خودش برگردانند باور ما اين است كه مجلس از مسير و شأن خودش دور شده است. در واقع بايد مجلسي را شكل بدهيم كه اهداف مردم را دنبال كند و مطابق حرف امام(ره) عصاره فضايل ملت باشد.

علت تلاش اصولگرايان و رسانه‌هاي آنان براي ايجاد اختلاف و انشقاق ميان اصلاح‌طلبان چيست؟

با توجه به مساله انسجامي كه در رابطه با اصلاح‌طلبان گفته شد در جناح مقابل سعي بر اين است كه بين اصلاح‌طلبان اختلاف ايجاد كرده و اين انسجام از بين برود بنابراين آنان ماموريت خود را اين‌گونه تعريف كرده‌اند كه تلاش كنند تا اصلاح‌طلبان پراكنده شوند. اما بايد درنظرداشت كه در ذات افراد اصلاح‌طلب، چه افرادي كه عضو احزاب و گروه‌ها هستند، چه افراد حقيقي و چه افرادي كه در دوران اصلاحات مسووليتي داشتند، انسجام و وحدت وجود دارد و اين وحدت با محوريت رييس دولت اصلاحات حفظ خواهد شد. بنابراين ما در انسجام اصلاح‌طلبان مشكلي نمي‌بينيم. جناح مقابل با برخي افراد مصاحبه‌هايي مي‌كند و ممكن است برخي از آن افراد حتي داخل اصلاح‌طلبان جايگاه چنداني نداشته باشند، اما صحبت‌هاي آنان مورد بزرگنمايي قرار بگيرد كه البته آن افراد نيز سريع موضع خود را روشن كرده يا حرف خود را اصلاح مي‌كنند هرچند كه رسانه‌هاي آن طرف ممكن است تكذيبيه آنها را منتشر نكنند.

مدار عملياتي رواني رسانه‌هاي اصولگرايان روي چه مختصاتي تنظيم شده است؟ اگر امكان دارد از حوزه سياسي و رسانه‌اي پروژه جنگ رواني اصولگرايان عليه اصلاحات را دسته‌بندي كنيد.

شيوه عمليات رواني اصولگرايان اين‌گونه است كه در سايت‌هاي تاثيرگذارشان يك هماهنگي‌اي ايجاد كرده و با پيدا كردن موضوعي شروع به بزرگنمايي آن مي‌كنند بنابراين مدار عملياتي آنان در حوزه رسانه‌اي متمركز شده است. اما اين نكته نيز وجود دارد كه آنان به هيچ حوزه‌اي رحم نمي‌كنند و از هر حوزه‌اي بتوانند اختلاف ايجاد كنند، ورود پيدا مي‌كنند. همچنين آنان سعي در ايجاد اصلاحات‌هراسي دارند و اين را القا مي‌كنند كه اصلاح‌طلبان تافته جدابافته‌اند و التزامي به قانون اساسي ندارند. در حالي كه تمامي اصلاح‌طلبان قانون اساسي، رهبري و نظام را قبول دارند. اصلاح‌طلبان با ايده‌هاي ناب براي حكمراني خوب آمده‌اند و حرف‌شان اين است كه اگر كشور اين‌گونه اداره شود به نفع ملت است. اصولگرايان چون در عرصه عمل برنامه‌اي براي اداره كشور ندارند با حرف‌هايي بي‌مبنا سعي دارند تا اصلاح‌طلبان را اين‌گونه نشان دهند كه التزامي به قانون اساسي، رهبري و تماميت ارضي كشور ندارند در حالي كه اصلاح‌طلبان از خيلي كساني كه سعي دارند خود را مقيد نشان دهند، مقيدتر هستند.

اصلاح‌طلبان براي آنكه گرفتار تله رسانه‌اي اصولگرايان نشوند بايد متوجه چه مسائلي باشند؟

اصلاح‌طلبان بايد هوشيار باشند تا در دام رسانه‌اي اصولگرايان نيفتند كه البته به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان از اين عقلانيت برخوردار هستند كه هر مطلبي را بيان نكنند. اين را هم بايد در‌نظر داشت كه اگر همه اصلاح‌طلبان به محوريت رييس دولت اصلاحات باور داشته باشند متفرق نخواهند شد.

‌ براي اينكه بيان مواضع افراد اصلاح‌طلب به صورت واحد باشد آيا ساز و كاري انديشيده‌ايد؟

در حال حاضر شوراي هماهنگي وجود دارد كه احزاب عضو آن مواضع نزديكي به يكديگر دارند. علاوه بر اين ساز و كاري را انديشيده‌ايم كه براساس آن پارلمان اصلاحات را طراحي و اعلام كنيم تا احزابي كه در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هستند در اين پارلمان مواضع خود را بگويند و اين باعث اجماع و نزديكي آنان بشود. البته اين نكته نيز قابل بيان است كه نشست‌هاي مشتركي كه ميان اصلاح‌طلبان برگزار مي‌شود ديگر بايد به شكل عريان برگزار شود كه مواضع اينها به هم نزديك بشود.

مهم‌ترين نقاط ضعف اصلاح‌طلبان به نظر شما چيست و چگونه مي‌شود كه آن را بر‌طرف كرد؟

مهم‌ترين نقطه ضعف اصلاح‌طلبان در درجه اول منابع مالي آنهاست و در درجه بعدي ضعف رسانه‌اي است در مقابل اين حجم رسانه‌اي كه اصولگرايان و طرفداران دولت قبل دارند اصلاح‌طلبان از نظر رسانه‌هايي در فضاي مجازي كشور فاقد حضور پررنگ و قوي‌تري هستند كه از اين نظر بايد حضور خود را قدرتمند كنند. نكته بعدي اينكه از رهبر جريان اصلاحات به نحو احسن استفاده كنند. اگر جريان مقابل را رصد كنيد مي‌بينيد كه در تلاشند براي خودشان رهبر بتراشند؛ يك روز شوراي همگرايي، يك روز جامعتين و... تا بتوانند مواضع‌شان را هماهنگ كنند اما ما در جريان اصلاحات رهبري جريان را داريم و همه بايد زير پرچم آن حركت كنيم تا دچار تفرقه نشويم.

‌ با توجه به وضعيت فعلي جناح اصولگرا چه آينده‌اي را براي آنان متصور هستيد؟

اصولگرايان دو دسته‌اند، آناني كه عقلاني عمل مي‌كنند و كارهاي دولت قبل را نقد مي‌كنند و مواضع‌شان به ما نزديك‌تر شده است كه ما از آنها به عنوان جريان معتدل اصولگرا نام مي‌بريم. اما دسته دوم گروه افراطي اين جناح هستند كه حتي اصولگرايان معتدل آنها را قبول ندارند. اينها اگر نتوانند افكار خودشان را بازسازي كنند آينده خوبي نخواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون