• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

گروه اروپايي «اوپن سورس» طي دوشب درتهران روي صحنه رفت

اعتماد| يورن مه ير، كلاوس گزينگ و ساموئل روهرر نوازندگان گروه اوپن سورس پنجم و ششم شهريور ماه موسيقي مدرن و نوگراي اين گروه را در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران براي علاقه‌مندان به موسيقي اجرا كردند. اين در حالي است كه نوازندگان گروه اوپن سورس در روزهاي سوم و چهارم شهريورماه نيز مستر كلاس‌هايي را در سالن گوشه برگزار كردند كه با استقبال خوبي از سوي نوازندگان ايراني مواجه شد.

«يورن مه‌ير» -نوازنده گيتار باس- از كشور سوئد در ارتباط با چگونگي شكل‌گيري و تفكر حاكم بر موسيقي اين گروه اظهار داشت: «شرايط به گونه‌اي رقم خورد كه فرصت پيدا كردم تا با دو نفر از هنرمندان ورزيده و كارآمد، گروهي را تشكيل دهيم. اين حسن تصادف علاقه شخصي من بود كه روزي در كنار اين موزيسين‌ها برنامه اجرا كنم. ترجيح ما اين است كه با نگاهي فلسفي به موسيقي‌مان برخورد نكنيم چرا كه اساسا فلسفه خاصي پشت اين كار نبود. ساخت قطعات و آهنگ‌هاي گروه اوپن سورس در لحظه شكل مي‌گيرد و ساخته مي‌شود. اين اتفاق باعث شد تا به يك رنگ‌آميزي خاص در موسيقي دست پيدا كنيم. در واقع رنگ‌آميزي متفاوتي كه در خلق آثار شكل گرفت باعث شد كه كارمان خاص شود. نيت ما سه نفر از ابتدا تنها كار كردن در كنار يكديگر بود. اين آرزوي ما بود كه تركيبي تريو داشته باشيم تا در آن از سازهاي كه بيشتر نقش آكوردگيري در موسيقي دارند استفاده كنيم و از سازهايي همچون ويلون يا پيانو استفاده نكنيم. براي من حفظ اين تركيب بسيار ارزشمند بود.»

«كلاوس گزينگ» - نوازنده كلارينت باس- از كشور آلمان نيز درباره موسيقي اين گروه چنين توضيح مي‌دهد: «ما سه نفر نسبت به موسيقي هم آشنايي داشتيم؛ البته اين را هم بايد بگويم كه نوع روايت ما از موسيقي به گونه‌اي است كه مي‌توان از ساز چهارمي هم استفاده كرد. چرا كه خلأهايي در آن احساس مي‌شود؛ اما ما تلاش كرده‌ايم تا اين خلأها را خودمان پركنيم چرا كه اداره كردن و پياده كردن تفكر حاكم بر موسيقي كه توسط ما نواخته مي‌شود، براي يك كوارتت بسيار سخت است. در مفهوم موسيقي كه علاقه‌مندان به موسيقي در اين دوشب شنيدند ملودي دايما در حال حركت كردن است.‌سازي كه من مي‌نوازم كلارينت باس است و همه انتظار دارند تا بخش اعظمي از ملودي‌نوازي را من انجام دهم. در حالي كه گيتار بيس و درامز نيز در خلق ملودي و صدا مشاركت مي‌كنند، ما تلاش مي‌كنيم اين پيش زمينه براي مخاطب پيش نيايد كه درامز و گيتار بيس نوازنده همراه هستند. ما در طول مدتي كه موسيقي شكل مي‌گيرد به مخاطب مي‌گوييم قرار نيست شما يك موسيقي با محوريت ساز خاصي را بشنويد.»

گزينگ حضور در كلاس‌هاي آموزشي و تعامل با علاقه‌مندان به موسيقي در ايران را بسيار لذت بخش و خوب توصيف كرد و گفت: «بسيار خرسندم كه در اين دوره‌ها حضور پيدا كردم چرا كه از اتفاقات موسيقي ايران خبردار و با فعاليت‌هاي نسل جوان ايراني آشنا شدم. در مدت دو روز برگزاري ورك شاپ شرايطي پيش آمد كه هم ما و هم نوازنده‌ها و شركت‌كنندگان مسائل خوبي را فراگرفتيم. ديدگاه‌هاي نوازندگان ايراني به من چيزهاي زيادي ياد داد. نكته‌اي كه در ارتباط با شركت‌كنندگان وجود داشت اين بود كه تمايلي در آنها نمي‌ديدم كه فن يا تكنيكي را بخواهند ياد بگيرند. براي آنها خلق در لحظه مهم بود كه اين امر من را ذوق زده مي‌كرد. شركت‌كننده‌ها فلسفه نوازندگي را مي‌خواستند به اشتراك بگذارند نه چگونگي نوازندگي را. ساموئل روهرر، نوازنده درامز گروه موسيقي اوپن سورس از كشور سوييس نيز نوع خاص نوازندگي‌اش را مربوط به گذشته و علاقه شخصي‌اش دانست و اظهار دشت: «وقتي كه به عنوان يك درامر حرفه‌اي فعاليت مي‌كنم، تلاش مي‌كنم تا در بخش‌هايي، در خلق ملودي مشاركت داشته باشم چرا كه ساختار نوازندگي من بر اساس تفكرات خاصي شكل گرفته است. درواقع تلاش مي‌كنم تا مخاطبان موسيقي صداهاي جديدي را از درامز بشنوند.»

او در خصوص مستر كلاس‌ها و كيفيت و مباحث مطرح شده در آن نيز توضيح داده است كه براي من حضور در ورك‌شاپ بدون توجه به كساني كه در آن حضور يافتند دو نكته مهم داشت؛ نكته اول اينكه در طول برگزاري اين كلاس‌هاي آموزشي در رابطه با بداهه نوازي بحث‌هاي خوبي صورت گرفت. بداهه‌نوازي پديده مرموزي است و براي خود من به نوعي مكاشفه تلقي مي‌شود. چيزي كه برايم جالب بود اين بود كه چقدر سخت است يك موضوع رمزآلودي را بخواهي بدون
فلسفه‌بافي و به صورت شفاف توضيح دهي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون